این دبیرستان معروف یادگار دو پدر است برای دو پسر کشته شده

به گزارش درگ فایل، یکی از مدارس معروف تهران در خیابان جمهوری و خیابان میرزا کوچک خان قرار گرفته است که بر روی سر در آن نوشته شده فیروزبهرام. این مدرسه و چگونگی ساخت آن تاریخچه جالبی دارد.

این دبیرستان معروف یادگار دو پدر است برای دو پسر کشته شده

به گزارش همشهری آنلاین، دبیرستان فیروز بهرام را دهش رادمنش بهرام جی بیکاجی یکی از زرتشتیان سرشناس و ثروتمند هندی به یاد فرزندش فیروز بهرام بیکاجی که در شروع شهریور 1274 در بمبئی به دنیا آمد و در هشتم دیماه 1294 در جریان جنگ جهانی اول بر اثر اصابت اژدر به کشتی در دریای مدیترانه بدرود حیات گفته بود ساخته است.

بهرامجی بیکاجی، با صرف هزینه حدوداً 70 هزار روپیه ساخت این مدرسه را در قطعه زمینی که متعلق به زرتشتیان بود دنبال کرد و در نهایت ساخت آن را در 18 اردیبهشت ماه سال 1311 به خاتمه رسید.

این مدرسه در کمتر از 9 ماه ساخته و در 2 دی ماه سال 1311 گشایش یافت. این دبیرستان در شروع دخترانه بود، و پس از ساخته شدن دبیرستان انوشیروان دادگر و انتقال دانش آموزان دختر به آن، به یک دبیرستان پسرانه تبدیل شد. سهراب سفرنگ نخستین مدیر این دبیرستان بود که به مدت یازده سال مدیریت دبیرستان را به عهده داشت و در ابتدا 575 نفر در آن تحصیل می کردند که 154 تن از آنان زرتشتی بودند.

از لحاظ معماری بنا باید گفت که پلان ساختمان متقارن و برونگراست. طراحی این ساختمان، تلفیقی از شیوه اصفهانی و سبک نئوکلاسیک غربی استفاده شده. البته در ورودی ضلع جنوب و بالای سردر ورودی از بالکن با قوس های هندی و نرده چوبی استفاده شده است که شاید تاکیدی دارد بر یاد بنیانگذار آن که زاده هند بوده.

جالب اینکه در ضلع غربی این دبیرستان نیز ساختمانی 2طبقه با 4 اتاق وجود دارد که در سال 1325 به وسیله شخصی بنام اردشیر آذرگشسب به یاد فرزندش اسفندیار که در 14سالگی بر اثر حادثه فوت نموده، ساخته شد تا برای آموزش های جبرانی دانش آموزان به کار گرفته گردد. این بنا، ساختمان اسفندیار نام دارد که در حال حاضر جزئی از دبیرستان فیروز بهرام بوده و به آن متصل است.

منبع: فرارو
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1625

به "این دبیرستان معروف یادگار دو پدر است برای دو پسر کشته شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این دبیرستان معروف یادگار دو پدر است برای دو پسر کشته شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید