پیشروی فقر در سال 1400 ادامه دارد؟

به گزارش درگ فایل، به گزارش خبرنگاران، بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه ای اسفند 99 برای خانواره های شهری 47.8 درصد است که نسبت به ماه بهمن 0.6 درصد افزایش داشت. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 53.3 درصد است.

پیشروی فقر در سال 1400 ادامه دارد؟

نرخ تورم نقطه ای اسفندماه سال 99، 48.7 درصد است. همانطور که در گزارش مرکز آمار هم آمده یعنی خانوارهای کشور 48.7 درصد بیشتر از اسفند 98 برای کالاها و خدمات یکسان هزینه نموده اند. کارشناسان نیز تورم شدید را از دلایل رشد فقر در سال 99 می دانند. اما برای شرایط فقر در سال 1400 چه پیش بینی هایی می گردد؟

سهراب دل انگیزان، کارشناس مالی در این مورد به خبرنگاران می گوید: اگر سال جاری تورم همچنان بالا باشد و دولت برای برگرداندن کسب و کارها به شرایط پیش از کرونا اقدامات موثر و مفیدی انجام ندهد، قطعا می توان انتظار داشت که فقر گسترش پیدا کند.

این کارشناس مالی پیش از این با بیان اینکه فقر زوایای متعددی دارد و همه فرآیندها و عوامل ایجادکننده فقر در سال 1399 دیده می گردد؛ درباره دلایل افزایش فقر در سال 99 گفته بود: علاوه بر تحریم، تورم شدید، کاهش برخورداری مردم از رفاه اجتماعی، کرونا نیز از دلایل رشد فقر بود.

او اثر کرونا بر رشد فقر را اینگونه شرح داد: در سال 1399 در شرایط کرونایی بخشی از مشاغل از دست رفتند و این یعنی درآمدها کاهش پیدا نموده و تعداد بیکاران بیشتر شده است. بر همین اساس بعضی فقیر شدند.

داوود سوری، کارشناس مالی هم در این مورد گفته بود: نرخ رشد مالی در سال 1400 هم ممکن است مثبت گردد اما نرخ بسیار کمی است. بنابراین به نظر نمی رسد سال 1400 خلق ثروت زیادی در اقتصادمان انجام گردد. به نظرم فقر همچنان افزایش پیدا کند و تعداد کسانی که زیر خط فقر هستند، زیادتر گردد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 996

به "پیشروی فقر در سال 1400 ادامه دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشروی فقر در سال 1400 ادامه دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید