وزیر خارجه اتیوپی: نیل مال ماست!

به گزارش درگ فایل، پس از سرانجام نشست اتحادیه آفریقا پیرامون سد النهضه، نخست وزیر اتیوپی در پیغام توییتری به رهبران مصر و سودان از آن دو قدردانی نموده و این نشست را مفید خواند.

وزیر خارجه اتیوپی: نیل مال ماست!

روزنامه رای الیوم نوشت، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی پس از سرانجام نشست اتحادیه آفریقا پیرامون سد النهضه که روز سه شنبه برگزار گردید، در پیغامی توییتری به عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان نوشت: نشستی مثمر ثمر پیرامون پروژه سد النهضه که سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در چارچوب کوشش ها برای تقویت راه چاره ها میان کشورهای آفریقا برای مسائل پیش روی خود ترتیب داد.

وی اضافه کرد: از عبدالله حمدوک و عبدالفتاح سیسی به خاطر تفاهم مشترکی که پیرامون ادامه بحث و گفت وگوهای فنی آبگیری سد النهضه به آن دست یافتیم، قدردانی می کنم.

رهبران اتیوپی، مصر و سودان روز سه شنبه در نشست سران اتحادیه آفریقا بیان کردند، این سه کشور بر سر آغاز مجدد مذاکرات پیرامون سد النهضه توافق کردند.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی که ریاست این نشست مجازی را برعهده داشت، گفت، مذاکرات بیشتری انجام خواهد شد.

وی در توییتی نوشت: همچنان مذاکرات سه جانبه در جهت درست قرار گرفته است.

نهاد ریاست جمهوری مصر نیز با صدور بیانیه ای بیان کرد، در سرانجام نشست اتحادیه بر سر ادامه مذاکرات و تمرکز روی تحقق توافقنامه قانونی الزام آور پیرامون قوانین آبگیری و بهره برداری از سد توافق شد.

همچنین در بیانیه صادره از دفتر نخست وزیر اتیوپی که اعلام نموده برای فراوری برق به سد النهضه احتیاج دارد، آمده است، نخستین سال آبگیری مخازن سد به لطف فصل بارندگی در منطقه عملا انجام شد و آب از سد در دست احداث سر ریز می گردد.

در ادامه این بیانیه آمده است، اتیوپی به مذاکرات متعادل و مفید برای همه طرف ها پایبند است.

نخست وزیر سودان هم گفت، مصر، سودان و اتیوپی درباره ادامه مذاکرات پیرامون آبگیری سد به توافق رسیدند.

وی در توییتی نوشت، ملاقات سران آفریقا پیرامون سد مثبت بود و بر سر ادامه مذاکرات برای دستیابی به توافق درباره آبگیری و بهره برداری از سد النهضه تفاهم حاصل شد.

این در حالی است که غدو اندرجاچاو، وزیر خارجه اتیوپی در توییتی این موفقیت را تبریک گفت و اضافه کرد: رودخانه نیل قبلا سر زیر می شد و تا به امروز به دریاچه ای بدل شده و اتیوپی از آن برای توسعه مورد نظر خود بهره مند خواهد شد... نیل برای ماست.

این پیغام تبریک وزیر خارجه اتیوپی واکنش برخی از مصری ها را به دنبال داشت و برخی از آنها تصاویری از آمادگی ارتش مصر را منتشر کردند و برخی دیگر خواستار برکناری نخست وزیر اتیوپی شدند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 551

به "وزیر خارجه اتیوپی: نیل مال ماست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه اتیوپی: نیل مال ماست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید