فراهم سازی بستر مناسب زیارت با هماهنگی ارگان های متولی گردشگری در مشهد

به گزارش درگ فایل، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، فراهم سازی بستر مناسب زیارت با هماهنگی ارگان های متولی گردشگری در مشهد صورت می گیرد.

فراهم سازی بستر مناسب زیارت با هماهنگی ارگان های متولی گردشگری در مشهد

رضا رضوانی، یکی از پژوهشگران پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: هنوز در شهر مشهد به این تفاهم نرسیده ایم که مسافران این شهر زائر هستند یا توریست و یک دوگانه ای در این زمینه شکل گرفته که منجر به تنش می گردد. لئونارد کوهن، از شعرا و اندیشمندان کانادایی می گوید زائر به سمت مرکز دنیا خویش حرکت می نماید اما توریست از مرکز دور می گردد و به حاشیه می رود. حاشیه رفتن هم صرفا یک سفر لذت بخش است که هر کدام ارزش های متفاوتی را به همراه دارد.

وی اضافه نمود: گفته می گردد زائر پرهیزکار، متواضع و نسبت به شهر و فرهنگ میزبان خود حساس است و احترام می گذارد اما توریست این گونه نیست و کاملا لذت گراست. بنابراین این دوگانگی همچنان وجود دارد اما واقعیت این است که حتی مشتاق ترین زائران مذهبی در طول سفر تنها نمی توانند به مسائل روحانی تمرکز نمایند و به هر حال ذهنشان به سمت مسائل دنیوی نیز خواهد رفت.

پژوهشگر پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی ادامه داد: اما درهم تنیدگی میان زیارت و توریستی ایجاد شده در دیدگاه ما که میتوان از آن به عنوان توریستی مذهبی نام برد، هنوز در این زمینه به یک اتفاق نظر نرسیدیم و این امر کاملا بر مدیریت نیز تاثیرگذار است. امروز توریستی به علت فرابخشی بودن به عنوان صنعت توریستی شناخته می گردد که چندین سازمان در حوزه مدیریت آن دخیل است.

رضوانی مطرح نمود: در شهر مشهد تمام بخش های خصوصی و عمومی خدمات مختلفی را ارائه می نماید که میتوان به مواردی مانند حمل و نقل، رستوران یا کافی شاپ، نظام مهندسی که شهرداری برای بنای یک مکان خاتمه کار می دهد، مراکز آموزشی و پژوهشی، امنیت شهر و معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی که سلامت غذایی تمام زائران و توریستان شهر مشهد را در هتل ها و رستوران ها آنالیز می نماید، اشاره نمود.

وی اعلام نمود: این موضوع نشان می دهد مدیریت شرایط مشهد برای توریستان پیچیدگی های خاص خود را دارد و به معنای واقعی یک سازمان به تنهایی نمی تواند امور شهر را اداره کند، زیرا این یک حوزه فرابخشی است و هر کدام از سازمان ها زیر نظر یک وزارت خانه خاص فعالیت دارد که به صورت متمرکز از تهران سیاست ها و برنامه های آن ابلاغ و مشخص می گردد. این سیاست گذاری باعث شد در سالهای گذشته در شهر مشهد طرح زیارت اجرا گردد و در استانداری، معاونت زیارت تشکیل شد تا بتواند تمام این دستگاه ها را پای کار بیاورد و به نتیجه مطلوب برسد.

این پژوهشگر پژوهشکده توریستی جهاد دانشگاهی توضیح داد: معاونت زیارت قرار نیست سیاست گذاری و برنامه ریزی خاصی در زمینه مدیریت انجام دهد بلکه صرفا هماهنگی ها را بر عهده دارد. هر کدام از سازمان ها سیاست ها و برنامه های خود را دارد و تنها با هماهنگی آن ها با یکدیگر میتوان بستر یک زیارت مناسب را برای زائران فراهم کرد اما واقعیت این است که همچنان مسائل زیادی وجود دارد که باید به فکر برطرف آن باشیم و در بسیاری از موارد بروز شویم.

رضوانی اظهار کرد: متاسفانه ما برنامه استراتژیک و راهبردی را در دستور کار خود قرار نداده ایم و پیش بینی مسائل را در نظر نمی گیریم تا در هنگام بروز حادثه شرایط را مدیریت کنیم. ناگفته نماند مشهد در بخش های خدمات مانند هتل ها، رستوران ها و... حرف اول را در کشور می زند و هتل های پنج ستاره این شهر با شهرهای دیگر برابری می نماید. این موضوع نشان می دهد فضای رقابتی وجود دارد و شهر مشهد توانسته آن را به برترین نحو پوشش دهد.

وی در مورد نقش متولیان حوزه توریستی مشهد بیان نمود: آستان قدس رضوی خود را متولی زائران در محدوده حرم می داند؛ بیرون از محدوده حرم بر عهده شهرداری است و علاوه بر شهرداری که معاونت توریستی دارد، سازمان میراث فرهنگی و استانداری هم به فعالیت ها و وظایف خود نیز در این زمینه می پردازند. بطور کلی سیاست گذاری ما از بالا به پایین است؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته این فرآیند از پایین به بالاست؛ بنابراین برای مدیریت یک شهر باید مجموعه های آن شهر در زمینه های مختلف تصمیم گیری نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1461

به "فراهم سازی بستر مناسب زیارت با هماهنگی ارگان های متولی گردشگری در مشهد" امتیاز دهید

1 کاربر به "فراهم سازی بستر مناسب زیارت با هماهنگی ارگان های متولی گردشگری در مشهد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراهم سازی بستر مناسب زیارت با هماهنگی ارگان های متولی گردشگری در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید