کریسمس به عربستان سعودی رسید

به گزارش درگ فایل، عربستان سعودی که میزبان دو مکان مقدس اسلامی است و خود را خادم حرمین الشریفین معرفی می کند کشوری به ظاهر تغییر یافته تحت انقلاب فرهنگی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است که اجازه می دهد رویداد های مختلفی از نمایش مد گرفته تا جشنواره های فیلم در سراسر آن پادشاهی برگزار شوند.

کریسمس به عربستان سعودی رسید

به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، اخیرا درختان کریسمس که برخی از این درختان حدود 3 هزار دلار قیمت داشتند بسکمک از شهروندان سعودی را در آن کشور شگفت زده کردند چرا که نشان می دادند ریاض تا چه میزان با جشن های مذهبی غیر مسلمانان با مدارا رفتار می کند. پادشاهی سعودی از سال گذشته کاهش محدودیت و سخت گیری نسبت به جشن های کریسمس را آغاز کرد.

کریسمس برای مدت زمان طولانی موضوعی بحث برانگیز در سراسر جهان اسلام بوده است، زیرا مسلمانان محافظه کارتر آن را نمادی از استعمار فرهنگی از طریق غرب می دانند. در گذشته، ریاض تمام جشن های غیر اسلامی را در ملاء عام ممنوع گفت، زیرا ایدئولوژی رسمی مذهبی این کشور آن را نوعی توهین به مقدسات قلمداد می کرد. با این وجود، تحت زمامداری محمد بن سلمان این نگرش با رویکردی آزادتر از تعطیلات غیر مسلمانان جایگزین شده است.

اکنون با کاهش محدودیت های اجتماعی در زمان زمامداری محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، شادی ایام کریسمس به عربستان سعودی سرازیر شده و سعودی هایی که می خواهند قدری بیش تر سرگرمی کرده و در کشورشان پول بیش تری خرج کنند فرصت تازه ای پیدا کرده اند. هم چنین، برای کسب درآمد بیش تر، عربستان سعودی نیاز به سفر خارجی های بیش تر به آن کشور را دارد تا در آنجا سرگرمی کرده و لذت ببرند و جشن هایی، چون کریسمس این فرصت را فراهم می کنند. از این طریق، آنان به ایجاد صنایع و سرگرمی های غیر مرتبط با نفت در عربستان سعودی کمک می کنند.

سوپرمارکت های عربستان سعودی اکنون مملو از درختان کریسمس هستند برخی از درختان بسیار گران قیمت بوده اند. در ماه اکتبر، پادشاهی عربستان سعودی اجازه برگزاری جشن های هالووین را نیز صادر کرد جشنی که منشاء آنگلوساکسونی دارد و از نظر تجاری نیز به سایر کشور ها پیشرفته است.

با این وجود، بابانوئل هنوز نمی تواند زنگ خود را در عربستان سعودی به صدا درآورد. فروشنده ای با اشاره به سخت گیری پلیس مذهبی آن کشور می گوید: آنان نسبت به بابانوئل سخت گیر هستند.

چهره تازه عربستان سعودی

تحت اصلاحات تازه محمد بن سلمان، سعودی ها فرهنگ جهانی تحت رهبری غرب از ستارگان پاپ گرفته تا رویداد های ورزشی را پذیرفته اند، اما مشخص نیست که آیا این تغییرات تنها جنبه زیبایی شناختی دارند یا خیر، زیرا نقدها نسبت به سوابق حقوق بشری آن کشور کماکان ادامه دارد.

ماه گذشته، جاستین بیبر کانادایی در جده در مقابل تماشاگران زیادی برنامه اجرا کرد. مدل های معروفی مانند الساندرا آمبروسو و سارا سامپایو در شو های مد طرح های تازه ای را در عربستان سعودی به نمایش گذاشتند. هم چنین، پادشاهی سعودی میزبان جشنواره فیلم دریای سرخ بود که در آن فیلم های بسکمک به نمایش درآمدند. امسال مقام های سعودی حتی به فیلم هایی مانند پدر کریسمس بازگشته است اجازه نمایش در آن کشور را دادند. از سال 2018 میلادی، سینما های عربستان سعودی اجازه نمایش فیلم های بین المللی را پیدا کرده اند.

برخی از روشنفکران مسلمان مدت ها است که این تغییرات را تزئینی و ظاهری می دانند. شریف ماردین روشنفکر برجسته ترک تغییرات از بالا به پایین که به ارزش ها و آداب و رسوم شهروندان عادی اهمیتی نمی دهند را روبرو شده با مقاومت مردمی قلمداد می کند و معتقد است پیش تر این تجربه منجر به ظهور گروه هایی با الهام گرفتن از مذهب در سراسر جهان اسلام شده است.

منبع: تی آر تی ترکیه

منبع: فرارو
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1372

به "کریسمس به عربستان سعودی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کریسمس به عربستان سعودی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید