نگرانی از نرسیدن واکسن غربی ، تایلند به دنبال فراوری واکسن ضدکرونای بومی است

به گزارش درگ فایل، تایلندی ها که در همه گیری آنفولانزای H1N1 تجربه خوبی از دریافت واکسن از غرب نداشتند، برای توسعه و فراوری واکسن ضدکرونا دست به کار شده اند و کوشش دارند تا واکسن بومی ضدکرونا را فراوری نمایند.

نگرانی از نرسیدن واکسن غربی ، تایلند به دنبال فراوری واکسن ضدکرونای بومی است

با تور تایلند از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا را ببینید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، یک محقق تایلندی می خواهد کشورش را به یکی از قطب های فراوری واکسن ضدکرونا تبدیل کند. کیات روکسرونگتهام از این که کشورش در صف انتظار دریافت و خرید واکسن از کشور دیگر بماند، چندان شادمان نیست. او مأموریت دارد تا توانایی فراوری واکسن را در تایلند ایجاد کند و نه تنها کشور خود بلکه 6 کشور مجاور را نیز علیه کرونا ایمن سازی کند. هدف بلندمدت روکسرونگتهام حتی بلندپروازانه تر است، او میخواهد تا زمینه کار را برای توسعه سریع واکسن در برابر بیماری همه گیر بعدی، هر زمان ممکن است اتفاق بیفتد، آماده کند.

روکسرونگتهام، سرپرست پژوهشگاه مرکز تعالی و تحقیق واکسن دانشگاه چولالونگکورن، در بانکوک، می گوید: وقتی با یک بیماری همه گیر روبرو شدید، به جای نشستن و انتظار برای خرید آن، باید روی پای خود ایستاده و واکسن را خودتان بسازید.

وی به درسی از عفونت آنفلوآنزای H1N1 در سال 2009 اشاره نمود، زمانی که کشور های ثروتمند با استفاده از یک فناوری کاملاً پیشرفته با سرعت بالایی واکسن مورد نظر را فراوری کردند.

وی در مصاحبه اخیر خود با انجمن آسیایی هنگ کنگ گفت: چین، آمریکا، اروپا و ژاپن به سرعت و در طی چند ماه ابتدایی، واکسن ضد این آنفولانزا را دریافت کردند، این در حالی است که تایلند وقتی که همه گیری تقریباً از بین رفته بود، آن را گرفت.

وی می افزاید راهکار اصلی، سرمایه گذاری در برنامه توسعه واکسن در تایلند است. با تامین بودجه لازم و همچنین ایجاد زیرساخت های مناسب، این کشور از موقعیت مناسبی برخوردار خواهد بود تا نوبت بعدی که یک بیماری همه گیر رخ دهد، به سرعت واکسن فراوری کند.

کیات روکسرونگتهام مرکز تحقیقات واکسن Chula (Chula VRC) را در دانشگاه چولالونگکورن، در سال 2017 تأسیس کرد. این مرکز واکسن های مبتنی بر DNA و پروتئین را برای چندین بیماری عفونی از جمله تب دانگ، HIV، لپتوسپیروز و اکنون کووید19 دنبال نموده است. آن ها همچنین در حال فراوری واکسن برای آلرژی به گرد و غبار هستند.

برای فراوری واکسن ویروس کرونا، آن ها از پلت فرم mRNA استفاده می نمایند که عملکرد آن در آزمایش های شرکت های فایزر و مادرنا ثابت شده است. در این رابطه، آن ها از درو وایسمن، یکی از پیشگامان فناوری mRNA، یاری می گیرند.

کیات روکسرونگتهام و وایسمن اولین بار 25 سال پیش به عنوان همکاران تحقیق در انستیتوی ملی بهداشت (NIH) در مریلند با یکدیگر دیدار کردند. ویسمن چندین سال است که در Chula VRC با این تیم همکاری می نماید. با همه گیری کووید 19، پروژه فوریت جدیدی به خود گرفت.

وایسمن می گوید: کیات روکسرونگتهام نگران بود که هرگونه واکسن فراوری شده در غرب سال ها زمان ببرد تا به تایلند و کشور های کم درآمد اطراف برسد.

آزمایش روی حیوانات در ماه مارس آغاز شده و این واکسن پاسخ های ایمنی بسیار شدیدی را در موش ها و میمون ها ایجاد نموده است. آزمایش های انسانی، که در ابتدا برای پاییز سال جاری برنامه ریزی شده بود، به دلیل تأخیر در تأمین اعتبار، به اوایل سال 2021 منتقل شد.

وی گفت: ما یاد گرفتیم که دریافت پول از دولت زمان بر است. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا تأیید گردد. در حالی که این موسسه آغاز به تماس با اهدانمایندگان خصوصی نیز نموده و حمایت بیشتری از پروژه اجرا شده است.

فراوری واکسن mRNA برای رساندن mRNA به سلول ها به دو جز، یعنی mRNA و یک پوشش چربی به نام نانوذره لیپیدی احتیاج دارد. Chula VRC با همکاری یک فراورینماینده در کانادا برای ساخت نانوذرات لیپیدی، مجوز استفاده از فرمولاسیون آن ها را بدست آورد.

روکسرونگتهام گفت: ما شریک زیست فناوری خود را در کانادا متقاعد کردیم که مجوز استفاده از فناوری کپسوله سازی را به ما دهد چرا که ما برای اهداف تجاری این فناوری را نمی خواهیم. ما این کار را برای اهداف امنیتی، تایلند و کشور های کم درآمد در آسیا می خواهیم. آن ها با موفقیت مجوز فرمولاسیون را برای استفاده در تایلند، میانمار، کامبوج، لائوس، اندونزی، مالزی و پاکستان صادر کردند. گام بعدی یافتن بودجه برای توزیع واکسن به بیشتر افراد در آن کشور ها است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 754

به "نگرانی از نرسیدن واکسن غربی ، تایلند به دنبال فراوری واکسن ضدکرونای بومی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی از نرسیدن واکسن غربی ، تایلند به دنبال فراوری واکسن ضدکرونای بومی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید