این سوغاتی های مشهد هیچ وقت تکراری نمیشه!

به گزارش درگ فایل، سوغات مشهد

از زمان های گذشته تا به امروز سوغات مشهد یکی از مهمترین موضوعاتی بوده است که به وسیله مسافران این شهر مقدس مطرح شده و جای تعجب ندارد اگر بگوییم که هرگز هم تکراری نشده اند. مشهد سوغات های خاص و منحصربفردی دارد، بنابراین می توانید از بازارهای سنتی این شهر برترین سوغات مشهد را برای اعضای خانواده، فامیل یا دوستان خود تهیه کنید حتی می توانید آن ها را به عنوان یادگاری یا برای مصارف شخصی خودتان خریداری کنید و از کیفیت آن ها بهره مند شوید. در ادامه به معرفی چند سوغات مشهد که هرگز تکراری نمی شوند می پردازیم.

این سوغاتی های مشهد هیچ وقت تکراری نمیشه!

زرشک تازه مشهورترین سوغات مشهد

شاید بتوان زرشک را اصلی ترین سوغات مشهد به حساب آورد. زرشک مشهد بسیار معروف است و یکی از اصلی ترین موادی است که ارزش غذایی مناسبی داشته و در این استان عرضه می گردد. استان خراسان جنوبی مرکز اصلی فراوری زرشک در ایران است. البته خراسان رضوی سهم چندانی در فراوری زرشک ندارد اما با توجه به فاصله اندکی که با خرسان جنوبی دارد به محل اصلی فروش و عرضه زرشک مشهد تبدیل شده است.

فیروزه سوغات منحصربفرد شهر مشهد

فیروزه در اصل سوغات شهر نیشابور است اما همه مسافران و مهمانان حرم مطهر امام رضا این سوغات ارزشمند را به عنوان سوغات مشهد می شناسند. کارگاه های فیروزه تراشی بسیار زیادی در مشهد وجود دارند و شما می توانید این سوغات ارزشمند را به عنوان هدیه یا یادگاری تهیه کنید. با توجه به اینکه ممکن است فیروزه های غیراصل و تقلبی را به شما بفروشند بهتر است برای تهیه فیروزه به بازارهای سنتی و کارگاه های قدیمی تر بروید. در این کارگاه ها می توانید فیروزه های اصل را پیدا نموده و با قیمت مناسب بخرید.

زعفران اصل لوکس ترین سوغات مشهد

بسیاری از زنان و بانوان مسافری که قصد خرید سوغات مشهد را دارند زعفران و زرشک را به عنوان سوغات اصلی مشهد انتخاب می نمایند. شما می توانید برترین نوع زعفران را در این شهر پیدا کنید. البته اگر می خواهید باکیفیت ترین نوع ممکن را بخرید بهتر است سراغ حجره ها و فروشنده های قدیمی بروید. در این گونه جاها می توانید انواع زعفران و زرشک اصل و تازه را با قیمت مناسب تهیه کنید.

انگشتر با نگین های بزرگ و تزیینی

انگشترهایی که با سنگ های تزیین شده ساخته می شوند یکی از مهمترین سوغات مشهد به حساب می آیند. بسیاری از مسافران این انگشترها را تهیه می نمایند و در حالی که همه انگشتان خود را انگشتری نموده اند آن ها را به ضریح می کشند و با این کار انگشترها را متبرک مینمایند. انگشتر عقیق، دُر نجف، یاقوت، زمرد، شرف شمس، حدید از مهمترین انگشترهای مذهبی در شهر مشهد هستند. البته بعضی از این انگشترها را می توانید تنها در جواهرفروشی ها بخرید مانند انگشتر یاقوت یا زمرد اما سایر انگشترها را می توانید در بازار نیز تهیه کنید و حتی می توانید به کارگاه های سنگ تراشی رفته و انگشتری که باب سلیقه خودتان هست را انتخاب یا سفارش دهید.

مهر، سجاده و تسبیح مقدس ترین سوغات مشهد

مهر، سجاده و تسبیح مقدس ترین سوغات مشهد و اصلی ترین سوغات این شهر از بعد مذهبی است. حتی در دنیای امروز اهمیت مهر، سجاده و تسبیح برای مهمانان رو به افزایش است و می توان آن را رکن ثابت تمام خریدهایی دانست که مهمانان حرم مطهر امام رضا به عنوان سوغات مشهد تهیه می نمایند. تسبیح های مختلفی در مشهد فراوری می گردد که شامل تسبیح های معمولی، تسبیح با انواع سنگ مثل فیروزه، یشم و عقیق، تسبیح شاه مقصود، یُسر، کهربا و سندلوس است. سجاده ها نیز با طرح ها و پارچه های مختلفی فراوری می شوند. قیمت مهر، سجاده و تسبیح در شهر مشهد بسیار فرق دارد و از مقرون به صرفه ترین گزینه های ممکن تا گران ترین و لوکس ترین سوغات مشهد را شامل می شوند.

پوستین گوسفند یا سایر حیوانات

از پوست گوسفند و سایر حیوانات اهلی و حلال گوشت محصولاتی مثل کلاه، پالتو، پادری و … فراوری می گردد که امروزه به عنوان سوغات مشهد و حتی در سایر شهرها نیز عرضه می شوند. البته امروزه فراوری و فروش پوستین مانند گذشته رونق ندارد و اگر قصد خرید محصولات فراوری شده از پوست حیوانات را دارید باید از فروشندگان قدیمی تر آدرس مکان هایی که این سوغات را می فروشند پرس و جو کنید.

گلیم و قالی مشهد

یکی از باارزش ترین انواع صنایع دستی در مشهد مقدس که بیشتر مورد توجه زائران خارجی قرار می گیرد گلیم و قالی مشهد است. این صنایع دستی بیشتر به وسیله عشایر منطقه خراسان فراوری می شوند و از آن برای پوشاندن زمین، دیواره و سقف چادر استفاده می نمایند اما گلیم ها امروزه بیشتر جنبه تزئینی پیدا نموده اند. انواع کیف با طرح و جنس گلیم نیز در مشهد ساخته می گردد که بازار خوبی دارد و یک گزینه مناسب برای خرید سوغات مشهد است. گلیم افشار، سوماک و ترکمنی از انواع مشهور گلیم در منطقه خراسان هستند.

دیگ سنگی یا هرکاره

یکی از اصیل ترین سوغاتی های شهر مشهد دیگ هرکاره نام دارد که نوعی ظرف سنگی است که با ظرافت بالایی فراوری شده و در نتیجه تراشکاری و قلم زنی نوعی سنگ ساخته می گردد. این ظرف بیشتر مخصوص پخت غذاهایی همچون دیزی است و در سایزهای کوچکتر برای ساییدن مواد غذایی خشک از آن استفاده می گردد. انواع ساده و بدون طرح آن مقرون به صرفه تر است اما انواع لعاب کاری شده و قلم زنی شده آن گران تر بوده و بیشتر جنبه تزیینی دارند و اصولا برای آشپزی استفاده نمی شوند.

نبات مشهد

نبات آن هم از نوع زعفرانی یکی از اصیل ترین سوغات های شهر مشهد است که پیشنهاد می دهیم حتما یک یا چند بسته از آن را تهیه کنید. ترکیب چای سیاه و اصیل ایرانی در کنار نبات مشهد یکی از خوشمزه ترین و دل چسب ترین نوشیدنی ها برای فصل سرد سال است. خراسان رضوی بزرگ ترین فراوری نماینده نبات در کشور است و شما می توانید تازه ترین انواع نبات را در این شهر بخرید. البته نبات مشهد صرفا نبات ساده و نبات زعفرانی نیست بلکه در این شهر می توانید تازه ترین نبات ها را با رنگ های دیگر که حکایت از طعم های متفاوت دارد تهیه کنید.

خشکبار از جمله برگه آلو و میوه خشک

مشهد اغلب روزهای سال را با یک آسمان آفتابی سپری می نماید بنابراین جای تعجب ندارد، اگر بگوییم محل گسترده ای برای فراوری و عرضه انواع خشکبار است. زمانی که از بازارهای سنتی این شهر تماشا می کنید انواع خوراکی ها و خشکبار خوشمزه ای را می بینید که با همان شیوه های سنتی در ورودی مغازه ها قرار گرفته اند و به صورت فله ای یا بسته بندی شده به فروش می رسند. در میان خشکبار مشهد زردآلوی خشک، آلو بخارا، فندق، نخود و کشمش از همه مشهورتر و محبوب تر هستند. از آنجا که استان خراسان و بعضی از شهرهای اطراف آن قطب اصلی کشور برای فراوری آلو و برگه خشک شده آلو هستند اگر علاقه زیادی به مزه های ترش و ملس دارید می توانید انواع باکیفیت و تازه این خوراکی های خوشمزه را در مشهد تهیه کنید.

ادویه های معطر مشهد

یکی دیگر از سوغاتی های شهر مشهد که اصولا در بازارهای سنتی به طور عمده عرضه می شوند ادویه های معطر هستند. یکی از معروف ترین ادویه هایی که می توانید در این شهر تهیه کنید ادویه هفت قلم است که طعم فوق العاده ای به غذاهای شما می بخشد.

ادویه های تشکیل دهنده ادویه هفت قلم عبارتند از:

  • دارچین
  • زردچوبه
  • گلپر
  • زنجبیل
  • فلفل سیاه
  • فلفل قرمز
  • سماق

از این ادویه ترکیبی برای پخت غذا و تهیه ترشیجات استفاده می گردد. ادویه ترکیبی باعث می گردد طعم غذای مورد نظر شما با طعم غذاهای دیگر کاملا متفاوت باشد و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که از طعم و عطر غذایی که با ادویه های ترکیبی پخته شده است رضایت نداشته باشد. این ادویه به غیر از غذاهای سنتی و ترشی جات برای تهیه انواع فست فود نیز کاربرد دارد.

ترشی مشهدی

ترش ترین سوغات مشهد که باب میل بسیاری از مسافران است و در بسیاری از رستوران های این شهر نیز سرو می گردد ترشی مشهدی است که از ترکیب گوجه فرنگی، گل کلم ، هویج، کرفس، سبزیجات معطر و انواع ادویه به دست می آید. تفاوت اصلی ترشی مشهدی با انواع ترشی ها در این است که آب گوجه را در سرکه می جوشانند و طعم منحصربفردی را خلق می نمایند. در سفر به مشهد حتما یک بار هم که شده طعم ترشی مشهدی را امتحان کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 بهمن 1401 بروزرسانی: 22 بهمن 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1634

به "این سوغاتی های مشهد هیچ وقت تکراری نمیشه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این سوغاتی های مشهد هیچ وقت تکراری نمیشه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید