آتش زیرخاکستر درآمدزایی از سلامت مردم ، مقطع کارشناسی داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأسیس نمی گردد

به گزارش درگ فایل، موضوع ایجاد رشته کارشناسی داروسازی در حالی از سوی وزارت بهداشت تکذیب شده که هنوز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نگرانی هایی در مورد تصمیمات پول ساز مسئولان دارند.

آتش زیرخاکستر درآمدزایی از سلامت مردم ، مقطع کارشناسی داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأسیس نمی گردد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا فوق لیسانس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه خبرنگاران، عرفان توانا؛ موضوع ایجاد رشته داروسازی در مقطع کارشناسی به تازگی باعث ایجاد نگرانی برای دانشجویان این رشته شده بود.

آنچه در بیانیه ها و اعتراضات دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه اصفهان به چشم می خورد، علت تصویب این رشته، جبران کسری بودجه دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شده است؛ موضوعی که همه اقداماتش به صورت چراغ خاموش و در سکوت خبری در حال اجرا بود.

در این زمینه بیانیه ها و نامه های متعددی از سوی تشکل های دانشجویی و همچنین انجمن داروسازان اصفهان و ایران منتشر شد که ابعاد مختلفی از این پروژه را روشن می کرد.

انجمن داروسازی مخالف تأسیس کارشناسی داروسازی

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به رسانه ها گفته بود که مقطع کارشناسی داروسازی قرار بوده برای ورودی های اتباع خارجی در واحد های بین المللی تأسیس گردد. به گفته وی استدلال وزارت بهداشت این بوده که در بسیاری از کشور ها، لیسانس داروسازی در دانشگاه ها فعال بوده و دانشجویانی در این رشته تحصیل می نمایند.

وی نگرانی داروسازان و دانشجویان این رشته اینطور شرح داده که براساس تجربه های پیشین، زمانی که چنین دوره هایی در کشور پا می گیرد، منجر به ورود افراد بیگانه به بازار می گردد و بعد ها شاهد فعالیت افراد بدون آموزش کافی در عرصه داروسازی خواهیم بود. خدمت رسانی این دسته از افراد در داروخانه ها ممکن است در فرایند کار مسئولان فنی اختلال ایجاد کند.

به نظر می رسد، دانشکده داروسازی دانشگاه اصفهان پیشگام در تأسیس این رشته بوده که با اعتراض گسترده دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روبرو شد. هفته گذشته بود که تجمعات دانشجویی مقابل این دانشکده شکل گرفت و در آن دانشجویان با در دست دریافت پلاکاردهایی، تأسیس این رشته و رفتار های شبیه به این را، جایگاه فروشی در دانشگاه قلمداد کردند.

بیانیه 31 تشکل دانشجویی در مخالفت با طرح

دامنه اعتراضات به تأسیس رشته کارشناسی داروسازی به قدری گسترده شد که 31 تشکل دانشجویی از سراسر کشور در بیانیه ای، تأسیس رشته داروسازی با هدف خروج ارز از کشور را، استدلالی بی پایه و اساس دانستند.

دانشجویان در این بیانیه اذعان نموده اند: این ارزآوری به چه قیمت و با چه نگاهی- علمی و آموزشی یا تاجرانه و مالی - قابل دفاع است؟ آنچه در جهان مرسوم است و با عقل بشری سازگار، این است که علم و عالم برای کشور ارزآور باشد نه صرفا دانشگاه و پذیرش.

دانشجویان در بخش دیگری از این بیانیه خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت عنوان نموده اند: با روی کارآمدن جنابعالی و بیان نظراتتان در ارتباط با عدالت آموزشی، امید آن می رفت که اگر قرار نیست طرح های قبلی متوقف شوند، حداقل طرح صرفا پول ساز دیگری از جانب وزارتخانه به دانشگاه ها تحمیل نگردد، اما جناب دکتر نجفی، اکنون نیز خبر هایی نگران نماینده به گوش می رسد؛ تحمیل به دانشکده های داروسازی برای پذیرش دانشجوی خارجی در مقطع لیسانس و تغییر در کوریکولوم، طرحی است که باز هم با نامی خوب، هدف ارزآوری را دنبال می نماید و ما با تجربه کج روی ها و انحرافات و استحاله طرح های پیشین این چنینی، آنچه را سایرین در خشت خام می بینند، در آینه می بینیم.

تشکل های دانشجویی در ادامه این بیانیه تأکید نموده اند: گویی نگاه شورای آموزش داروسازی که تا به امروز از نگارش یک آیین نامه مدون برای آزمون 180 واحدی بازمانده، به دانشکده های داروسازی همچون بنگاه مالی است که قرار است به قیمت معامله سلامت عمومی، مقداری عرض حصول نمایند.

پیگیری های دانشجویان و انجمن داروسازان کشور در مورد تشکیل مقطع کارشناسی داروسازی و البته با آن سازوکار خاصی که وزارت بهداشت برای آن درنظر گرفته بود، ادامه یافت تا اینکه علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر تأسیس مقطع کارشناسی داروسازی را تکذیب کرد و گفت که بحث تغییر مقطع رشته داروسازی از دکترای عمومی به کارشناسی به هیچ عنوان موضوعیت نداشته و وزارت بهداشت مخالف این موضوع بوده و خواهد بود.

حق دوست تکذیب کرد

به گفته حق دوست تنها دوره موجود در رشته داروسازی برای تحصیل دانشجویان، اعم از دانشجویانی که به وسیله کنکور سراسری پذیرش می شوند یا دانشجویانی که از دانشگاه های خارجی مورد تأیید به دانشگاه های داخلی منتقل می شوند، دوره دکترای حرفه ای داروسازی بوده است.

با این حال بعضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباطی که با خبرنگاران داشتند، نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند. این دانشجویان اعلام کردند که این ماجرا، مانند کوشش بعضی نمایندگان مجلس و فشار برای افزایش ظرفیت رشته پزشکی، مانند آتش زیرخاکستر است.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقدند که محتمل است پشت پرده چنین تصمیماتی، مسائلی باشد که دانشجویان و افکار عمومی از آن اطلاعی ندارند و همین مسائل، ممکن است در دیگر تصمیمات مسئولان دانشگاه بروز و ظهور داشته باشد.

مساله دیگری که باید مطرح گردد، ارتباط گیری سخت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با خبرنگاران است. این موضوع بر ابهامات دامن می زند و شائبه ها را درخصوص تصمیمات مسئولان این دانشگاه ها بیشتر می نماید. البته باید بگوییم که متأسفانه فرایندی که در روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور طی می گردد، به گونه ای است که اخبار این دانشگاه ها از دسترس اصحاب رسانه دور باشد و فقط خبر هایی که فیلتر روابط عمومی دانشگاه تأیید می نماید، به افکار عمومی برسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 150

به "آتش زیرخاکستر درآمدزایی از سلامت مردم ، مقطع کارشناسی داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأسیس نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش زیرخاکستر درآمدزایی از سلامت مردم ، مقطع کارشناسی داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأسیس نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید