ثبت جهانی بافت تاریخی همدان این شهر را تا قرن ها زنده نگه می دارد

به گزارش درگ فایل، به گزارش خبرنگاران، ریحان سروش مقدم ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب به مناسبت برگزاری هشتمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری و حفاظت از بافت تاریخی که در دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا برگزار گردید، اضافه کرد: اگر رینگ نخست شهر همدان را به عنوان مجموعه بافت تاریخی در نظر بگیریم شامل یک مجموعه 171 هکتاری می گردد که 99 اثر معماری ثبت شده دارد.

ثبت جهانی بافت تاریخی همدان این شهر را تا قرن ها زنده نگه می دارد

وی بابیان اینکه به صورت دقیق تر در بافت تاریخی همدان مجموعه 44 هکتاری بازار وجود دارد، گفت: عناصر معماری موجود در بافت تاریخی همدان شامل 26 مسجد، 9 امامزاده و سقاخانه، 10 باب حمام، 20 باب خانه تاریخی، هفت باب مدرسه، 10باغ و عمارت، هفت آرامگاه و مقبره، پنج میدان، 11 مرکز محله، پنج کلیسا و کنیسه می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: همچنین در بافت تاریخی بازار شهر همدان 28 کاروانسرا، پنج تیمچه و 27 راسته بازار با مساحت 20 هکتار وجود دارد.

ریحان سروش مقدم با اشاره به اینکه بافت بازار همدان مربوط به دوره صفویه و یکی از قوی ترین و منسجم ترین بازارهای موجود در کشور است، مطرح نمود: بازار همدان با ویژگی های همچون انسجام کالبدی و پویایی، رشد و حیات مالی جزو معدود بازارهای کشور است که این ویژگی ها را دارد.

وی تأکید کرد: راسته بازارهای شهر همدان با مشاغل مشابه از آثار تاریخی بسیار قدرتمند و غنی شامل سراها، کاروانسراها، راسته بازارها با پوشش های طاق سنتی است که همچنان حفظ شده اند.

ریحان سروش مقدم در ادامه بابیان اینکه طبق نظر کارشناسان معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر همدان و بافت بازار آن یکی از بافت های بسیار قوی دارای قابلیت ثبت دنیای هستند، بیان داشت: این بافت ها به یک پایگاه علمی و پژوهشی تبدیل شده اند که با سفر رئیس جمهور به استان و روز همدان افتتاح شد.

وی یادآور شد: شهر همدان با این بافت تاریخی جزو پنج شهر تاریخی ثبت شده مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه به اجلاس اوراسیا اشاره نمود و بابیان اینکه سال گذشته برگزاری همایش بین المللی با عنوان مجموعه های دستکند در این استان پیگیری شد و در این راستا تفاهم نامه ای نیز منعقد و جلسات متعددی برگزارشده بود، گفت: مقدمات کار برای برگزاری همایش مجموعه های دستکند در همدان فراهم شده بود، اما در جلسات نهایی از کاندیدا شدن شهرهایی همچون یزد، تبریز، اصفهان و شیراز برای برگزاری اجلاس اوراسیا آگاه شدیم و برای میزبانی همدان در این اجلاس اقدام کردیم.

ریحان سروش مقدم بابیان به اینکه همدان تنها ظرفیت برگزاری یکی از این دو برنامه را داشت که در نهایت تصمیم بر برگزاری اجلاس اوراسیا گرفته شد، اضافه کرد: با آنالیز هایی که صورت گرفت و در بازدیدی که پرفسور میاکی دبیر بین المللی اجلاس از همدان و بافت تاریخی آن داشت درنهایت همدان برای برگزاری هشتمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری و حفاظت از بافت تاریخی انتخاب شد.

وی یادآور شد: همایش مجموعه های دست کند در تهران برگزار خواهد شد که از سه مجموعه قدرتمند دستکند همدان نیز بازدید خواهد شد.

ریحان سروش مقدم در ادامه بابیان اینکه اجلاس بین المللی اوراسیا تا به امروز در کشورهایی همچون چین، ژاپن، ارمنستان، ترکیه و ازبکستان برگزارشده است، گفت: این همایش در گذشته بین کشورهای جاده ابریشم برگزار می شد اما پس از برگزاری این همایش در ترکیه مقرر شد به صورت بین المللی برگزار گردد.

وی برگزاری هشتمین اجلاس رشد و توسعه شهری و حفظ بافت تاریخی در حوزه اوراسیا را یک فرصت بسیار ارزشمند برای کشور و استان همدان در عرصه معماری، مهندسی شهرسازی، میراث فرهنگی و حوزه تاریخی مطرح نمود.

ریحان سروش مقدم بابیان اینکه امیدواریم بتوانیم از این فرصت به وجود آمده به نحو مطلوب استفاده کنیم، اضافه کرد: در اجلاس همدان 35 نفر از متخصصان و محققان زبده و با تجربیات زیاد و مقالات علمی ارزشمند حضور دارند که می توانند به ما برای حفظ بافت قدرتمند همدان یاری نمایند.

ریحان سروش مقدم در ادامه بابیان اینکه اجلاس در دو بخش دانشگاهی و اجرایی برگزار می گردد، بیان داشت: نخستین برنامه این است که طرح ها را مستندسازی کنیم که پس ازاین اجلاس هریک از دستگاه ها، بخش های مرتبط با حیطه وظایف خود را احصا و از دیدگاه ها، طرح ها و برنامه های اجلاس برای اقدامات در نظر گرفته شده استفاده خواهند کرد.

وی در ادامه یادآور شد: انتقال تجربیات این متخصصان می تواند در برنامه ریزی های حوزه گردشگری اثرگذار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه یکی از سیاست های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را ساخت هتل های بوم گردی مطرح نمود و گفت: در کنار حمایت از هتل های مدرن به دنبال راه اندازی هتل های بوم گردی در همدان هستیم چراکه یکی از شاخص های مهم در بافت تاریخی و همچنین جذاب برای گردشگران ساخت این گونه هتل ها است.

ریحان سروش مقدم ادامه داد: در مرکز محلات با احیا، بازسازی و نوسازی خانه ها و محلات قدیمی می گردد یک فضای اقامتی را برای گردشگران ایجاد کرد که این اقدام باید برگرفته از الگوهای معماری قدیم باشد.

وی بابیان اینکه 11 مرکز محله در بافت قدیمی شهر همدان وجود دارد، گفت: این محلات شامل محله کبابیان، محله حاجی، کلپا، امامزاده یحیی، کولانج، سرپل یخچال، سرپل پهلوان ها، قاشق تراش ها، درود آباد، محله بازار و آقاجانی بیگ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه همدان درگذشته دارای 52 مرکز محله بوده است، اضافه کرد: با ورود مدرنیته به کشور و تدوین نقشه جدید همدان بخشی از محلات از بین رفتند و به جایی رسیدیم که تعداد محلات همدان محدود است اما برای بازآفرینی محلات موجود برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

ریحان سروش مقدم در ادامه با تأکید بر اینکه برای بازسازی و مرمت بازار احتیاج به مشارکت مالکان و مدیریت شهری داریم، گفت: از حضور سرمایه گذاران و متخصصان برای حفظ کالبد و اصالت و ارتقای آن استقبال و حمایت می کنیم.

وی همچنین به ثبت دنیای میدان مرکزی همدان اشاره و مطرح نمود: باید بین میدان امام خمینی (ره) همدان و میدان نقش دنیا اصفهان ازلحاظ بافت تاریخی تفاوت قائل باشیم چراکه میدان مرکزی همدان معاصر است و سابقه تاریخی چندانی ندارد، از طرفی به تنهایی ظرفیت ثبت دنیای ندارد پس باید تمام عناصر در اطراف آن برای ثبت در فهرست آثار دنیای موردتوجه قرار بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بهترین گزینه برای زنده نگه داشتن همدان برای قرن ها را ثبت دنیای بافت تاریخی آن دانست و یادآور شد: بافت تاریخی همدان مشکلاتی برای ثبت دنیای دارد چراکه با ثبت بافت تاریخی هر اقدامی در این بافت با مشکل روبه رو میگردد و شاید مجموعه مدیریت شهری را نیز دچار مشکل کند.

ریحان سروش مقدم همچنین به ثبت دنیای هگمتانه اشاره نمود و بابیان اینکه با در حال حاضر چند طرح و پروژه هگمتانه را برای ثبت دنیای تهدید می نماید، گفت: در هگمتانه سعی داریم بین محوطه و محلات اطراف آن پیوند منطقی ایجاد کنیم به طوری که منافع هر دو بخش تأمین گردد.

وی با تأکید بر اینکه نگاه ما در این اقدام برد-برد است و نمی خواهیم دور این محوطه دیوار کشیده گردد، اضافه کرد: در کوشش هستیم که محلات اطراف هگمتانه از مزایای آن نفع ببرند که این تصمیم راهبردی است و باید به آن توجه گردد.

ریحان سروش مقدم، یادآور شد: پنج طرح خوب برای ثبت دنیای داریم که یکی از آن ها بافت تاریخی و بازار شهر همدان است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 192

به "ثبت جهانی بافت تاریخی همدان این شهر را تا قرن ها زنده نگه می دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی بافت تاریخی همدان این شهر را تا قرن ها زنده نگه می دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید