مریخ نورد پشتکار ناسا با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد

به گزارش درگ فایل، مأموریت مارس 2020 که برای کاوش سطح مریخ و جست وجوی نشانه های حیات برنامه ریزی شده است، لحظاتی پیش با فرود پیروز مریخ نورد پشتکار بر سیاره سرخ رسما فعالیت خود در سیاره سرخ را شروع کرد.

مریخ نورد پشتکار ناسا با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد

تیم مأموریت مارس 2020 فرود پیروزیت آمیز مریخ نورد پشتکار (Perseverance) بر سطح مریخ را تأیید کرد تا فصل جدیدی در کاوش این سیاره شگفت انگیز شروع گردد. فرآیند ورود به جو تقرب و فرود در 18 فوریه ساعت 15:48 منطقه زمانی شرقی (1 اسفند ساعت 00:18 به وقت تهران) شروع شده بود تا تیم مأموریت و علاقه مندان 7 دقیقه دلهره آور را پیش رو داشته باشند.

عملیات ورود، کاهش ارتفاع و فرود

از آنجا که رسیدن سیگنال های رادیویی به زمین با توجه به فاصله دو سیاره، زمان می برد عملیات زودتر از آن انجام شد که تیم کنترل زمینی از لحظه به لحظه آن مطلع باشد. به همین دلیل این زمان هفت دقیقه وحشت (Seven Minutes of Terror) نام گرفته است و پشتکار هم به صورت کاملا اتوماتیک طی عملیات EDL پیروز شد آن را پشت سر بگذارد.

EDL نام اختصاری مجموع فرآیند ورود به جو، کاهش ارتفاع و فرود (Entry, Descent, Landing) است. مریخ نورد پشتکار پیش از شروع فاز ورود ابتدا مرحله کروز را پایان داد. سپس با رسیدن به جو مریخ فرآیند ورود شروع شد تا سپر حرارتی ضمن محافظت از فضانورد سرعت آن را از 19500 کیلومتر بر ساعت تا کمتر از 1600 کیلومتر بر ساعت کاهش دهد.

در ارتفاع حدود 11 کیلومتری و طی مرحله تقرب (Descent)، چتر نجات فراصوت باز و سپس سپر حرارتی جدا شد. قفل راداری گام بعدی بود و پس از آن فضاپیما از سیستم ناوبری عوارض سنجی (Terrain Relative) استفاده کرد تا بتواند با هوش مصنوعی بهترین و ایمن ترین موقعیت را در منطقه چالش برانگیز انتخاب شده برای فرود، انتخاب کند.

با انتخاب بهترین موقعیت فرود، سپر محافظ دیگر هم جدا شد تا فرآیند فرود شروع گردد. در این مرحله واحد فرود آتش 8 موتور خود را روشن کرد تا در بالای منطقه فرود معلق گردد. سپس جرثقیل آسمانی مجموعه مریخ نورد پشتکار را به همراه بالگرد مریخی نبوغ (Ingenuity) راهی سطح مریخ کرد تا پایان در 15:55 منطقه زمانی شرقی (00:25 به وقت تهران) نخستین تماس کاوشگر با سطح مریخ انجام گردد.

شروع روز نخستین روز پشتکار در مریخ

پس از فرود، رایانه های مریخ نورد پشتکار از فاز ورود، کاهش ارتفاع و فرود، به حالت سطح، تغییر فاز دادند و یک رشته فعالیت های اتوماتیک را شروع کردند تا نخستین روز در مریخ را که به طور رسمی به Sol 0 شناخته می گردد، اعلام نمایند.

با رسیدن پشتکار به مریخ سومین و آخرین مأموریت مریخی اعزام شده در سال 2020 هم با پیروزیت به این سیاره دست یافت. پیش از این مدارگرد امید (مبسار الأمل) امارات و کاوشگر تیان ون-1 (Tianwen-1) چین که شامل مدارگرد، سطح نشین و مریخ نورد است به مدار مریخ رسیده بودند. طبق برنامه ریزی فرود چین بر روی مریخ در ماه های آینده انجام خواهد شد.

بدین ترتیب پس از حدود 7 ماه در راه بودن و طی حدود 202 میلیون کیلومتر، اکنون پشتکار به مریخ رسیده است و می کوشد تا نشانه هایی از حیات باستانی را در دهانه جزرو (Jezero) که آنالیز ها نشان می دهد در گذشته یک دریاچه بوده است، آنالیز کند.

ابزارهای علمی پشتکار

این کاوشگر از ابزارهای علمی جدیدی بهره می برد که امکان انجام آزمایش های بی نظیری را در مریخ فراهم می نماید. به طور کلی مریخ نورد پشتکار هفت ابزار علمی برای ارائه تصاویر از مریخ در طیف های گوناگون، تجزیه وتحلیل محیط مریخ، رادار زیرسطحی و سنجش حیات و هم چنین ابزاری برای فراوری اکسیژن از جو مریخ مانند فرآیند فتوسنتز است.

یک دوربین 4k داده های با وضوح بالا را از مریخ تهیه و به زمین مخابره می نماید. همچنین این مریخ نورد قرار است نمونه هایی از خاک و سنگ مریخ را جمع آوری کند در در یک مأموریت آینده به زمین آورده گردد. مأموریتی که بسیار پرهزینه خواهد بود اما ناسا برای انجام آن مصمم است. پشتکار برای تماس با پایگاه زمینی از شبکه فضای دوردست (Deep Space Network) استفاده می نماید که یک دیش غول پیکر به تازگی به آن افزوده شد.

آینده مأموریت

برای مأموریت مارس 2020 حدود یک دهه زمان و حدود 23 میلیارد دلار هزینه صرف شده است و به همین دلیل هم این مأموریت چه در زمان ساخت و چه در هنگام سفر به سوی سیاره سرخ، رسیدن به آن و فعالیت بر روی مریخ، هیجان و دلهره زیادی را به همراه دارد.

نخستین کوشش های جست وجوی حیات در مریخ در اواخر دهه 1990 میلادی (دهه 70 خورشیدی) و اوایل دهه 2000 میلادی (دهه 80 خورشیدی) شروع شد. مریخ نوردهای روح (Spirit) و فرصت (Opportunity) آمریکا اولین مأموریت های طولانی مدت بودند که در سال 2004 بر مریخ نشستند و به ترتیب تا سال 2010 و 2018 به فعالیت ادامه دادند.

پس از آن مأموریت هایی مانند ققنوس (Phoenix) هم در مدتی کوتاه تر به آنالیز مریخ پرداختند اما مریخ نورد بعدی کنجکاوی (Curiosity) بود که در سال 2012 بر سیاره سرخ نشست و همچنان به فعالیت مشغول است. اکنون پشتکار گام در راستا کاوش سیاره سرخ می گذارد و باید دید چقدر می تواند راهگشای شناخت دقیق تر این سیاره و بسیاری از فعالیت های آینده بشر، از جمله ایجاد پایگاه دائمی در مریخ باشد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فرود کاوشگر پشتکار ناسا بر روی مریخ طی مأموریت مارس 2020

Credit: NASA/JPL-Caltech

منابع: Mars Exploration Program, NASA, Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 921

به "مریخ نورد پشتکار ناسا با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد پشتکار ناسا با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید