افتتاح بخش جدید خدمات اطلاعاتی به نابینایان و کم بینایان در دانشگاه تبریز

به گزارش درگ فایل، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز از افتتاح بخش جدید خدمات اطلاعاتی به نابینایان و کم بینایان در دانشگاه خبر داد.

افتتاح بخش جدید خدمات اطلاعاتی به نابینایان و کم بینایان در دانشگاه تبریز

از پروفایل ما وبلاگ حامد دیدن نمایید.

رسول زوارقی، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز با اشاره به محدودیت های کرونایی امسال، گفت: ما با همکاری مدیریت فرهنگی دانشگاه دو مسابقه چالش گونه برگزار می کنیم.

زوارقی در ادامه با اشاره به چالش اول این مسابقه که تحت عنوان چالش به اشتراک گذاری تجارب کتابخوانی و اطلاع جویی در دوره همه گیری ویروس منحوس کرونا است، بیان کرد: در این چالش از اساتید، کارمندان و دانشجویان علاقه مند درخواست می شود تا به یکی از دو سؤال زیر پاسخ دهند: در دوران کرونا با مطالعه چه کتابی، بیشتر بر اضطراب و استرس های ناشی از فضای کرونایی غالب شدید و آرامش خود را بازیافتید؟ و برای دسترسی به اطلاعات و اخبار دقیق و مورد اعتماد در مورد همه گیری کرونا از کدام وب سایت ها، یا کانال های موجود در شبکه های اجتماعی استفاده کرده و می کنید؟

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز بیان نمود: پاسخ های ارائه شده برای این سؤالات که در واقع کتابشناسی و منبع شناسی نفیسی مبتنی تجارب زیستۀ اساتید، دانشجویان، و کارمندان دانشگاه در این خصوص خواهند بود در وب سایت کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و نشر دانشگاه و همچنین مدیریت امور فرهنگی دانشگاه به اشتراک گذاشته خواهند شد.

وی، با اشاره به چالش دوم این مسابقه اضافه نمود: چالش دوم این مسابقه خاص کتابداران است که در بر دارنده یک سوال (لطفاً ایده ها و برنامه های خود را برای ارائه خدمات اطلاعات علمی مناسب و اثربخش در دوران همه گیری کرونا با استفاده از رویکرد های و ظرفیت های نوین ناشی از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی ارائه نمایید)، در واقع با طرح این سوال، در صدد آن هستیم که برنامه های خلاقانه ارائه شده توسط کتابداران را در دوره همه گیری ویروس کرونا را شناسایی کرده و مستندسازی کنیم.

زوارقی در بخش دیگر از صحبت های خود دیگر برنامه پیش بینی شده برای هفته کتاب، را افتتاح دو خدمت جدید در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه بیان کرد و یادآور شد: خدمت اول مربوط به ایجاد، گسترش، و سازماندهی مجموعه منابع ترکی و آذربایجان شناسی است. این مجموعه که بیش از 2000 عنوان کتاب ترکی با رسم الخط های مختلف را شامل می شود مجموعه منابع ترکی انتشار یافته در ایران، آذربایجان و ترکیه هستند که با توجه به گسترش دانشجویان از کشور های آذربایجان، و ترکیه و همچنین پاسخگویی به نیاز های فرهنگی سایر دانشجویان و هم راستا با سیاست های فرهنگی دولت ایجاد و گسترش یافته، و سازماندهی شده اند.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز از افتتاح بخش جدید خدمات اطلاعاتی به نابینایان و کم بینایان را با حضور هیئت رئیسه دانشگاه را یکی دیگر خدمات خبر داد و گفت: در واقع هدف از این بخش تولید کتاب های گویا برای دانشجویان کم بینا و نابینا با استفاده از ظرفیت دانشجویان داوطلبی که از این نوع محدودیت ها برخوردار نیستند می باشد. در این بستر امکان تبدیل جزوات و کتب درسی دانشجویات کم بینا و نابینا به کتب گویا و همچنین گسترش، اشاعه و اشتراک گذاری سایر کتب گویایی که توسط سایر مراکز اینچنینی ایجاد شده فراهم خواهد شد.

وی، همچنین با تاکید بر اینکه با توجه به محدودیت های کرونایی تنها خدمتی که در کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و نشر دانشگاه متوقف شده بخش سالن های مطالعه است، شرح داد: دیگر بخش ها از جمله مجموعه ها و امانت، پایان نامه ها، نشریات ادواری، و مرجع، بخش سیستم های اطلاعاتی، کمیته اخلاق زیست پزشکی، کمیسیون نشریات، گروه نشر، و. تماماً فعال هستند و ماهانه سه جلسه کمیته اخلاق زیست پزشکی، کمیسیون نشریات، و شورای انتشارات برگزار شده است و فعالیت های این حوزه ها اصلاً متوقف نشده اند.

دسترسی دانشجویان و اساتید به منابع اطلاعاتی مورد نیاز

زوارقی در مورد دسترسی دانشجویان و اساتید به منابع اطلاعاتی مورد نیاز نیز گفت: دسترسی همه کاربران به 105 پایگاه اطلاعات بین المللی در حوزه ها و کاربرد های مختلف، پایگاه سیولیکا، و مگیران از محل اقامت تمام اساتید، و دانشجویان فراهم است. در این زمینه اطلاع رسانی های لازم و کافی از طریق کانال های اطلاع رسانی و همچنین وب سایت کتابخانه مرکزی ارائه شده است. به عبارت دیگر هیچ ضرورتی به مراجعه فیزیکی کاربران به کتابخانه مرکزی برای دسترسی به منابع اطلاعاتی خود نیست و همگان از محل اقامت خود می توانند از این خدمات استفاده کنند.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریزاظهار کرد:هم اکنون صرفاً دسترسی به پایگاه اسکوپوس صرفاً از طریق شبکه دانشگاه فراهم است که آن نیز از مجموعه پایگاه های تحت پوشش مگاپیپر به صورت غیرمستقیم از محل اقامت کاربران در دسترس خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 746

به "افتتاح بخش جدید خدمات اطلاعاتی به نابینایان و کم بینایان در دانشگاه تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح بخش جدید خدمات اطلاعاتی به نابینایان و کم بینایان در دانشگاه تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید