هوای بچه های دیابتی را داشته باشید

به گزارش درگ فایل، بعضی از بچه ها به دلیلی نقص در سیستم ایمنی بدن خود به دیابت دچار می شوند. دیابت بچه ها فقط به خود آنها محدود نمی گردد و گرفتاری هایی برای خانواده آنها هم ایجاد می نماید. اگر خانواده ها نحوه برخورد مناسب با دیابت بچه ها را بدانند بسیاری از این مسائل حل می گردد. دکتر علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد و متابولیسم و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران به سوالات شایع خانواده ها در زمینه دیابت بچه ها پاسخ داده است.

هوای بچه های دیابتی را داشته باشید

هوای بچه های دیابتی را داشته باشید

توصیه های دکتر علیرضا استقامتی به والدین بچه ها دیابتی

بعضی از بچه ها به علتی نقص در سیستم ایمنی بدن خود به دیابت دچار می شوند. دیابت بچه ها فقط به خود آنها محدود نمی گردد و گرفتاری هایی برای خانواده آنها هم ایجاد می نماید. اگر خانواده ها نحوه برخورد مناسب با دیابت بچه ها را بدانند بسیاری از این مسائل حل می گردد. دکتر علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد و متابولیسم و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران به سوالات شایع خانواده ها در زمینه دیابت بچه ها پاسخ داده است.

بیماری دیابت در بچه ها یک بیماری شایع است که معمولا باعث وحشت خانواده ها و دردسرهایی برای خود کودک می گردد. راه درمان این بیماری چیست؟

بیماری دیابت نوع1 در بچه ها با همین نوع در بزرگسالان کاملا فرق دارد. در بچه ها به علت نقص در سیستم ایمنی، بافت لوزالعمده به مرور تخریب می گردد و بافت انسولین ساز لوزالمعده از بین می رود. بنابراین اساس درمان در دیابت نوع 1 که بچه ها با آن روبرو هستند، تزریق انسولین است که این کار نیازمند تزریقات مکرر است. فردی که در سنین کودکی دچار دیابت می گردد به هیچ وجه با تزریق یک بار انسولین در روز قابل درمان نیست و باید از دوز مناسب انسولین استفاده کند.

رژیم غذایی در بچه ها دیابتی دارای چه ویژگی هایی است؟ آیا می توان از همان رژیم غذایی بزرگسالان برای بچه ها هم استفاده کرد؟

درمان اصلی استفاده از انسولین است. اما این موضوع نباید باعث به فراموشی سپردن و کنار گذاشتن رژیم غذایی مناسب گردد. رژیم غذایی در بچه ها دیابتی تابع شرایط خاصی است و باید با در نظر گرفتن جوانب دیگر همراه باشد. زیرا بچه ها در سن رشد هستند و در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سخت و محدود نماینده، می تواند باعث نقص در رشد و تکامل گردد.

از سوی دیگر بچه ها را نمی توان مجبور به رعایت رژیم غذایی خاص کرد چون بچه ها معمولا درک درستی از تاثیر تغذیه بر سلامت خود ندارند ضمن اینکه زمینه پذیرش یک رژیم غذایی خاصی را هم ندارند. نکته دیگر این است که اگر ما یک رژیم غذایی دست و پا گیر برای کودک انتخاب کنیم، ممکن است باعث بروز ناهنجاری های روانی در او شویم که درنهایت می تواند پنهان کاری کودک را در پی داشته باشد.

به اسم نمونه نمی توانیم از یک کودک که همراه همکلاسی های خود به اردو می رود، بخواهیم که بستنی نخورد. این موارد ممکن است باعث افسردگی در او گردد. بنابراین محدودیت های غذایی که در سن بالا وضع می شوند برای بچه ها در نظر گرفته نمی شوند.

اما سوال اساسی این است که در رابطه با رژیم غذایی بچه ها مبتلا به دیابت چه مواردی باید اندیشیده گردد؟

در این رابطه بعضی اصول کلی وجود دارد:

1) مقدار کالری مصرفی در بچه ها دیابتی باید منطبق با نیازهای روزانه آنها باشد که یک متخصص تغذیه کودک می تواند برنامه غذایی مناسب در این زمینه را ارایه دهد.

2) با کنترل مرتب قندخون، دوز مصرف انسولین و مقدار کالری و کربوهیدرات خود را معین نمایند.

3) مصرف شیرینی را خیلی توصیه نمی کنیم ولی قدغن کردن مصرف آن هم درست نیست و کودک می تواند با تزریق مقداری انسولین، شیرینی هم بخورد.

4) موادغذایی اصلی یعنی پروتئین ها، لبنیات، غلات و سبزیجات در برنامه غذایی کودک گنجانده گردد.

آموزش در این میان چه نقشی دارد؟

در تمامی این موارد نقش آموزش بسیار مهم است و حتما باید کودک را به مراکزی که در زمینه آموزش کنترل دیابت فعال هستند، ببریم تا در این زمینه آگاهی های لازم را کسب کند.

تزریق انسولین برای بچه ها دردآور است و بچه ها معمولا از تزریق انسولین فراری هستند. خانواده در این زمینه چه اقداماتی باید انجام دهند؟

یکی از مسائلی که بچه ها مبتلا به دیابت با آن روبرو هستند، تزریق مداوم انسولین است. اصولا تزریق همواره نه تنها برای بچه ها که برای بعضی از بزرگسالان هم سخت است. متاسفانه ما در اثر یک رسم فرهنگی غلط، همواره کودک را از آمپول می ترسانیم و این مشکل را دوچندان می نماید. بنابراین در قدم اول برای تسهیل تزریق انسولین در بچه ها باید لزوم این کار را برای او شرح دهیم تا ترس او بریزد و از سوی دیگر اعتماد به نفس لازم را در او ایجاد کنیم تا از تزریق انسولین خجالت نکشد.

در کنار این موارد، مهم ترین عامل استفاده از تجهیزات و سرنگ های مناسب است. سرنگ های نو دارای سرسوزن های بسیار ریز هستند که درد خیلی ناچیزی ایجاد می نمایند که تقریبا نزدیک به صفر است.

امروزه برترین روش ترزیق انسولین، استفاده از قلم های انسولینی است که سرسوزن خیلی ریز دارند و به طور اتوماتیک هم تزریق می شوند. این قلم ها تقریبا دردی ایجاد نمی نمایند. از سوی دیگر باید شیوه مناسب تزریق را هم به بچه ها آموزش داد تا مصایب تزریق انسولین به کلی رفع گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1231

به "هوای بچه های دیابتی را داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای بچه های دیابتی را داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید