رشد روز افزون گلهای لویی پیرامون تنها جزیره ایرانی خزر

به گزارش درگ فایل، ایرنا/ براساس آخرین اخبار واصله، رشد روز افزون گلهای لویی پیرامون تنها جزیره ایرانی خزر مشاهده می گردد.

رشد روز افزون گلهای لویی پیرامون تنها جزیره ایرانی خزر

لویی؛ گیسوی پریشان جزیره آشوراده

مشاهدات این روزها حاکی از آن است که کاهش سطح تراز آبی خلیج گرگان، مناطق باتلاقی و کم عمق پیرامون جزیره آشوراده را بیشتر نموده که نتیجه آن افزایش نیزارها در بخشهای شمال این پهنه آبی و جزیره آشوراده است.

منظره طلوع خورشید در پاییز و پایکوبی نور بر موجهای پهنه آبی خزر در فرشی از نیزارهای قد و نیم قد در حالی که پرندگان بر فراز آن پرواز می نمایند جلوه خاصی به این منطقه غربی استان گلستان بخشیده است.

هرچند آشوراده این روزها غرق در سکوت، خالی از سکنه و تقریبا متروکه است اما تنهایی باعث نشده که این جزیره پویایی و ظرفیت خود را به رخ نکشیده و با جلوه های بکری مانند جزیره آکاز و رشد گل های لویی عشوه گری نکند.

لویی یکی از گیاهان دارویی است که از ویژگی ضدعفونی برخوردار است و گفته می گردد موارد مصرف دارویی این گیاه در کتیبه های به دست آمده از اهرام ثلاثه نیز اشاره شده است.

جلوگیری از خونریزی، تقویت سلامت پوست، ضد التهاب، ضدعفونی نماینده و ضد سرطان از جمله خواص درمانی گیاه لویی و معالجه و تسکین دردهای پشت و کمر، التیام دهنده زخم، درمان درد قاعدگی و تسکین و تقویت اعصاب دیگر خواص درمانی گرده نر گل گیاه لویی است.

همچنین دانه های این گیاه را کرک های پنبه ای شبیه پنبه پوشانده است و باعث می گردد که دانه پس از رها شدن در زمستان و حتی تا اوایل فروردین به همراه باد به آسانی در اطراف پراکنده گردد.

مناطق پیرامونی جزیره آشوراده همچون دیگر نقاط استان گلستان ظرفیت بی بدیلی از وجود انواع گیاهان دارد که جدا از جذابیت های بصری و گردشگری تقریبا تمام آنها کاربرد دارویی دارد.

کارشناسان و متولیان حوزه گیاهان دارویی معتقدند که اگر تنها 20 تا 30 درصد وسعت 862 هزار هکتاری مراتع گلستان به زیر کشت این نوع گیاهان برود، این استان شمالی به یکی از قطب های مهم فراوری این حوزه با ارزش مالی بالا تبدیل خواهد شد.

تنوع اقلیم گلستان و شناسایی 409 گونه گیاهی در این استان که 98 گونه آن قابلیت کشت در مراتع را دارد، فرصت مغتنمی برای ترویج و توسعه کشت این گیاهان با ارزش است که باید از این ظرفیت خدادادی با برنامه ریزی و مدیریت علمی به منظور ایجاد درآمد و اشتغال برای جوامع محلی استفاده کرد.

بومادران، پونه، مامیران، توسکا، بابونه، درمنه، شقایق، شیر پنیر، سنا، شاه تره، داغداغان، کنگر وحشی، ولیک، یونجه زرد، سرخدار، کاسنی، پیر بهار، شیرین بیان، زوله، گل چاهی، فرفیون، راش، پاخری، کاسنی بارهنگ و سیزاب از دیگر گیاهان دارویی و خوراکی استان گلستان است.

طی دو دهه اخیر با توجه به ظرفیت های مالی و جاذبه های زیست محیطی جزیره آشوراده و موقعیت جغرافیایی و داشتن پتانسیل بالقوه در جذب گردشگران داخلی و خارجی، دولت های مختلف برنامه های توسعه گردشگری برای این در نظر داشتند.

این جزیره در سده های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود جدا افتاد.

آشوراده در سال 1354 جز نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد. در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب های مهم جهان نهاده شد و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است.

40درصد خاویار ایران در نزدیکی آشوراده به دست می آید و سازمان شیلات ایران در این جزیره علاوه بر تاسیسات مختلف مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی هم دارد.

آشوراده بیش از 4 دهه در رویای فراهم کردن امکانات سخت افزاری و زیرساخت های اولیه برای میزبانی از گردشگران و بومگردانان است و تا به امروز وعده ها برای به انتها رساندن مطلوب این جزیره راه به جایی نبرده است.

با امضای قرارداد بین استانداری گلستان و سازمان حفاظت از محیط زیست، تحقق آرزوی دیرینه مردم استان برای بهره مندی از مزایای مالی و معیشتی آن بویژه درآمدهای گردشگری وارد فاز جدیدی شد و با زدن کلنگ عملیات اجرایی این طرح در سال 97 تکاپو و تقلا برای اجرای مصوبه دولت شروع شد.

پس از مراسم افتتاحیه این پروژه کش و قوس میان حامیان محیط زیست و مدیران اجرایی گلستان شروع شد که در نخستین گام و با پیگیری تشکل های محیط زیست، مساحت طرح گردشگری در آشوراده از 380 هکتار به 38 هکتار کاهش یافت.

در طرح جدید قرار شد، کل طرح گردشگری در 38 هکتار اجرا گردد و فقط 22 هکتار آن به صورت زون متمرکز گردشگری در مجاورت بافت مسکونی و متروک فعلی آشوراده قرار داشته باشد تا آسیبی به این زیستگاه وارد نگردد.

همزمان با عملیات اجرایی توسط سازمان همیاری شهرداریهای گلستان، علاقمندان محیط زیست با طرح شکایتهای متعدد از مدیران استان و محیط زیست کشور، خواهان توقف اجرای طرح شدند.

منبع: همگردی
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 820

به "رشد روز افزون گلهای لویی پیرامون تنها جزیره ایرانی خزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد روز افزون گلهای لویی پیرامون تنها جزیره ایرانی خزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید