آلمان: آمریکا برای خروج از معاهده آسمان باز توجیه کافی ندارد

به گزارش درگ فایل، وزیر امور خارجه آلمان ضمن ابراز تأسف درخصوص تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان باز گفت، واشنگتن توجیه درستی برای این اقدام ندارد.

آلمان: آمریکا برای خروج از معاهده آسمان باز توجیه کافی ندارد

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان روز آدینه گفت، خروج آمریکا از معاهده آسمان باز مایه تأسف است.

به نوشته خبرگزاری اسوشیتد پرس، ماس در بیانیه ای بیان کرد بابت خروج آمریکا از معاهده ای که در ایجاد صلح و امنیت به خصوص در کل نیم کره شمالی دخیل است ابراز تأسف می نماید.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: قطعاً می بینیم که اجرای این معاهده از سوی طرف روسی طی چند سال اخیر با مشکلاتی روبرو بوده است. اما از دید ما، توجیهی برای خروج از آن نیست.

ماس اضافه کرد، همتایان وی در بریتانیا، فرانسه و لهستان نیز این نکته را بارها به واشنگتن گوشزد نموده اند و آلمان با همکاری کشورهای همسو کوشش خواهد نمود آمریکا را به تجدیدنظر در خصوص این تصمیم ترغیب کند.

روز پنجشنبه وزارت دفاع آمریکا بیان کرد که این کشور روز آدینه به صورت رسمی اعلامیه خروج از معاهده آسمان های باز را اعلام خواهد نمود.

پنتاگون مدعی شد: روسیه به طور فزاینده ای از این پیمان برای پشتیبانی از کوشش های خود در راستای توجیه خصومت علیه همسایگان خود استفاده می نماید و ممکن است که از این پیمان برای هدف قرار دادن نظامی آمریکا و متحدان استفاده کند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این اتهام زنی گفت: کارشناسانی که اوضاع را رصد می نمایند بر این باور هستند که واشنگتن از قبل تصمیمش (برای خروج از معاهده آسمان های باز) را گرفته است و به نظر ما هم بخشهای قابل ملاحظه ای از واقعیت در این برآورد ها وجود دارد. ما هم بر اساس تماسهایمان با آمریکایی ها، کشورهای عضو ناتو و دیگر اعضای معاهده آسمان های باز به همین نتیجه رسیده ایم.

طبق این معاهده، بیش از 1500 پرواز با هدف افزایش شفافیت در خصوص فعالیت های نظامی و یاری به نظارت بر کنترل تسلیحات و سایر توافقات در کشور های عضو این معاهده صورت گرفته است. همه کشور های عضو این معاهده موافقت نموده اند که تمام قلمرو های خود را برای پروازهای نظارتی در دسترس قرار دهند، اما روسیه بر بعضی از مناطق خود همچنان محدودیت گذاشته است.

معاهده آسمان باز، سال 2002 بین 34 کشور دنیا به امضا رسید تا اعتماد میان آنها افزایش یابد و بتوانند پروازهای شناسایی را جهت جمع آوری اطلاعات درخصوص تحرکات نظامی یکدیگر انجام دهند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 404

به "آلمان: آمریکا برای خروج از معاهده آسمان باز توجیه کافی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلمان: آمریکا برای خروج از معاهده آسمان باز توجیه کافی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید