آشنایی با داروی ضداضطراب بوسپیرون

به گزارش درگ فایل، بوسپیرون (Buspiron) از داروهای ضداضطراب است که برای درمان علائم اضطراب، مثل ترس، تنش، تحریک پذیری و کج خلقی، سرگیجه، ضربان قلب نامنظم و سایر علائم جسمانی، استفاده می شود. سرگیجه و تهوع از عوارض این دارو است.

آشنایی با داروی ضداضطراب بوسپیرون

اضطراب در دنیای ماشینی و صنعتی امروزی امری اجتناب ناپذیر است. این عارضه با استفاده از داروهای مختلفی که برای رفع آن وجود دارد قابل کنترل است. بوسپیرون یکی از داروهای ضداضطراب است که توصیه می کنیم قبل از مصرف آن حتما با عوارض احتمالی که می تواند به دنبال داشته باشد آشنا شوید. علاوه بر قرص بوسپیرون داروهای دیگری هم در این زمینه وجود دارند که می توانید در لینک زیر با آن ها آشنا شوید.

معرفی قرص ضد استرس، قرص آرامبخش و ضد اضطراب

بوسپیرون چیست؟

بوسپیرون (Buspiron) از داروهای ضداضطراب است که برای درمان علائم اضطراب، مثل ترس،تنش، تحریک پذیری و کج خلقی، سرگیجه، ضربان قلب نامنظم و سایر علائم جسمانی، استفاده می گردد. این دارو بدون ایجاد تسکین یا سرخوشی قابل توجه اضطراب را کم کرده و برخلاف بنزودیازپین ها هیچگونه اثرات خواب آور، ضد تشنج یا شل کننده عضلانی ندارد.

در صورتیکه برای رفع اضطراب و استرسی که دارید علاقه مند هستید از روش های خانگی استفاده کنید پیشنهاد می کنیم لینک زیر را در این زمینه مطالعه کنید:

درمان خانگی استرس (درمان استرس با داروهای گیاهی)

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

نام های تجاری BuSpar - Vanspar
موارد مصرف

درمان اضطراب

عوارض خواب آلودگی، سرگیجه، تهوع، سردرد، عصبانیت، احساس سبکی در سر، هیجان، تپش قلب، تشنج، وزوز گوش، درد گلو، خستگی و خشکی دهان
تداخل دارویی نزودیازپین، باربیوترات، هالوپریدول، اریترومایسین، ایتراکونازول، دیگوکسین، سایر مهارکننده های مونوآمین اکسید (MAOI) و الکل

مقدار و نحوه مصرف

میزان دقیق مصرف این دارو با توجه به میزان ضعف و شدت بیماری متفاوت بوده و حتما باید توسط پزشک متخصص معین گردد. به طور معمول در ابتدا مقدار خوراکی دارو 5 میلی گرم ، 2 یا 3 بار در روز یا 7.5 میلی گرم 2 بار در روز است. توجه داشته باشید که بیشترین مقدار تجویز شده این دارو در بزرگسالان 60 میلی گرم می باشد. معمولا علائم بهبودی 7 تا 10 روز بعد از آغاز مصرف آشکار می گردد و بهترین نتیجه درمانی طی 3 تا 4 هفته پس از آغاز درمان خواهد بود.

نکاتی که در رابطه با مصرف این دارو باید بدانید

1. مصرف این دارو با غذا سبب تاخیر در جذب می گردد.
  2. حساسیت یا هر گونه مشکل را باید به پزشک خود اطلاع دهید.
  3. مصرف دارو تا رسیدن به نتیجه مطلوب باید طبق نظر پزشک ادامه یابد.
  4. این دارو می تواند باعث خواب آلودگی گردد، بنابراین در انجام کارهای دقیق و کارهای که نیاز به هوشیاری دارند و مهارت کافی نیاز دارند باید احتیاط کرد.
  5. در صورت بارداری و شیردهی حتما پزشک را مطلع کنید.
  6. در صورت وجود وجود بیماری هایی مانند اختلال در عملکرد سیستم کبدی و یا هر نوع اختلال در عملکرد سیستم کلیوی با پزشک مشورت کنید.
  7. در صورت فراموش نمودن مصرف یک دوز، دارو را به محض به یاد آوردن مصرف کنید. اما اگر تقریباً زمان مصرف دوز بعدی رسیده است دارو را مصرف نکنید یا مقدار دوز مصرفی را دوبرابر نکنید.
  8. استفاده از داروی بوسپیرون برای افراد زیر 18 سال ممنوع است.
  9. شما می توانید این دارو را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید.
  10. اگر قبل از بوسپیرون، از داروی ضد اضطراب دیگری استفاده می کردید و قصد تغییر دارو به بوسپیرون را دارید، به طور ناگهانی نباید مصرف داروی قبلی را متوقف کنید؛ بلکه باید به آرامی آن را کم کنید و سپس از قرص بوسپیرون استفاده نمایید.
  11. آب گریپفوروت، با این دارو تداخل ایجاد می کند و باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته ای می گردد.

توصیه ها و مراقبت های پرستاری

• این دارو برای حالات اضطرابی حاد مفید نمی باشد ودر حملات پانیک Panic مؤثر نیست.
  • بوسپیرون داروی درمان بیماری های روانی (داروهای ضد روان پریشی) نیست و نباید به جای داروهایی که پزشک برای درمان بیماری های روانی تجویز می کند، به کار رود.

گروه سلامت خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 824

به "آشنایی با داروی ضداضطراب بوسپیرون" امتیاز دهید