چرا به جای حافظه SSD باید هارد دیسک (HDD) بخرید؟

به گزارش درگ فایل، حافظه های SSD از بسیاری جهات بهتر از هارد دیسک های قدیمی (HDD) هستند و طی چند سال اخیر کاهش قیمت SSD منجر به افزایش استقبال از آن ها شده است. ولی با وجود اینکه در بیشتر شرایط استفاده از یک حافظه SSD گزینه بهتری محسوب می شود، اما در نهایت همچنان سناریو هایی وجود دارد که برای این سناریوها باید استفاده از هارد دیسک معمولی را هم در نظر بگیرید.

چرا به جای حافظه SSD باید هارد دیسک (HDD) بخرید؟

انتخاب هارد دیسک به جای حافظه SSD نه تنها منجر به صرفه جویی در هزینه های شما می گردد، بلکه با این کار می توانید به فضای بیشتر هم دسترسی داشته باشید. بنابراین اگر شرایط شما این اجازه را می دهد، بهتر است این گزینه را هم در نظر داشته باشید. روی هم رفته در برخی شرایط و برای برخی کاربران، هارد دیسک می تواند به خوبی نیازها را برطرف کند و در این مواقع انتخاب حافظه SSD تا حدی زیاده روی محسوب می گردد. در ادامه به این سناریو ها می پردازیم.

هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل WD-AV-GP WD5000AVDS ظرفیت 500 گیگابایت

458,000

تومان

هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue WD10EZEX ظرفیت 1 ترابایت

1,450,000

تومان

خرید هارد دیسک از خبرنگاران

مشاهده همه

تفاوت در چیست؟

یک حافظه SSD از مجموعه ای مدار مجتمع برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کند. حافظه های SSD فاقد قطعات متحرک هستند و بنابراین سبک تر، سریع تر و با دوام تر از هارد دیسک ها محسوب می شوند. حافظه های SSD معمولا به دو دسته SATA و PCIe NVMe تقسیم می شوند. حافظه های SATA SSD معمولا ارزان تر هستند و مانند هارد دیسک معمولی به سیستم وصل می شوند. اما SSDهای PCIe NVMe در یک اسلات موجود در مادربرد قرار می گیرند و عمدتا به طور قابل توجهی سرعت بیشتری ارائه می دهند. این نوع حافظه ها در کنار اندازه کوچک تر، نسبت به مدل های SATA با قیمت بالاتری به فروش می رسند.

در طرف مقابل هارد دیسک یک فناوری بسیار قدیمی محسوب می گردد که برای نوشتن و خواندن اطلاعات از بخش های مغناطیسی استفاده می کند. هارد دیسک ها از قطعات متحرکی تشکیل شده اند و همین متحرک بودن قطعات می تواند مسائل زیادی را ایجاد کند. به همین خاطر نسبت به ضربات وارد شده بسیار حساس هستند زیر در این شرایط بازوی متحرکی که مسئولیت خواندن و نوشتن را بر عهده دارد، به راحتی آسیب می بیند.

در این میان باید خاطرنشان کنیم چند مدل هارد دیسک در بازار وجود دارد و این مدل ها معمولا بر اساس سرعت دسته بندی می شوند. سرعت هارد دیسک ارتباط مستقیمی با سرعت چرخش دیسک دارد. طبیعتا هرچقدر سرعت هارد بیشتر باشد، عملکرد بهتری در اختیار کاربر قرار می دهد. بیشتر هارد دیسک های موجود در بازار از سرعت 7200 یا 5400 دور در دقیقه پشتیبانی می کنند. برای این مقاله، ما فرض می کنیم شما یک هارد دیسک با سرعت 7200 دور در دقیقه را در نظر دارید که طبیعتا نسبت به مدل 5400 دور در دقیقه می تواند سرعت بیشتری ارائه کند.

هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال سری سبز مدل WD10EURX ظرفیت 1 ترابایت

1,185,000 تومان

مشاهده و خرید

سرعت بالای SSD برای برخی کارها ضروری نیست

همانطور که گفتیم، حافظه SSD مزایای محسوسی نسبت به هارد دیسک ارائه می کند و ممکن است سرعت ارائه شده از طرف آن تا 5 برابر بیشتر از سرعت HDD باشد. اما در این میان واقعیت این است که کاربران برای تمام کارها به چنین سرعتی نیاز ندارند. آرشیو کردن فایل های مختلف یک مثال شاخص از کارهایی است که نیاز چندانی به سرعت بالا ندارد. برای ذخیره کردن این فایل ها، می توانید آن ها را راهی هارد دیسک کنید و حین انتقال آن ها به کارهای خود برسید. از سوی دیگر اگر این فایل ها را در دسته های کوچک انتقال دهید، دیگر لازم نیست مدت زیادی منتظر بمانید.

همچنین با وجود اینکه حافظه های SSD برای گیمینگ عالی هستند و می توانند سرعت بارگذاری را افزایش دهند، اما واقعیت این است که برای تمام بازی ها به چنین سرعتی نیاز ندارید. بسیاری از بازی های قدیمی مانند Oblivion یا Fallout: New Vegas با هارد دیسک ها هم به خوبی سازگار هستند.

هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Purple WD10PURZ ظرفیت 1 ترابایت

1,445,000 تومان

مشاهده و خرید

تفاوت قیمت قابل توجه

یک هارد دیسک 1 ترابایتی بسیار ارزان تر از یک SSD با همین ظرفیت است. همچنین با افزایش ظرفیت، تفاوت قیمت بین آن ها هم بیشتر می گردد. به طور کلی در بازار می توانید به راحتی هارد دیسک های با ظرفیت بسیار بالا را پیدا کنید اما در مورد حافظه های SSD همچنان در زمینه ظرفیت آن ها با محدودیت هایی روبرو هستیم.

با توجه به همین موضوع، بسیاری از کاربران که می خواهند یک کیس کامپیوتر نامبل کنند، از یک حافظه SSD برای سیستم عامل، برنامه های اصلی و کارهایی مانند ادیت ویدیو استفاده می کنند و سپس در کنار آن یک هارد دیسک با ظرفیت بالا قرار می دهند تا با کمبود حافظه روبرو نشوند.

برطرف کردن برخی مسائل امکان پذیر است

معمولا در بین مزایای حافظه های SSD، به ضخامت کم، وزن پایین و دوام بالای آن ها اشاره می گردد. با این حال، بیشتر این مزایا برای لپ تاپ ها اهمیت زیادی دارد. بنابراین اگر از کامپیوتر دسکتاپ استفاده می کنید، پس طبیعتا لازم نیست نگران افتادن و آسیب دیدن هارد دیسک باشید.

البته باید تاکید کنیم این موضوع فقط برای هارد دیسک هایی صدق می کند که درون کیس کامپیوتر قرار گرفته اند. هارد دیسک های پرتابل حتی اگر از محافظ های بسیار محکمی استفاده کنند، هرگز به اندازه SSD قابل اعتماد نیستند. بنابراین برای لپ تاپ یا یک درایو اکسترنال، SSD همچنان بهترین گزینه است.

هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue WD10EZEX ظرفیت 1 ترابایت

1,450,000 تومان

مشاهده و خرید

بازیابی بهتر اطلاعات

حافظه های SSD نسبت به هارد دیسک ها قابل اعتمادتر هستند و به طور کلی دوام بیشتری دارند. اما بر اساس جدیدترین بررسی های اجرا شده، به نظر می رسد در مورد این موضوع نباید با قاطعیت زیادی صحبت کنیم. در این بررسی که از طریق شرکت Backblaze اجرا شده و البته در آن آمده که داده های موجود در آن قطعی نیست، ظاهرا شکاف مربوط به اطمینان از هارد دیسک و حافظه SSD به اندازه ای که فکر می کردیم وسیع نیست. این شرکت با بررسی خرابی هزاران هارد دیسک و حافظه SSD به این نتیجه رسیده که درصد خرابی این قطعات تقریبا یکسان است.

اما به طور کلی حتی اگر نتایج به دست آمده از این پژوهش را قبول نداشته باشیم و آمار خرابی هارد دیسک واقعا بالاتر باشد، در نهایت برای بازیابی اطلاعات از هارد دیسک شانس بیشتری دارید. با وجود اینکه بازیابی اطلاعات از حافظه SSD هم امکان پذیر است، اما این فرایند بسیار پیچیده تر محسوب می گردد و شانس موفقیت این کار کمتر از هارد دیسک است.

بخشی از این موضوع به دلیل و چگونگی خرابی خود درایوها برمی گردد. هارد دیسک ها معمولا قبل از خراب شدن، علائمی را نشان می دهند و کاربران در صورت روبرو شدن با این علائم، می توانند اطلاعات مهم را از آن خارج کنند. در طرف مقابل، حافظه های SSD از فرمانی موسوم به TRIM استفاده می کنند؛ به همین خاطر به محض آنکه یک کاربر از SSD می خواهد اطلاعاتی را حذف کند، این داده ها به طور کامل پاک می شوند. همچنین با توجه به نحوه نوشتن و خواندن داده های در حافظه های SSD، مکان یابی داده های حذف شده بسیار سخت تر است.

به عنوان مثال حتی اگر هارد دیسک با آسیب زیادی روبرو گردد، بخشی از اطلاعات ثبت شده روی دیسک، قابل بازیابی است. اما SSD چنین ساختاری ندارد. بنابراین در نهایت باید تاکید کنیم که بازیابی اطلاعات از هارد دیسک راحت تر از حافظه SSD است و برای برخی کاربران این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل WD-AV-GP WD5000AVDS ظرفیت 500 گیگابایت

458,000 تومان

مشاهده و خرید

بهره گیری هارد دیسک هیبریدی

در بازار یک نوع هارد دیسک موسوم به هارد دیسک هیبریدی هم به فروش می رسد که البته در بازار ایران این نوع هارد دیسک ها به سختی پیدا می شوند. همانطور که از نام آن ها پیداست، این نوع هارد ها ترکیبی از هارد دیسک های سنتی و حافظه های SSD محسوب می شوند. این نوع هارد ها گران تر از هاردهای مرسوم هستند ولی قیمت پایین تری نسبت به حافظه های SSD دارند. اما همانطور که گفتیم در بازار ایران به سختی می توانید آن ها را پیدا کنید.

سخن پایانی

با وجود اینکه در سال های اخیر حملات زیادی به هاردهای سنتی می گردد و از سوی دیگر روند نزولی قیمت جهانی حافظه های SSD هم ادامه دارد، اما در هر صورت نمی توانیم کاربردی بودن هارد دیسک ها را برای بسیاری از کاربران کتمان کنیم. در برخی شرایط، طبیعتا خرید حافظه SSD منطقی تری است و مزایای بسیار جذابی ارائه می کند. اما از سوی دیگر برای برخی کاربران، مزایای SSD چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بنابراین اگر در حال نامبل کردن یک کیس کامپیوتر هستید و بودجه محدودی دارید، بهتر است هارد دیسک ها را هم در نظر بگیرید. البته این روزها بسیاری از کاربران به صورت ترکیبی از حافظه SSD و هارد دیسک ها استفاده می کنند که طبیعتا با انجام این کار می توانید از مزایای هر دو استفاده کنید. ولی همانطور که گفتیم اگر بودجه بسیار محدودی دارید و نمی توانید به صورت ترکیبی از هر دو استفاده کنید، توصیه می کنیم به هارد دیسک هم توجه نشان بدهید.

هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل WD-AV-GP WD5000AVDS ظرفیت 500 گیگابایت

458,000

تومان

هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue WD10EZEX ظرفیت 1 ترابایت

1,450,000

تومان

خرید هارد دیسک از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: ReviewGeek

سوالات متداول

هارد دیسک و حافظه SSD چه تفاوتی با هم دارند؟

یک حافظه SSD از مجموعه ای مدار مجتمع برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کند. حافظه های SSD فاقد قطعات متحرک هستند و بنابراین سبک تر، سریع تر و با دوام تر از هارد دیسک ها محسوب می شوند. در طرف مقابل هارد دیسک یک فناوری بسیار قدیمی محسوب می گردد که برای نوشتن و خواندن اطلاعات از یک قطعه مغناطیسی استفاده می کند. هارد دیسک ها از قطعات متحرکی تشکیل شده اند و همین متحرک بودن قطعات می تواند مسائل زیادی را ایجاد کند.

آیا بین هارد دیسک ها و حافظه های SSD تفاوت قیمت قابل توجهی دارد؟

با وجود کاهش قیمت حافظه های SSD، همچنان بین این دو فناوری شاهد تفاوت قیمت چشمگیری هستیم.

بازیابی داده های موجود در هارد دیسک راحت تر است یا حافظه SSD؟

به طور کلی بازیابی اطلاعات از هارد دیسک راحت تر است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 فروردین 1402 بروزرسانی: 11 فروردین 1402 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1652

به "چرا به جای حافظه SSD باید هارد دیسک (HDD) بخرید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا به جای حافظه SSD باید هارد دیسک (HDD) بخرید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید