معمای گلوله هایی که از مرکز کهکشان راه شیری شلیک می شوند

به گزارش درگ فایل، یک تیم تحقیقاتی از خروج گاز متراکم و سردی از مرکز کهکشان راه شیری به صورت گلوله خبر داد که علت آن همچنان به صورت یک معما باقی مانده است.

معمای گلوله هایی که از مرکز کهکشان راه شیری شلیک می شوند

به گزارش خبرنگار یک تیم بین المللی از محققان، گاز متراکم و سردی را کشف کرده اند که از مرکز راه شیری مانند گلوله خارج می شود. چگونگی رها شدن این گاز هنوز یک راز است، اما یک تیم تحقیقاتی از جمله پروفسور نائومی مک کلور از دانشگاه ملی استرالیا معتقدند که یافته های آن ها می تواند پیامد های مهمی برای آینده کهکشان ما داشته باشد.

پروفسور مک کلور در این باره تشریح کرد: وقتی جرم زیادی از یک کهکشان خارج شود، مقداری از مواد موجودی که در شکل گیری ستارگان موثر است، از دست می رود، این بدان معناست که کهکشان دیگر نمی تواند تشکیل ستاره دهد؛ بنابراین دانستن اینکه این گاز چگونه از دل کهکشان راه شیری خارج می شود، می تواند بسیار جالب باشد؛ این مطالعه همچنین سؤالات جدیدی را درباره آنچه در حال حاضر در مرکز کهکشان ما اتفاق می افتد، ایجاد می کند.

به گفته او از یک دهه پیش تا به امروز بحث های گوناگونی پیرامون وجود به اصطلاح حباب های فرمی دو مورب غول پیکر پر از گاز داغ و پرتو های کیهانی در مرکز کهکشان راه شیری شکل گرفته است؛ و جای شگفتی است که بر اساس مشاهدات دانشمندان، نه تنها گاز بلکه سوخت سرد و متراکمی نیز در کهکشان وجود دارد. این گاز سرد بسیار سنگین است، بنابراین با سرعت کمتری به دور خود می چرخد.

این نجوم شناس شرح داد: مرکز راه شیری محل استقرار سیاهچاله عظیم است، اما هنوز تعیین نیست که این گاز از سیاهچاله خارج شده است یا خیر. ما نمی دانیم چطور سیاه چاله یا تشکیل ستاره می تواند این پدیده را ایجاد کند، اما همچنان به دنبال اصطلاحا اسلحه شلیک کننده آن هستیم، اما هرچه اطلاعات بیشتری در مورد آن بیابیم پیچیده تر می شود. این اولین باری است که چنین چیزی در کهکشان ما مشاهده می شود. ما می بینیم که این نوع فرآیند ها در کهکشان های دیگر اتفاق می افتد که هر چه سیاهچاله های گسترده تری در آ نها وجود داشته و فعالیت تشکیل ستاره بیشتر باشد، خارج شدن مواد برای کهکشان آسان تر خواهد بود.

پروفسور مک کلور افزود: از آنجا که این کهکشان ها فاصله زیادی با ما دارند، نمی توانیم جزئیات زیادی در این زمینه مشاهده کنیم. کهکشان خود ما تقریباً مانند آزمایشگاهی است که در واقع می توانیم وارد آن شده و از نزدیک رخداد های آن را مشاهده کنیم.

:

  • کشف خواهر دوقلوی کهکشان راه شیری
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 645

به "معمای گلوله هایی که از مرکز کهکشان راه شیری شلیک می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای گلوله هایی که از مرکز کهکشان راه شیری شلیک می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید