غارها در دوران کرونا پاکسازی می شوند

به گزارش درگ فایل، روش پیمایش غارها و غارنوردی پس از شیوع ویروس کرونا به دلیل حساس بودن و بسته بودن محیط غار، با اصلاحاتی همراه شده است. انجمن غار و غارشناسی با تاکید بر این که پاکسازی غارها به عنوان آخرین زیستگاه دست نخورده بشر و خاکریز نسبتا بکر و اکوسیستم حساس طبیعت را نباید فراموش کرد، اینک شیوه نامه پاکسازی غارها را در شرایطی که همه کشور درگیر ویروس کرونا است، تغییر داده و به علاقه مندان غار و محیط زیست توصیه نموده است: برای قطع کردن زنجیره انتقال ویروس بین خود و غارزیان بهتر است از ورود به غارها تا حد امکان صرف نظر گردد.

غارها در دوران کرونا پاکسازی می شوند

این انجمن همچنین پیشنهاد نموده است: برنامه روز پاکسازی را می توان با رعایت پروتکل های لازم، به آموزش و فرهنگ سازی عمومی اختصاص داد.

ضمن رعایت استفاده از ابراز محافظت شخصی (PPI) (personal Protective Equipment) ضروری است از اجرا برنامه هایی با جمعیت زیاد پرهیز گردد. (خارج از غار حداکثر تا 15 نفر و در صورت ضرورت ورود به غار حداکثر 3 نفر.)

با توجه به تاکید متخصصان زیست شناسی و تایید نشدن دلیل علمی برای ارتباط این بیماری با جانوران غارزی خصوصا خفاش ضروری است نگرانی و ترس موجود از این بابت را با اقشار مردم خصوصا جامعه محلی در میان گذاشت. تاکید مزایای وجود غارزیان به ویژه خفاش ها برای حفظ محیط زیست که به وسیله آن ها به ما آفت کُش هایی غیرشیمایی دسترسی داریم، فایده آن ها برای گرده افشانی و تکثیر ده ها گونه گیاه و میوه جات... را بیشتر می نماید.

در صورت حضور متخصصان و یا کارشناسان رشته هایی مانند زیست شناسی، زمین شناسی و رشته های مرتبط با محیط زیست در هر استان می توان ضمن دعوت از آن ها برنامه را به صورت کارگارهی در شهر یا محل نزدیک به دهانه غار مورد نظر برگزار کرد.

ایسنا نوشت، آموزش نحوه بازدید امن از غارها در زمان غیرپاندمی می تواند در برنامه کارگاه لحاظ گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 641

به "غارها در دوران کرونا پاکسازی می شوند" امتیاز دهید

1 کاربر به "غارها در دوران کرونا پاکسازی می شوند" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غارها در دوران کرونا پاکسازی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید