آیا تویوتا، هیدروژن را جایگزین بنزین خواهد نمود؟ ، عکس
به گزارش درگ فایل، با توجه به رقابت خودروسازان برای رسیدن به خودروهای کاملاً بدون آلاینده، تویوتا از استراتژی های مختلفی استفاده می نماید که توسعه موتورهای هیدروژنی (درون سوز هیدروژنی و پیل سوختی) از جمله آن ها است.
امیرمسعود عابدین- در حالی که توجه زیادی به خودروهای الکتریکی معطوف شده، تویوتا بی سروصدا در حال توسعه ابتکاری دیگر است: موتورهای احتراقی برای خودروهایی که با هیدروژن کار می نمایند. اخیراً تویوتا کانسپت کرولا کراس هیدروژنی را معرفی نموده است که تفکر این شرکت را در این راستا ثابت می نماید و پتانسیل هیدروژن را به عنوان سوخت خالص برای خودروهای احتراق داخلی (درون سوز) شناسایی می نماید.
این شرکت در انواع بسیاری از خودروها مانند برقی، پلاگین هیبریدی و الکتریکی پیل سوختی در حال سرمایه گذاری است. این امر بعلاوه تویوتا را قادر می سازد تا در برابر تقاضای مشتریان و تفاوت های بازار جهانی انعطاف کافی داشته باشد.
استراتژی نو این شرکت، فناوری احتراق هیدروژن است که یکی دیگر از حوزه های کوشش آن ها برای خنثی سازی کربن است. مهندسان تویوتا یک دستگاه کرولا GR را به موتور هیدروژنی مجهز کردند و آن را در مسابقات استقامتی Super Taikyu در ژاپن آزمایش کردند. این خودرو در طول یک فصل مسابقه شاهد افزایش 24 درصدی قدرت موتور و 33 درصدی گشتاور بود، در حالی که برد خودرو تا 30 درصد افزایش یافت و زمان سوخت گیری از 5 دقیقه به 90 ثانیه کاهش یافت. این دستاورد، نتیجه ای پیروز در دنیای واقعی است چرا که راه را برای توسعه تجاری فناوری احتراق هیدروژن هموار نموده است.
تویوتا علاوه بر توسعه کوشش های خود در مسابقات، از کرولا کراس هیدروژنی کانسپت، خودرویی مفهومی در دنیای واقعی رونمایی کرد که فناوری احتراق هیدروژن را به نمایش می گذارد و از موتور نو 6 لیتری 3 سیلندر توربو با فناوری تزریق مستقیم هیدروژن بهره می برد. محصول نهایی، خودرویی با پنج سرنشین است که بسیار کاربردی است و قدرت یک موتور بنزینی استاندارد را بدون آلایندگی ارائه می دهد.
کانسپت کرولا کراس H2 گام مهمی رو به جلو در روایت احتراق هیدروژن تویوتا است. این واقعیت که تویوتا از خودروهای موجود در بازار استفاده نموده است، تطبیق پذیری و کاربرد جهانی احتراق هیدروژن را در صنعت خودرو ثابت می نماید. از مزایای اصلی احتراق هیدروژن می توان به سوخت گیری سریع، عدم احتیاج به تغییر فناوری های موتور و عدم استفاده از عناصر با عرضه محدود مانند لیتیوم و نیکل اشاره نمود.
منبع: ecoticias
54322
منبع: خبرآنلاین