تصاویر ، پایکوبی رنگ ها پل ورود به سرزمین ناشناخته بچه ها اوتیسم ، میانبری برای ارتباط با فرد اوتیسم

به گزارش درگ فایل، نقاشی برای یک فرد اوتیسم سخت است . شناخت ابزار و امتداد دادن خطوط کاری نیست که به زودی از عهده آن بر بیاید اما این نمایشگاهی آثار هنری افراد اوتیسم را نمایش می دهد.جایی که با پایکوبی رنگ ها می توانید به دنیای فکر آنها نزدیک شوید.

تصاویر ، پایکوبی رنگ ها پل ورود به سرزمین ناشناخته بچه ها اوتیسم ، میانبری برای ارتباط با فرد اوتیسم

خبرنگاران - فاطمه عباسی: چهره رضا را به خاطر ندارم. معمولا همدیگر را نمی دیدیم اما حرفش را زیاد می شنیدم. اینکه پدر توانمند و تحصیلنموده اش برای قبول کردن شرایط تنها پسرش چقدر سختی کشیده ؛ اینکه او را با چه سختی برای دریافت درمان های احتمالی به اروپا می بردند و اینکه مادرش درس های دکتری اش را رها کرد تا مراقب فرزندش باشد و شاید اتفاق های زیاد و مهم دیگری که از ابتدای نوجوانی ام به یاد ندارم. نام رضا که می آمد بیش از خودش یاد قدرت روحی و فداکاری های والدینش می افتادم.

من هیچ وقت در این شرایط قرار نگرفتم؛ شرایط والدین رضا که بعدها متوجه شدند اوتیسم دارد. او بزرگ شد، پیانو زدن یاد گرفت، به کارهای کامپیوتری علاقه نشان داد و تفریح های خودش را پیدا کرد و من هم والدین متعددی را دیدم که کودک اوتیستیک دارند و در گیر و دار خلأهای قانونی و پذیرش اجتماعی و هزینه های نگهداری از او با همان قدرت و فداکاری که والدین رضا داشتند زندگی را ادامه می دهند.

  • اوتیسم چیست؟ | مهم ترین نکات در رفتار با یک فرد مبتلا به اوتیسم

این سال ها اما شرایط بهتر شده . با توسعه شبکه های اجتماعی ما از شرایط این افراد و خانواده هایشان بیشتر مطلع شدیم و والدین و مراقبان نیز یکدیگر را پیدا نموده اند و تجربیاتشان را با هم قسمت می نمایند. موسسات فعال در این زمینه نیز به بچه های اوتیستیک و خانواده هایشان خدمات می دهند و زندگی به شکلی بهتر ادامه پیدا نموده است.

گالری نقاشی افراد دارای اوتیسم

اوتیسم مجموعه ای از اختلالات رشدی عصبی است که فرد را در گفتار و تعاملات اجتماعی و رفتار جامعه پذیر دچار محدودیت می نماید. دانیال جراحی که سال هاست در زمینه یاری به افراد دارای اوتیسم فعال است می گوید: اوتیسم بیماری ای نیست که یک فرد سالم را درگیر کند و بعد با مراجعه به پزشک بهتر گردد. جراحی از رشته ارتباطات به رفتاردرمانی علاقه مند شده و با تماشا صداقت و خلوص این بچه ها تصمیم گرفته در کنارشان باشد.

آثار این گالری در نوع خود منحصر به فردند

اوتیسم با تولد یک نوزاد آغاز می گردد و اغلب در تمام طول عمر او را همراهی خواهد نمود. در برترین حالت، علم امروزه می تواند وجود اوتیسم را از 18 ماهگی تشخیص دهد اما علائم و نشانه های این مشکل در افراد مختلف فرق دارد و باعث شده این اختلال یک طیف وسیع داشته باشد. افراد طیف اوتیسم معمولا دامنه علائق محدود، رفتارهای تکراری و الگوهای انعطاف ناپذیری دارند که شاخص ترین آنها عدم رغبت یا بی مهارتی در برقراری تعاملات و ارتباطات اجتماعی است.

اینجا یک نمایشگاه واقعا هنری برپاست.

جراحی اما از وجود یک برنامه آزموده و موثر خبر می دهد که به وسیله موسساتی خبره در تهران، قم، اراک و تبریز اجرا می گردد. او معتقد است آموزش و تربیتی صحیح و علمی می تواند مهارت های فردی و اجتماعی و حتی علمی، هنری این افراد را رشد دهد؛ همانطور که بسیاری از نوابغ و دانشمندان تاریخ از افراد اوتیسم بودند.

بعضی آثار این گالری تا روز بازدید من به فروش رفته بودند.

گفت و گوی ما در گالری ای ادامه پیدا می نماید که به نمایش نقاشی های این بچه ها اختصاص پیدا نموده. نقاشی ها چشمگیر و پرانرژی هستند: خانم قنبرزاده کارشناس امور تربیتی که در حال بازدید از آثار بود با اشاره به این نکته از گروه سنی نقاش ها سوال می نماید و جراحی یک نقاشی را نشان می دهد که محمد رضای 24 ساله کشیده است.

اثر محمد رضا - جوان 24 ساله اوتیستیک

بچه ها و نوجوانانی که در طیف های متنوع اوتیسم قرار دارند در اولین جلسات کلاس نقاشی به قدری با این کار بیگانه بودند که حتی ادوات نقاشی را با خوراکی اشتباه می گرفتند یا توانایی تعقیب امتداد یک خط را نداشتند اما پا به پای مربی خود کوشش کردند و مهارت نقاشی کردن را پیدا کردند. بعضی از این نقاشی ها با الگو یا سرنخی که مربی به بچه ها داده کشیده شده اما بعضی هم حالت انتزاعی دارند.

طرح هایی که هنرمندان این نمایشگاه تصویر نموده اند متنوع و برآمده از دیدگاه آنها نیست به دنیا است.

استفاده از رنگ های گرم، طرح های شاد و صفحاتی که از تمام قسمت های آنها استفاده شده نشان می دهد این بچه ها چقدر از نقاشی کشیدن لذت می برند. جراحی برداشت ما را تایید می نماید و شرح می دهد که بچه ها اخیرا بسیار مشتاق حضور در کلاس هستند ، آن هم بچه هایی که اصولا برای آموزش گرفتن و حضور در جمع مشکل اساسی دارند و این بسیار شیرین است.

بعضی بچه های که اوتیسم شدیدی دارند و کلام ندارند هم با یاری نقاشی توانسته اند فکریات خود را بیان نمایند.

بچه ها و نوجوانان دارای اوتیسم می توانند با یادگرفتن مهارت هایی که مناسب آنهاست، فعالیتی مفید داشته باشند و یک زندگی اجتماعی شاد را تجربه نمایند. به گفته کارشناسان نرخ رشد این اختلال از سال 2000 تا 2018 بیش از 200 برابر شده و امروز در آمریکا از هر 48 تولد، یک نفر اوتیسم دارد. با این حال و در صورت برنامه ریزی دولت ها و آموزش تماشا خانواده ها می توان افراد دچار این اختلال را وارد جامعه و بازار کار کرد. این نمایشگاه گواهی است بر اینکه آموزش بچه های که دچار اختلال اوتیسم هستند می تواند آنها را توانمند و به جامعه نزدیک کند.

بعضی از این نقاشی ها با یاری الگو و سرنخ کشیده شده است.

این نمایشگاه در کنار تمام جنبه های زیبایی شناختی و معناشناختی خود، یک واقعیت را به وضوح اعلام می نماید و آن اینکه تربیت علمی، مستمر و کارآمد می تواند خالق زیبایی هایی غیر قابل انکار باشد. زیبایی هایی که دل افراد اوتیسم و خانواده های آنها را گرم نموده و تفاهم و گفت و گوی اجتماعی را بیشتر می نماید. جراحی یکی از تابلوها را نشان می دهد و می گوید نقاشی ای است که صابر، یکی از شاگران، از او کشیده است.

آقای جراحی و پرتره او، پایین سمت چپ.

نمایشگاه بیرونِ قاب محل نمایش نقاشی بچه ها طیف اوتیسم است که با همکاری موسسه تاک (تربیت اُتیسم کارآمد) در نگارخانه شمیس برگزار شده و تا 16 شهریورماه از ساعت 16 تا 20 برقرار است. در این گالری شما تماشاگر نقاشی هایی از دنیای خواهید بود که گاهی با آنچه ما می شناسیم تفاوت های شگفت انگیزی دارد.

این نمایشگاه که با استقبال روبرو شده در افزایش اعتماد به نفس هنرمندانش و ارتباط با جامعه موثر عمل نموده است.

ارزش این تصاویر در آن است که با صداقت تمام، دریچه ای به دنیای درون افراد اوتیسم باز می نماید؛ دنیای سرشار از رازها و ناگفته ها که ابرازش برای آن ها و درکش برای مایی که دنیا افراد طیف اوتیسم را به خوبی نمی شناسیم سخت و با لکنت اتفاق می افتد. اینجا اما پایکوبی رنگ ها، پلی است برای ورود به سرزمین ناشناخته فکر آن ها. دنیا ناشناخته ای که پر از اعجاب است و این تصاویر بازنمای بخشی از این زیبایی هاست.

این آثار به وسیله امیر علی،/ آریو/ آرین/ آزیتا/ الینا/ مهیار/ مهسان/ مهران/ محمدرضا/ پریسا/ صابر/ سپندار/ ترنج و ژینا نقاشی شده و بعضی از این اسامی مستعار هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1401 بروزرسانی: 19 شهریور 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1560

به "تصاویر ، پایکوبی رنگ ها پل ورود به سرزمین ناشناخته بچه ها اوتیسم ، میانبری برای ارتباط با فرد اوتیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر ، پایکوبی رنگ ها پل ورود به سرزمین ناشناخته بچه ها اوتیسم ، میانبری برای ارتباط با فرد اوتیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید