لبنان، حریری کناره گیری می کند؟

به گزارش درگ فایل، منابع آگاه لبنان گزارش دادند که اگر توافق میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف این کشور برای تشکیل دولت حاصل نشود، سعد حریری باید از سمت خود استعفا داده و آن را به شخص دیگری بسپارد.

لبنان، حریری کناره گیری می کند؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الجمهوریه، منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان هنوز در خارج از این کشور به سر می برد و بعد از انتشار ویدئویی که در آن میشل عون رئیس جمهوری لبنان در مصاحبه با حسان دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان، حریری را به دروغگویی و مانع تراشی در فرایند تشکیل دولت متهم کرده بود، هیچ چشم اندازی برای تشکیل کابینه در این کشور دیده نمی شود و روابط میان عون و حریری روز به روز سردتر می شود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این منابع بیان نمودند، در عین حال امکان تشکیل دولت بدون توافق نخست وزیر مکلف و رئیس جمهور وجود ندارد و اگر اختلاف میان آنها طولانی شود به ناچار حریری باید از ماموریت خود استعفا کرده و آن را به شخص دیگری بسپارد؛ ضمن اینکه بسکمک از طرف های سیاسی لبنان و حتی هم پیمانان شخص حریری او را تشویق به استعفا و شانه خالی کردن از مسئولیت بن بست سیاسی و فروپاشی این کشور می کنند. این در حالی است که سعد حریری تا امروز همچنان اصرار به ادامه ادامه انجام ماموریت خود دارد.

در این میان تیم رئیس جریان المستقبل لبنان معتقد است، ویدئوی مذکور به شکل عمدی افشا شده تا واکنش های شخصی حریری را بسنجد، در حالیکه محافل وابسته به کاخ ریاست جمهوری لبنان تاکید کردند که این ویدئو به شکل عمدی درز نکرده بلکه اشتباهی اجرا شده است. همچنین میشل عون همچنان منتظر پاسخ سعد حریری درباره مواضع تیم رئیس جمهور و توافق هایی که قبلاً برای توزیع پست های وزارتی اجرا شده بود، است.

منابع ریاست جمهوری لبنان بیان نمودند که حریری قصد دارد رئیس جمهور و جریان آزاد ملی و نیز قانون اساسی را در فرایند تشکیل دولت دور زده و با برانگیختن احساسات فرقه ای اقدام به تشکیل دولتی کند که مورد تایید احزاب سیاسی نیست.

از سوی دیگر منابع وابسته به سعد حریری گفتند، گزینه هایی که میشل عون برای پست های وزارتی معرفی کرده هرگز مورد قبول نخست وزیر مکلف نخواهد بود، همچنین صحبت های مربوط به اینکه حریری با گروه های شیعه درباره نام وزرای مربوطه به توافق رسیده صحت ندارد و هیچ توافقی در این زمینه حاصل نشده است.

در حالی که به نظر می رسد اگر هیچ توافقی میان عون و حریری حاصل نشود در نهایت حریری باید استعفا کند، اما او اکنون تصمیم به چنین کاری ندارند؛ چرا که معتقد است نباید فرصتی در اختیار رئیس جمهور و جریان آزاد ملی قرار دهد.

آغاز کمک های دولت به آسیب دیدگان از انفجار بیروت و کرونا

از سوی دیگر حسان دیاب بیان نمود که ارتش توزیع 400 هزار لیره برای کمک به یک و نیم میلیون تن از شهفرایندان لبنانی را آغاز کرده است.

دیاب شرح داد، این موضوع نیاز به یک ماه زمان دارد، چرا که شامل همه مناطق لبنان می شود؛ البته این مبلغ مسائل اقتصادی لبنان را حل نخواهد کرد اما می تواند شرایط سخت برخی از خانواده های بی بضاعت را تا حدی بهبود بخشد.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان این سخنان را در ستاد مدیریت بحران در کاخ نخست وزیری بیان نمود و در ادامه به نحوه فعالیت نهادهای مربوطه برای اجرای تصمیم تعطیلی عمومی در کشور پرداخت.

وی گفت که وزارت بهداشت با همکاری بیمارستان های خصوصی در تلاش است تا تعداد تخت های بخش مراقبت های ویژه را افزایش دهد.

دیاب گفت که حمد حسن وزیر بهداشت در دولت پیشبرد امور لبنان قبل از ابتلا به کرونا خبر داد که تختهای بخش های مراقبت های ویژه در بیمارستان های خصوصی و دولتی برای پذیرش بیماران را بیشتر کرده است.

حسان دیاب در زمینه موافقت بانک جهانی برای پرداخت وام 246 میلیون دلاری به لبنان گفت که ما همه اقدامات لازم را انجام می دهیم و وزارتخانه های مربوطه در اوایل هفته آینده موافقت خود را در این زمینه اعلام می کنند تا پفراینده به مجلس منتقل شود.

وی در رابطه با موضوع واکسن کرونا بیان نمود که وزیر بهداشت کمیته ای متشکل از پزشکان را برای انجام یک برنامه ریزی دقیق در آینده ای نزدیک در خصوص نحوه دریافت و توزیع واکسن کرونا تشکیل می دهد.

روز گذشته عضو کمیسیون بهداشت مجلس لبنان از ظهور نوع خطرناک و با قابلیت شیوع بالای کرونا در این کشور خبر داد.

در 24 ساعت گذشته 41 مورد فوتی ناشی از کرونا و نیز 5196 مورد ابتلا به این ویروس، در لبنان گزارش شده است.

روز پنجشنبه نیز منابع لبنانی از ابتلای وزیر بهداشت دولت پیشبرد امور در لبنان به اپیدمی کرونا خبر دادند.

در همین زمینه میشل عون دستور انتقال 26.4 میلیارد لیره از بودجه عمومی به بودجه وزارت بهداشت به منظور ذخیره 2میلیون و 730 هزار دوز واکسن کرونا از شرکت های بین المللی تولید این واکسن را امضا کرد.

علاوه بر آن میشل عون سند مربوط به توزیع کمک ها به آسیب دیدگان از انفجار مهیب بندر بیروت در آگوست 2020 به مبلغ 50 میلیارد لیره را امضا کرد؛ مشروط بر اینکه این عملیات طبق اصول و با نظارت دولت انجام شود. پیش از این نیز 100 میلیارد لیره به این منظور اختصاص داده شده بود و در مرحله آینده نیز 100 میلیارد لیره دیگر برای تکمیل کمک های دولت به آسیب دیدگان از انفجار بیروت اختصاص خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 860

به "لبنان، حریری کناره گیری می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، حریری کناره گیری می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید