حمیدشاه حاتمی: ساخت ماهان از سوی خدا به من سفارش شد
به گزارش درگ فایل، تهران (پانا) - علی شاه حاتمی تهیه کننده فیلم سینمایی ماهان می گوید برای قضاوت کردن فیلم ماهان باید تمام زوایای آن را در نظر گرفت، این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و تمام کوشش شده به قصه وفادار بماند.
نشست رسانه ای فیلم سینمایی ماهان با اجرای پدرام کریمی و با حضور حمید شاه حاتمی (کارگردان)، علی شاه حاتمی (تهیه نماینده)، مهدی ایل بیگی (فیلمبردار)، هامون قاپچی (نویسنده)، وحید رحیمیان و امیررضا نظری (بازیگران) برگزار گردید.
در بخشی از این نشست علی شاه حاتمی درباره قضاوت و تماشا این فیلم گفت: به نظرم برای قضاوت باید تمام زوایای آن را درنظر گرفت. این اثر براساس قصه ای واقعی است و ما کوشش کردیم به قصه وفادار بمانیم و نگاه ما به فیلم مستند داستانی باشد و فکر می کنم پیروز شده باشیم.
نگار جوکار بازیگر فیلم سینمایی ماهان نیز درباره لذت بردن از این کار، اعلام کرد: صددرصد از تماشای فیلمم بر پرده لذت بردم. من تازه وارد سینما شدم و بودن در این اثر برای من تجربه ای بزرگ بود و درس های زیادی آموختم.
بعلاوه علی شاه حاتمی، تهیه نماینده فیلم درباره ماهان اعلام کرد: هزینه ساخت این فیلم چیزی در حدود 3 میلیارد تومان بود. این فیلم که با لنز آنامورفیک فیلمبرداری شده حاصل چند ماه کار و طی کردن مسیری حدودا 25000 کیلومتری بود.
هامون قابچی، نویسنده فیلم درباره به تصویر کشیدن عارضه سرطان اظهار کرد: کوشش ما این بود که چهره زشت سرطان را نشان ندهیم تا اگر بیماری مبتلا به سرطان به تماشای فیلم نشست احساس بد بر او مستولی نگردد.
حمید شاه حاتمی در ادامه گفت: الزاما فکر نمی کنم که فیلم من بهتر از دیگر آثاری است که بیرون مانده اند. تنها سلیقه هیات انتخاب به کار من نزدیک شده بود.
علی شاه حاتمی درباره سفارشی بودن فیلم ماهان اعلام کرد: این کار از طرف خدا به من سفارش شده بود و آن را ساختم. خیلی بد است که خبرنگاری این فیلم که سراسر امیدبخش است را سفارشی بداند.
هامون قابچی نویسنده فیلم درباره عوامل فیلم گفت: در انتخاب کار سعی کردیم از بازیگران تازه نفس استفاده کنیم و باتوجه به سابقه امیررضا نظری در تئاتر، ایشان یکی از انتخاب های اصلی ما بود.
حمید شاه حاتمی در پاسخ به این سوال که آیا از دید او مخاطب با فیلمش ارتباط برقرار می نماید یا خیر، اعلام کرد: جدا از شیوع ویروس کرونا و محدودیت رفت و آمد و بودجه ، فرایند ساخت و فراوری این اثر بسیار سخت بود. اگر فیلم من با مخاطب ارتباط برقرار نکرده باشد یعنی کارم را درست انجام داده ام و اگر نه که احتیاج به شرح اضافه ای نمی بینم.
وحید رحیمیان گفت: حضور در کار جدی یا کمدی برای بازیگر تفاوتی ندارد چراکه ذات بازیگری همان است و تغییر نمی نماید. البته من در ابتدا فکر می کردم که نقشی کمدی دارم و بعدها فهمیدم که نقشم جدی است.
حمید شاه حاتمی درباره چرایی بی میلی حضور در جشنواره، بیان کرد: حضور در جشنواره انتخاب من نیست و به تصمیم تهیه نماینده بازمی گردد. فیلمبرداری کار را من نقطه قوت اثر می دانم.
هادی لطفی طراح گریم درباره علت تغییر رنگ موی بازیگر نقش اول اعلام کرد: چون می خواستیم فیلم امیدبخش باشد نخواستیم موی بازیگر را بتراشیم. اما متاسفانه به علت طولانی شدن فرایند فیلمبرداری راکورد رنگ مو از دستمان خارج شد.
هامون قابچی نویسنده فیلم نیز درباره مفرایند تغییر شخصیت اعلام کرد: فرایند تغییر شخصیت در درام ایجادگر مجذوب کنندهیت قصه است. این فرایند تغییر در بیمار سرطانی و کاراکتر ماهان بیشتر هم به چشم می آید و می بینیم که در این سفر مکاشفه گر شخصیت کاراکتر دستخوش تغییر می گردد.
حمید شاه حاتمی درباره علت طولانی شدن فیلمش گفت: به علت طولانی شدن فیلم مجبور به حذف بسیاری از پلان ها شدیم و به کار آقای بهزادپور که تدوینگر ما بودند اعتماد کردم و کوشش کردیم دیگر به تدوین ایشان دست نبریم.
علی شاه حاتمی درباره کم شدن حضور بچه ها سرطانی در فیلم گفت: یکی از مهم ترین معضلات ما این بود که کار در زمان شیوع ویروس کرونا فیلمبرداری شد. قرار بود که بچه های سرطانی در فیلم ما بازی نمایند که به علت شرایط کرونایی میسر نشد و درنتیجه بخشی از فیلم به علت فضای بیماری حاکم بر کشور لطمه خورد.
مهدی ایل بیگی، فیلمبردار ماهان درباره نحوه فیلمبرداری بیان کرد: مدتی از فیلمبرداری کار گذشته بود که من به گروه پیوستم. به جز چند لوکیشن خاص باقی لوکیشن ها همه در اینترنت قابل مشاهده است و ما به تصویری که می خواستیم فیلم بگیریم از پیش فکر می کردیم. این اولین بار برای من بود که از لنز عریض آنانورفیک استفاده می کردم و برایم نو و مجذوب کننده بود. ما محسور طبیعت مجذوب کننده کشور شدیم و خوشحالم توانستم برای معرفی جاذبه های طبیعی کشور قدمی بردارم.
حمید شاه حاتمی در خصوص ایرادات فیلم گفت: من هم به ایرادات فیلم خودم واقف هستم. ما تصمیم گرفتیم فیلم را به جشنواره ارائه دهیم و توقع پذیرفته شدن را نداشتم. با دستمزد یک بازیگر فیلم جاده ای ساختن کار راحتی نیست. باید بگویم من دخالتی در حضور فیلمم در جشنواره نداشتم و می دانم که هیات انتخاب با اتفاق آرا به حضور ماهان در جشنواره رای دادند.
علی شاه حاتمی در ادامه این صحبت ها توضیح داد: شاید باید بعد از جشنواره جلسه محاکمه ای برای هیات انتخاب برگزار کرد و پرسید برای چه این فیلم در جشنواره حضور دارد. هرسال از این قبیل چالش ها در جشنواره به چشم می خورد اما باید بدانیم که ما قاضی نیستیم و نباید خودمان را جای هیات انتخاب یا هیات داوری گذاشت.
شاه حاتمی در پاسخ به این سوال که آیا به نقدها پاسخ می دهد یا خیر اعلام کرد: من به نقدهای مخاطب اهمیتی نمی دهم چون خودم به ایرادات فیلم خودم واقف هستم. قرار گرفتن در شرایط سخت باعث می گردد که به کمتر از چیزی که در فکر داریم رضایت دهیم.
رونیکا بهرام زادهف بازیگر خردسال نقش کبوتر درباره حضور در ماهان اظهار کرد: خوشحالم که افتخار همکاری با این گروه را داشتم. بچه هایی که در بیمارستان بستری می شوند روزهای سختی را می گذرانند و وقتی خودم بستری شدم این حس را دریافت کردم. امیدوارم هیچ انسانی مریض نگردد.
او ادامه داد: یک خاطره جالب از فیلم اینکه ما در چابهار با امیررضا نظری گوش ماهی های بسیاری جمع کردیم.
وحید رحمیان بازیگر این فیلم در سرانجام صحبت هایش گفت: من در همه آثار نکته ای برای دوست داشتن فیلم پیدا می کردم. من نه دوست دارم انتقاد کنم و نه مورد انتقاد قرار بگیرم. برای آثار زحمت کشیده می گردد و همه فیلم ها نکات مثبتی دارند که باید آن ها را کشف کرد.
هامون قابچی نویسنده ماهان در سرانجام نشست گفت: من از همه عوامل تشکر می کنم و دوست دارم بگویم که 2 روز مانده به آغاز فیلمبرداری مادر وحید رحیمیان فوت کرد اما او خود را به جلسات فیلمبرداری رساند و دوست دارم بگویم که هیچگاه لطف او را فراموش نخواهیم کرد.
منبع: خبرگزاری پانا