طالبان: نسخه دولت انتقالی بحران افغانستان را حل نمی کند

به گزارش درگ فایل، سخنگوی طالبان با تاکید بر ایجاد دولت اسلامی مستقل در افغانستان گفت که طرح دولت انتقالی بحران جاری در این کشور را حل نمی کند.

طالبان: نسخه دولت انتقالی بحران افغانستان را حل نمی کند

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر درباره موفقت طرح آمریکا برای ایجاد دولت موقت انتقالی در افغانستان ابراز تردید کرد.

وی گفت: تجربه ثابت نموده است که دولت های انتقالی ناکارآمد هستند و چشم انداز این گروه برای ایجاد یک دولت مرکزی قدرتمند است که قادر به تعریف آن ها از یک نظام اسلامی باشد.

واشنگتن اخیراً طرح جایگزینی دولت کنونی با یک دولت موقت را تا زمان توافق بر سر قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات افغانستان مطرح نموده است.

همچنین بر اساس این طرح، قرار است یک کمیسیون مشترک بر آتش بس نیز نظارت کند.

نعیم درباره این طرح به الجزیره گفت: فقط کافی است به تجربیات گذشته کشورمان در 40 سال گذشته و جنگ هایی که شاهد بوده نگاهی بیندازید، دولت های انتقالی پس از اِشغال آمریکا شکل گرفتند، بعضی از آنها انتقالی و بعضی دیگر مشارکتی بودند اما هیچ یک از آنها مسائل کشور را حل نکردند.

وی اضافه نمود: طالبان یک نظام اسلامی می خواهد که قوی و مستقل باشد تا مسائل افغانستان را حل نماید و باید به پرسش های اساسی رسیدگی گردد.

سخنگوی طالبان همچنین بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان براساس توافق قطر تا اول ماه می امسال میلادی تاکید نمود.

پیش از این نیز، امین احمدی عضو تیم مذاکره کننده افغانستان درباره دولت موقت و مواضع طالبان گفته بود: طالبان دولت موقت نمی خواهد، بلکه تصور آن ها این است که نظام برپایه مشخص زعیم شکل می گیرد. تفاوت اساسی نظام طالبان با نظام جمهوری در این است که نظام طالبان فردمحور است.

احمدی گفت که اولویت این تیم در مذاکره با طالبان توافق بر سر تامین آتش بس است بنابراین درباره چگونگی نظام جمهوریت یا نظام بدیل آن، پیکربندی و تعریف حقوق و آزادی های اساسی مردم افغانستان، چگونگی صندلی دین اسلام در نظام و در قانون گذاری و حکومت داری باید در یک فضای آرام و عاری از جنگ و خشونت میان دو طرف بحث گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 959

به "طالبان: نسخه دولت انتقالی بحران افغانستان را حل نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طالبان: نسخه دولت انتقالی بحران افغانستان را حل نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید