هدف طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به بیراهه کشیده شده است

به گزارش درگ فایل، یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: امید داشتیم طرح تبیینی اصلاح انتخابات ریاست جمهوری توان تغییر در کاندیداهای نهایی مورد تایید شورای نگهبان را نداشته باشد و فقط جلوی هجوم ثبت نام کنندگان بی اساس را بگیرد و راهکارهایی برای افزایش شفافیت ارایه دهد، اما اینطور که پیش می رود دست شورای نگهبان نیز با چنین احصاهای غیر منطقی بسته خواهد شد.

هدف طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به بیراهه کشیده شده است

مریم نقاشان در گفت وگو با خبرنگاران درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: هدف این طرح به بیراهه کشیده شده است، هدف تبیین بعضی واژه ها بود تا از هجوم ثبت نام کنندگانی که حداقل های عقلانی را هم نداشتند ممانعت به عمل آید. زیرا این کثرت ثبت نام کنندگان چند هزار نفری که نهایتاً کمتر از 10 نفر به عنوان کاندیداهای واجد شرایط از سوی شورای نگهبان به مردم اعلام می شدند، باری سنگین بر دوش شورای نگهبان برای آنالیز با اتلاف وقت و هزینه گزاف بود و علاوه بر آن بعضا شاهد حضور افرادی برای ثبت نام بودیم که شاید از سلامت روان یک شهروند عادی نیز برخوردار نبودند و این امر باعث خفیف و سبک شمردن انتخابات اثرگذار یک ملت بود که با توجه به عصر ارتباطات به واسطه اینترنت، گزارش چنین حضوری به سراسر جهان فرستاده می شد که به حیثیت و فرهنگ این ملت لطمه می زد.

این کارشناس مسائل حقوقی اضافه کرد: بعد از آنالیز پیش نویس طرح توسط فرهیختگان و حقوقدانان جامعه معایب و مزایای آن به مجلس منعکس شد. همه ما اکثرا با تبیین قانون موافق بودیم اما نه با تغییر آن به طور کلی! به عنوان مثال من شخصا پس از آنالیز پیش نویس این طرح به بعضی عدد و رقمهای احصایی غیر منطقی اشاره نموده بودم که خوشبختانه مفادی از طرح مذکور مورد اصلاح نهاده شد، بر این اساس شرایط سنی برای کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری به 40 تا 70 سال با رویکرد جوانگرایی اصلاح شد و میزان سوابق اداری از 8 سال به 6 سال تغییر کرد. اما نقدها قبلی من و خیلی همکاران این بود که این عدد و رقمها بر چه پایه و اساسی است!؟ یا ترجیح مدرک کارشناسی ارشد غیر مرتبط نسبت به کارشناسی مرتبط چیست!؟

وی گفت: امید داشتیم طرح تبیینی توان تغییر در کاندیداهای نهایی مورد تایید شورای نگهبان را نداشته باشد و فقط جلوی هجوم ثبت نام کنندگان بی اساس را بگیرد و راهکارهایی برای افزایش شفافیت ارایه دهد، اما اینطور که پیش می رود دست شورای نگهبان نیز با چنین احصاهای غیر منطقی بسته خواهد شد!

این کارشناس مسائل حقوقی اضافه کرد: اینکه کاندیداها برنامه ها و مشاوران و منابع اقتصادی شان را ارایه دهند، ایده خوبی بود و به این نقاط قوت طرح اشاره کردیم اما هرآنچه که موجب محرومیت اشخاص کارآمد گردد و موارد از حالت تمثیلی به احصایی درآید با مصلحت کشور و ملت سازگار نیست و امید است شورای نگهبان با ورود به این بحث جلوی چنین بدعت های را بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 841

به "هدف طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به بیراهه کشیده شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به بیراهه کشیده شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید