خبرنگاران احتمال تداوم پس لرزه ها در جنوب فارس

به گزارش درگ فایل، شیراز- خبرنگاران- مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور مستقر در شیراز، با اشاره به وقوع زلزله پنج و هفت دهم ریشتری در منطقه بیرم لارستان فارس گفت: به دنبال وقوع این زلزله تا به امروز شاهد چندین پس لرزه در این مناطق بوده ایم که با توجه به لرزه خیز بودن منطقه، احتمال وقوع زلزله و پس لرزه های دیگر نیز وجود دارد.

خبرنگاران احتمال تداوم پس لرزه ها در جنوب فارس

طهمورث یوسفی، چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: منطقه جنوب و غرب استان فارس بر روی کمربند لرزه ای واقع شده و هر ساله شاهد وقوع چندین زلزله و تعداد زیادی پس لرزه هستیم و گسلی که در این منطقه وجود دارد یکی از گسل های فعال تعریف شده است.

او گفت: در روستای خلیلی فارس ظرف یک سال گذشته تا به امروز شاهد وقوع زلزله ها و پس لرزه های متعددی بوده ایم که امیدواریم این زلزله پنج و هفت دهم ریشتری آخرین زلزله و فعالیت این گسل باشد.

وی گفت: چنانچه این پس لرزه ها ظرف چند روز آینده انتها یابد، می توان گفت که زلزله پنج و هفت دهم ریشتری در حقیقت زلزله اصلی بوده اما اگر این پس لرزه ها تا یک ماه آینده همچنان تداوم داشت باید منتظر یک زلزله متوسط دیگر بود.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور مستقر در شیراز اظهار داشت: در بازدیدی که سال 98 از منطقه یاد شده داشتیم تاکید شد که با توجه به لرزه خیز بودن منطقه خانه هایی که فاقد استحکام لازم هستند تخلیه و مردم در خانه های مستحکم و مهندسی ساز ساکن شوند.

یوسفی ادامه داد: با توجه به لرزه خیر بودن منطقه باید فرهنگ سازی شود که ساخت و سازها به شکل مهندسی انجام شود و به جای داشتن ترس از وقوع زلزله که در این منطقه امری طبیعی است سازه ها و منازل را به گونه ای بسازیم که در مقابل زلزله های متوسط مقاوم باشند.

بنا بر گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تا به امروز چندین زمین لرزه با فاصله زمانی اندک، بخش بیرم از توابع شهرستان لارستان در استان فارس را لرزانده است.

نخستین زمین لرزه به بزرگی 5.1 ریشتر ساعت 20 و 38 دقیقه شب گذشته (بیستم خرداد 99) رخ داد و پس از آن در ساعت 21 و 48 دقیقه زمین لرزه دیگری با قدرت 5.7 ریشتر در همین منطقه به وقوع پیوست.

همچنین شامگاه بیستم خردادماه جاری، زلزله ای با قدرت چهار ریشتر در ساعت 22 و 13دقیقه در عمق 10 کیلومتری زمین شهرستان خنج در جنوب استان فارس را تکان داد و پس از آن نیز در ساعت 22 و 53 دقیقه، زمین لرزه دیگری با قدرت سه ریشتر، بیرم لارستان را برای سومین بار لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشوری، همچنین پس لرزه 3.2 ریشتری بیرم را در ساعت 23 و 38 دقیقه شامگاه سه شنبه (بیستم خرداد 99) ثبت کرد. افزون بر این ساعت 23 و 43 دقیقه نیز بخش محمله از توابع شهرستان خنج در زمین لرزه ای به قدرت 3.2 ریشتر لرزید.

همچنین زمین لرزه ای به بزرگی چهار ریشتر، ساعت 8 و 32 دقیقه و 27 ثانیه، صبح چهارشنبه (بیست و یکم خرداد 99) حوالی بیرم لارستان را تکان داد.

بخش بیرم با جمعیتی حدود 15 هزار نفر در فاصله 140 کیلومتری لارستان فارس واقع شده است. شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله 378 کیلومتری جنوب شیراز قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 514

به "خبرنگاران احتمال تداوم پس لرزه ها در جنوب فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران احتمال تداوم پس لرزه ها در جنوب فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید