استفاده از تجربیات سایر کشور ها در مقابله با کم آبی

به گزارش درگ فایل، به گزارش خبرنگاران به نقل از استانداری قم، سید مهدی صادقی در نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان طی سخنانی با اشاره به دغدغه مندی عموم مسئولین و مردم در سطح کشور برای حل بحران آب اظهار کرد: باید مصوبات در جهتی باشد که قابلیت اجرایی داشته باشند و نحوه اجرای این مصوبات نیز تعیین شود.

استفاده از تجربیات سایر کشور ها در مقابله با کم آبی

وی با بیان لزوم همکاری دستگاه های مسئول در اجرای صحیح مصوبات اضافه کرد: جلوگیری از برداشت غیر مجاز و فرهنگ سازی در زمینه هایی چون تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب از ضرورت های این جهت است.

استاندار قم استفاده از تجربیات مدیریتی در دیگر مناطق کم آب جهان را بسیار مفید دانست و گفت در شرایطی که بحران آب در کشور بسیار شدید است، خودکفایی در تولید برخی محصولات پر آب بر اولویت نیست.

صادقی با تأکید بر همکاری بخش تولید و کشاورزان در برون رفت از بحران کم آبی در کشور ادامه داد: مباحث موجود در این موضوع می تواند کمک شایانی برای بدست آمدن راهکارهای مناسب برای حل مشکل آب و نیز حمایت از کشاورزان داشته باشد.

در ابتدای این جلسه جهانگیر، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به برگزاری 12 جلسه شورای آب از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم اضافه کرد: فضای عقلانیت حاکم بر تصمیم گیری های مدیریتی در این دولت در جهت بررسی و بکار بردن راهکار های مناسب برای مشکل آب در کشور بسیار مفید بوده است.

وی با تأکید برتوجه دولت به طرح تعادل بخشی به منابع آبی کشور ادامه داد: اعتبارات خوبی از سوی دولت به این امر تخصیص یافته که نشان دهنده عزم جدی دولتمردان برای کمک به حل بحران آب است.

محمدعلی مصطفوی مدیر کل حفاظت و بهره برداری منابع زیر زمینی شرکت مدیریت منابع آب نیز با بیان شرایط منابع آب کشور و آمارهایی از میزان پیشرفت مناطق خشک و بیابانی در کشور اظهار کرد: فعالیت های غیر مجاز در استفاده از منابع آبی، کشور را به سمت کاهش بیش از حد منابع زیر زمینی سوق داده است که ناگزیریم برای جبران این کمبود، محدودیت های مصارف مختلف آب را تشدید نمائیم.

بسترهای شهرک رسانه ای در قم فراهم است

استاندار قم موقعیت جغرافیایی و محتوای غنی قم را مورد توجه قرار داد و گفت: بسترهای شهرک رسانه ای در قم فراهم است.

سید مهدی صادقی در جلسه ای با مشاور بنیاد مستضعفان، از مشارکت این نهاد در ایجاد شهرک رسانه ای در استان قم استقبال کرد.

استاندار قم با بیان اینکه حوزه رسانه های دیجیتال می تواند محور سرمایه گذاری اقتصادی باشد، گفت: تنها باید طرح هایی که اقتصادی و سود آور هستند، به مرحله اجرا درآیند و در همکاری با بنیاد مستضعفان طرح هایی که قابلیت اجرایی دارند ارائه می شوند.

استاندار قم با اشاره به آمادگی استان در راستای احداث شهرک رسانه در قم شرح داد: قم از نظر موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در مرکز کشور، ظرفیت های علمی و مذهبی و حضور نخبگان و دانشمندان در حوزه و دانشگاه، سهم مهمی در حمایت از موضوعات فناورانه دارد.

استاندار قم هر گونه توسعه را مشروط بر مطالعه کافی دانست و اضافه کرد: شرط توسعه متوازن اجرای طرح های کار شناسانه همراه با برنامه ریزی است.

در ابتدای این جلسه عسگری مشاور بنیاد مستضعفان به اهم برنامه های بنیاد در زمینه طرح های مرتبط با ICT پرداخت و اضافه کرد: در مورد احداث فضاهای رسانه ای و تولید محتوای دیجیتال، برنامه های مختلفی در دست اقدام است که نحوه اجرای آن ها بصورت دهکده های ICT و یا شهرک رسانه ای باید در هیئت مدیره بنیاد به تصویب برسد.

وی با اشاره به حوزه های فعالیت بنیاد مستضعفان اضافه کرد: در زمینه بحث های گردشگری و نیز حمایت از شرکت های دانش بنیان، بنیاد مستضعفان برنامه های مختلفی دارد که نتایج مهمی نیز در برداشته است.

در انتها این جلسه تفاهم نامه ای در جهت شناسایی و مطالعه طرح های موجود در استان قم و تکمیل و به بهره برداری رساندن این طرح ها صورت پذیرفت.

همه مناطق روستایی باید از خدمات آموزش و پرورش بهره مند شوند

استاندار قم در پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان، با اشاره به ضرورت گسترش امکانات آموزشی در همه مناطق استان اظهار کرد: همه مناطق روستایی باید از خدمات آموزش و پرورش بهره مند شوند.

سید مهدی صادقی اضافه کرد: آموزش و پرورش باید با مدیریت صحیح منابع و نیز فر اهم نمودن تمهیدات لازم برای حضور دانش آموزان مناطق محروم در مدارس و فراهم کردن وسیله ایاب و ذهاب زمینه ادامه تحصیل این عزیزان را فراهم نمایند.

وی با اشاره به برنامه کمیساریای سازمان ملل در مورد تحصیل اتباع خارجی ادامه داد: این کمک ها منوط به تأمین 50 درصدی هزینه ساخت مراکز آموزشی مختص اتباع خارجی می باشد که در این زمینه می توان از حضور خیرین مدرسه ساز بهره کافی برد.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان با تأکید بر اینکه باید فرهنگ سازی استفاده بهینه از امکانات زندگی و درست مصرف کردن در مراکز آموزشی شکل گیرد اضافه کرد: مسائل نگران نماینده ای مثل بحران آب می تواند در سیستم های آموزشی بصورت فرهنگ در دانش آموزان و آینده سازان کشور نهادینه شود.

وی با تأکید بر اهمیت تحرک، شادابی و نشاط در فرزندان و جامعه گفت: در تمام برنامه ها باید به این مسأله توجه نمود و صرفاً به برگزاری المپیاد ها و برنامه های دوره ای اکتفا نشود.

صادقی جایگاه شورای آموزش و پرورش را در تصمیم گیری ها بسیار مهم توصیف کرد و گفت: طرح های پیشنهادی بایستی قبل از ورود به شورا کار شناسی شود و در صورت امکان تصویب در دستور جسات قرار گیرد.

در ابتدای جلسه حمیدرضا شیخ الاسلام مدیر کل آموزش و پرورش استان با ارائه شرحاتی پیرامون شکل گیری دوره های جدید آموزشی در ساختار آموزش و پرورش شرح داد: معلمان با شرکت در دوره های ضمن خدمت برای تدریس دروس کتب جدید آماده می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 187

به "استفاده از تجربیات سایر کشور ها در مقابله با کم آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از تجربیات سایر کشور ها در مقابله با کم آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید