مدیران ما بدنبال یاری گرفتن از دانشگاهیان برای حل مسائل جامعه نیستند

به گزارش درگ فایل، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه معتقد است، عدم اختصاص بودجه پژوهشی مناسب، نوع نگاه مدیران و عدم وجود الزامات قانونی باعث شده تا رابطه بین دانشگاه با جامعه، صنایع و ادارات استان چندان مناسب نباشد.

مدیران ما بدنبال یاری گرفتن از دانشگاهیان برای حل مسائل جامعه نیستند

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، محمود حشمتی، معاون دانشگاه صنعتی کرمانشاه، یکی از دلایل اصلی عدم ارتباط مناسب بین دانشگاه با جامعه را عدم اختصاص بودجه های پژوهشی مناسب دانست و اظهارکرد: کل بودجه ای که در کرمانشاه برای پژوهش اختصاص می دهند، حدود 900 میلیون تومان است که رقم بسیار ناچیزی است و عملا برای استانی که سرشار از مسائل و احتیاج های مختلفی است، این اعتبار چیزی نیست.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه با بیان اینکه دستگاه های اجرایی اعتبارات ملی کلانی دارند که می توانند درصد بسیار کمی از آن را به حوزه پژوهش اختصاص دهند، گفت: اگر تنها بخش کمی از این اعتبارات را به پژوهش اختصاص دهند، مسائل بسیاری در استان حل خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر پژوهش هیچ سهمی از اعتبارات ملی در استان ندارد و دستگاه های اجرایی هم خود را ملزم به اختصاص چنین بودجه ای به پژوهش نمی بینند.

حشمتی به شرایط نامناسب کرمانشاه در بسیاری از شاخص ها اشاره نمود و گفت: در شاخص هایی همانند نرخ بیکاری، فلاکت، تورم و ... شرایط خوبی نداریم و در حالی که احتیاج است که دانشگاه ها به این مسائل ورود نمایند، اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.

وی یکی دیگر از دلایل عدم ارتباط دانشگاه با جامعه، دستگاه های اجرایی و صنعت را در کرمانشاه نوع نگاه مدیران در این استان دانست و گفت: متاسفانه مدیران ما هنوز به این باور نرسیده اند که برای خروج کرمانشاه از شرایط نامناسبش باید در پی راهکار های علمی بروند.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه با بیان اینکه دانشگاه های استان از ظرفیت ها و پتانسیل های علمی بسیار بالایی برخوردار هستند، گفت: اساتیدی در این دانشگاه ها مشغول فعالیتند که سال ها کار علمی نموده اند، علم اندوزی داشته اند و تجربیات زیادی بدست آورده اند که می توان از آن ها برای حل مسائل کنونی استان یاری گرفت، اما متاسفانه مدیران ما بدنبال این نیستند که برای حل مسائل از جامعه علمی یاری بگیرند.

وی ادامه داد: از طرفی در بحث ساختاری نیز هیچ الزام قانونی مبنی براینکه دستگاه ها باید مسائل خود را به دانشگاه ها ارجاع دهند در کشور ما وجود ندارد، بنابراین آن ها هم خود را بی احتیاج از این مسئله می دانند.

حشمتی یادآورشد: بی توجهی به جایگاه دانشگاه ها در برطرف مسائل جامعه در استان ما در حالیست که در کشور های پیشرفته جهان، نه تنها برای حل مسائل بلکه به منظور برنامه ریزی برای آینده هم از دانشگاه ها یاری می گیرند.

وی در ادامه بااشاره به اقبال کم دستگاه های اجرایی و صنایع استان برای حل مسائل خود به وسیله پژوهش های دانشگاهی، اظهار کرد: از مهر سال گذشته تا مهر سال جاری که یک سال پژوهشی برای دانشگاه محسوب می گردد، کل قرارداد پژوهش محوری که با دانشگاه صنعتی کرمانشاه بسته شده، حدود چهار تا پنج قرارداد است.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه رقم این قرارداد ها را کمتر از 500 میلیون تومان بیان کرد و گفت: این رقم باتوجه به مسائل عدیده ای که در استان داریم می توانست حدود پنج میلیارد تومان باشد، اما تنها حدود 500 میلیون تومان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1358

به "مدیران ما بدنبال یاری گرفتن از دانشگاهیان برای حل مسائل جامعه نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیران ما بدنبال یاری گرفتن از دانشگاهیان برای حل مسائل جامعه نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید