استفاده دیجی کالا از هوش مصنوعی برای تأیید یا رد نظرات کاربران

به گزارش درگ فایل، یکی از روش­های خرید آسان و مطمئن در دیجی کالا نیز آنالیز نظرات کاربران در خصوص محصولات است، اما فرایند تأیید نظرات برای این حجم از محصولات چگونه صورت می پذیرد؟ دیجی کالا از مهر 99 برای تأیید یا رد نظرات کاربران سیستم هوش مصنوعی را پیاده­سازی کرد. با وجود چالش و محدودیت­های زیادی که در زمینه هوش مصنوعی وجود دارد، تیم محتوای دیجی کالا با همکاری تیم بیگ دیتا خود توانسته به تجربیاتی در سطح پلتفرم­های جهانی خرید و فروش آنلاین برسد.

استفاده دیجی کالا از هوش مصنوعی برای تأیید یا رد نظرات کاربران

چرا هوش مصنوعی؟

دیجی کالا تا پیش از این، از نیروی انسانی و به صورت دستی برای آنالیز نظرات کاربران، جهت نمایش در وبسایت و اپلیکیشن خود استفاده می کرد که فرایندی سخت و زمان بر بود. نیروی انسانی با خواندن هر نظر که برای کالایی معین ثبت شده بود، تشخیص می داد که آیا این نظر برای نمایش در قسمت نظرات آن محصول مناسب است یا خیر؟

کاربران روزانه بیش از 30 هزار نظر روی اقلام مختلف کالا در سایت و اپلیکیشن دیجی کالا ثبت می نمایند. آنالیز این حجم از نظرات توسط نیروی انسانی بسیار سخت و زمان بر بوده و احتمال بروز خطا را بالا می برد. با افزایش روزافزون کاربران دیجی کالا و تسهیل در فرایند ثبت نظرات، این بخش نقش مهمی در هدایت کاربران هنگام انتخاب و خرید محصولات ایفا می نماید. از این رو تعداد نظرات ثبت شده نیز رو به افزایش است.

اگر دیجی کالا برای تأیید و رد نظرات به سراغ هوش مصنوعی نمی رفت، احتیاج بود که تیم انسانی آنالیز نظرات را گسترش دهد و تا خاتمه سال 99 به بیش از 70 نفر برساند که با این تعداد، باز هم تأیید نظرات به سرعت انجام نشده و نظرات بایستی در صف آنالیز دستی می ماندند.

استفاده از این سیستم هوش مصنوعی موجب شد تا تیم محتوای دیجی کالا که راهبری پروژه های مرتبط با نظرات کاربران را برعهده دارد، با استفاده از یک راه چاره ساده­تر در تأیید و رد نظرات، فرصت بیشتری برای پرداختن به محتوای نظرات را پیدا کند. در واقع تأیید اتوماتیک نظرات و کوتاه شدن زمان آن، این امکان را به تیم محتوا می دهد تا از ظرفیت نهفته در نظرات بهره بیشتری برده و به این ترتیب بتواند امکانات جدیدتر و ارزشمندتری را برای کاربران خود ارائه کند.

هوش مصنوعی برای تأیید یا رد نظرات در دیجی کالا چه می نماید؟

استفاده ازهوش مصنوعی در کسب و کارهای آنلاین، در جهان بسیار مرسوم است اما پیاده سازی این سامانه بسیار سخت و زمان بر می باشد. درصورتی که بیشتر کاربران گمان می نمایند با معین کردن تعداد محدودی از کلیدواژه ها و نوشتن یک برنامه ساده کامپیوتری، می توان این فرایند را پیاده سازی کرد. در واقع برای آماده سازی چنین سامانه ای باید از الگوریتم های یادگیری ماشین (Machine learning) و پردازش زبان طبیعی (NLP) و ابزارهای دیگر بهره برد، تا به مرور زمان به نتیجه مطلوب رسید.

برای این کار باید هوش مصنوعی را با داده­های واقعی آموزش داد. این داده ها شامل نظراتی است که کاربران، در گذشته، در وبسایت دیجی کالا ثبت نموده بودند. این مدل با استخراج الگوهای معینی از محتوای یک نظر، آن را رد یا تأیید می نماید. که سیاست های مربوطه توسط تیم محتوای نظرات معین نماینده است مانند استفاده از کلمات خاص در یک نظر می تواند منجر به رد شدن آن گردد، نا مرتبط بودن نظر و محصول و ... .

با هدف جلوگیری و احتمال بروز خطا، در کنار پیاده­سازی سیستم هوش مصنوعی، تیم انسانی آنالیز نظرات همچنان فعالیت خود را ادامه می دهد و به صورت تصادفی نظرات آنالیز شده با هوش مصنوعی را بازبینی کند. هوش مصنوعی دیجی کالا 75 درصد نظرات را آنالیز می نماید و آنالیز 25 درصد دیگر برعهده نیروی انسانی است. این کار باعث کاهش درصد خطا سامانه شده و برای به روز رسانی آن ایده و راه چاره های بهتری دردسترس خواهد بود.

کاربران چطور می توانند در تأیید یا رد نظرها مشارکت نمایند؟

با همه این اوصاف اما آیا سامانه هوش مصنوعی دیجی کالا به هیچ وجه خطا نمی نماید؟ باید به این موضوع توجه کرد که هوش مصنوعی هم عاری از خطا نیست. آنالیز ها نشان می دهد این سامانه با موفقیت چشم گیری روبرو شده است و با دقت بیش از 99 درصد نظرات کاربران را رد یا تأیید می نماید.

دیجی کالا برای این خطاهای احتمالی و محدود هم چاره ای اندیشیده و آن هم یاری دریافت از کاربران برای گزارش نظراتی است که هوش مصنوعی به اشتباه آن ها را تأیید نموده است. با فشردن علامت پرچم زیر هر نظر، آن نظر بلافاصله در صف آنالیز دستی نیروی انسانی قرار می گیرد تا اگر هوش مصنوعی به اشتباه آن را تأیید نموده، رد گردد.

توصیه ما این است که اگر در حین خواندن نظرات ثبت شده برای یک محصول، نظری به چشم تان خورد که احتمالا به اشتباه تأیید شده است؛ با فشردن علامت پرچم، آن را گزارش کنید تا نیروی انسانی آن را آنالیز کند. این کار به حذف نظراتی که به اشتباه تأیید شده اند می انجامد و همچنین به تیم فناوری دیجی کالا در کاهش خطاهای سامانه هوش مصنوعی یاری می نماید.

نظرات کاربران در وبسایت و اپلیکیشن دیجی کالا، مجموعه ای ارزشمند است. تیم محتوای دیجی کالا برای استفاده از این گنجینه، برنامه هایی دارد که به زودی بیشتر از آن ها خواهید شنید.

منبع: فرارو
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 744

به "استفاده دیجی کالا از هوش مصنوعی برای تأیید یا رد نظرات کاربران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده دیجی کالا از هوش مصنوعی برای تأیید یا رد نظرات کاربران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید