آتشکده سورخانی باکو؛ بنایی دیدنی و تاریخی در همسایگی ایران

به گزارش درگ فایل، باکو جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود داشته که یکی از آنها، آتشکده سورخانی باکو است. این بنا در گذشته به عنوان مکانی برای عبادت روحانیون زرتشتی مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه، مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران هست. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید آتشکده سورخانی کجاست و با اسرارش آشنا شوید.

آتشکده سورخانی باکو؛ بنایی دیدنی و تاریخی در همسایگی ایران

آشنایی

بطور کلی، شکل آتشکده سورخانی باکو به صورت قلعه و 5 ضلعی بوده و دارای اتاق های پذیرایی، ورودی مرکزی و حیاط مرکزی هست. اتاق های پذیرایی یا بالا خانه، بالای ورودی اصلی قرار دارند و در حیاط مرکزی نیز بنایی وجود داشته که در آن آتش قرار می دادند. این بنا دارای گنبد بوده و به صورت 4 گوش است. در حال حاضر، در این اتاق ها مجسمه هایی قرار داده شده اند و به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل بوجود آمدن چنین آتشگاهی در اطراف باکو در قرن 17، این بود که این محدوده بر روی میدان گاز طبیعی قرار داشت و از 7 قسمت این آتشگاه بدلیل عبور گاز آتش بیرون می زد. مردم هم آن را مکانی مقدس می دانستند و برای عبادت از آن استفاده می کردند.

در حال حاضر، گاز طبیعی موجود در این منطقه لوله کشی شده و برای روشن کردن آتشگاه از آن استفاده می شود. براساس مقاله آتشکده سورخانی کجاست باید بدانید که با حمله اعراب، این آتشگاه نابود و بعدا دوباره بازسازی شد. بین زرتشتی ها و هندوها بر سر آنکه آتشگاه باکو متعلق به کدام یک بوده است، اختلاف وجود داشت. بعد از سال 1883 و زمانیکه در کنار این بنا تاسیسات نفت و گاز ساخته شدند، این آتشگاه متروکه شد. بعد، در سال 1975 این مکان رونق پیدا کرد و تبدیل به موزه شد. این موزه در سال 1998 برای ورود به آثار به ثبت رسیده در یونسکو نامزد گشت.

در ادامه بخوانیدجاذبه های گردشگری باکو | سفر به پایتختی پر از رنگمنبع: همگردی
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 944

به "آتشکده سورخانی باکو؛ بنایی دیدنی و تاریخی در همسایگی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتشکده سورخانی باکو؛ بنایی دیدنی و تاریخی در همسایگی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید