چرخش ناگزیر در مصرف آب ، بازچرخانی مصرف آب در ساختمان ها را چقدر کاهش می دهد؟

به گزارش درگ فایل، بازچرخانی آب، یکی از ترفندهایی است که با فراهم سازی استفاده مجدد از آب های خاکستری، بهره وری آب را افزایش می دهد.

چرخش ناگزیر در مصرف آب ، بازچرخانی مصرف آب در ساختمان ها را چقدر کاهش می دهد؟

ایران در اقلیم خشک و کم باران قرار گرفته است و اساس بخش بزرگی از تمدن ایرانی نیز در هم زیستی با آب کم و استفاده درست از منابع استراتژیک آب در دسترس استوار شده است؛ اما ایران نوین، هیچ مناسبی با شرایط آبی اقلیم کشور ندارد و به همین واسطه بخش بزرگی از منابع آب تجدیدناپذیر خود را فدای استفاده نادرست کرده است. فرونشست زمین که این روزها از آن به عنوان بمب خاموش یاد می شود، یکی از نتایج این تخریب است.

در این شرایط، مرکز تحقیقات آب و فاضلاب در پی جلب توجه جدی به مسائل آبی کشور است و الزامی شدن بازچرخانی آب در ساختمان ها را نیز از همین منظر پیگیری می کند. بازچرخانی آب در ساختمان و استفاده از آب خاکستری برای جبران برخی از مصارف آب خانگی، سال هاست که در بسکمک از کشورها حتی در قاره سبز، جزو الزامات احداث بنا است و حتی در کشوری نظیر انگلیس که کلاً در اقلیمی پرباران و پر آب قرار گرفته است، احداث مخزن ذخیره آب باران به یک اصل لاینفک از ساختمان سازی تبدیل شده است.

در ایران اما، نه تنها برنامه ای برای استفاده درست از منابع آبی در دسترس باب نشده، بلکه به اصول مهندسی افزایش بهره وری آب نظیر بازچرخانی آن نیز بی توجهی می شود. در این ماجرا، اگر بازچرخانی آب در ساختمان ها در قالب ضوابط الزامی ساخت مسکن به تصویب نرسد و برای اجرای مهندسی ابلاغ نشود، عملاً هیچ اقدام عملی مؤثری در این زمینه صورت نخواهد گرفت و کشور در همین شرایط کم آبی حاد، از یک ظرفیت بزرگ برای بهره وری آب محروم خواهد ماند.

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو می گوید: الزامی شدن بازچرخانی آب در ساختمان های بلندمرتبه و مجتمع های مسکونی می تواند تا 50 درصد به صرفه جویی در مصرف آب این ساختمان ها کمک کند. به گفته عباس اکبرزاده، این مرکز تحقیقات، الزامی شدن بازچرخانی آب در ساختمان ها را پیگیری می کند.

نکته قابل توجه این است که به دلیل کارکرد نادرست بازار مسکن و تبدیل شدن ساختمان به یک کالای سرمایه ای، از منظر مالی هیچ توجیهی برای هزینه کرد سیستم بازچرخانی آب وجود ندارد و فقط محرک های فرهنگی و اجتماعی می تواند برای جا انداختن این فرهنگ به کار گرفته شود. همچنین به واسطه شرایط مالی نامساعد اغلب خانوارها، اندیشیدن تمهیداتی برای کاهش قابل توجه هزینه بازچرخانی آب قادر است افراد بیشتری را برای الزامی شدن بازچرخانی آب در ساختمان قانع کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 شهریور 1402 بروزرسانی: 14 شهریور 1402 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1714

به "چرخش ناگزیر در مصرف آب ، بازچرخانی مصرف آب در ساختمان ها را چقدر کاهش می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخش ناگزیر در مصرف آب ، بازچرخانی مصرف آب در ساختمان ها را چقدر کاهش می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید