عمران خان: اگر طالبان افغانستان را تصرف کند مرز مشترک باید بسته شود

به گزارش درگ فایل، نخست وزیر پاکستان گفت: اگر طالبان با زور تمام افغانستان را تصرف کرده و بر این کشور مسلط شود، ارتش پاکستان اقدامی نکرده و مرزها را می بندیم.

عمران خان: اگر طالبان افغانستان را تصرف کند مرز مشترک باید بسته شود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران؛ عمران خان نخست وزیر پاکستان در واکنش به اوضاع کنونی افغانستان گفت: اگر طالبان با زور تمام افغانستان را تصرف کرده و بر این کشور مسلط شود، ارتش پاکستان اقدامی نکرده و مرزها را می بندیم.

وی افزود: پاکستان خواستار تجارت با کشورهای آسیای مرکزی است و از طریق افغانستان با این کشورها ارتباط برقرار خواهد کرد.

به گفته وی، توافقنامه های تجاری با برخی کشورهای آسیای مرکزی امضا شده اما در صورت تداوم جنگ داخلی در افغانستان، این فرصت ها از دست می رود.

نخست وزیر پاکستان شرح داد: ما به دولت افغانستان و رئیس جمهور این کشور در مورد حمایت های خود از فرایند صلح اطمینان داده و برای افغانستان ثابت کردیم پاکستان تمام تلاش خود را در این رابطه انجام داده است.

وی افزود: ارتباطات و تماس ها بین آژانس های اطلاعاتی پاکستان و افغانستان وجود دارد و اطلاعات لازم رد و بدل می شود.

عمران خان گفت: ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش دائماً با مقامات سیاسی و نظامی افغانستان در ارتباط است اما متأسفانه این احساس در افغانستان وجود دارد که پاکستان باید گام های بیشتری بردارد. این موضوع، ناامیدکننده است که ما را به عدم توافق متهم می کنند. ما همه اقدامات برای صلح در افغانستان را انجام خواهیم داد جز اقدام نظامی علیه طالبان.

به گفته وی، چند صد نفر از اعضای القاعده پس از بمب گذاری در تورا بورا به پاکستان آمده بودند. در آن زمان، هیچ محدودیتی در مرز طولانی پاکستان و افغانستان وجود نداشت. اکنون حصارکشی در مرزها ایجاد شده است.

وی شرح داد: اگر طالبان با زور افغانستان را تصرف کند، مرز مشترک ما با افغانستان باید کاملاً بسته شود و بستن مرز برای دور ماندن از درگیری افغانستان و جلوگیری از ورود غیر قانونی پناهندگان ضروری است.

به گفته خان، پاکستان و هند بزرگترین بازارهای جهان در منطقه هستند؛ من متعهد به روابط بهتر با هند در آینده هستم و امیدوارم روابط با هند بهتر شود. من هند را از هر پاکستانی بهتر می شناسم حتی به محض به قدرت رسیدن، با نارندرا مودی تماس گرفته گفتم که بزرگترین هدف من ریشه کن کردن فقر است اما تلاش ها برای بهبود روابط با هند نتیجه ای نداشته است.

نخست وزیر پاکستان شرح داد: اگر جای مودی فرد دیگری نخست وزیر هند بود، این امکان وجود داشت که اختلافات را از طریق گفت وگو برطرف کند.

خان افزود: متأسفانه دولت های پیشین پاکستان فراتر از توان خود به آمریکا کمک کردند که این موضوع باعث ایجاد بی اعتمادی بین دو کشور شد و مردم هم هزینه زیادی را در روابط پاکستان و ایالات متحده پرداختند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1133

به "عمران خان: اگر طالبان افغانستان را تصرف کند مرز مشترک باید بسته شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمران خان: اگر طالبان افغانستان را تصرف کند مرز مشترک باید بسته شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید