تقابل برادرانه در زمین گرم

به گزارش درگ فایل، مجموعه ای به کارگردانی و نویسندگی سعید نعمت ا... و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی که از شب گذشته پخش آن در شبکه سه آغاز شد. این سریال، ملودرامی گرم و خانوادگی است که البته پس زمینه های مذهبی هم در آن وجود دارد .

تقابل برادرانه در زمین گرم

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، سریال جراحت و برادرجان را یادتان هست؟ می پرسید چرا؟ خوب بگذارید یک راست برویم سر اصل مطلب. این دو مجموعه که به ترتیب سال 88 و 98 روی آنتن رفتند، داستانشان پیرامون روابط و تعاملات بین برادران و خانواده هایشان می گذشت. اتفاقی که این بار هم قرار است در قالب دیگری در سریال زمین گرم شاهد آن باشیم. مجموعه ای به کارگردانی و نویسندگی سعید نعمت ا... و تهیه نمایندگی محمدرضا شفیعی که از شب گذشته پخش آن در شبکه سه آغاز شد. این سریال، ملودرامی گرم و خانوادگی است که البته پس زمینه های مذهبی هم در آن وجود دارد . مجموعه ای 30 قسمتی که به قول شفیعی آخرین سه گانه برادرانه هایی است که از آن گفتیم. اما شکل گیری این ماجرای ادامه دار و تفاوت هایی که زمین گرم با برادرهای خودش دارد، بهانه ای شد تا کم و کیف آن را از سازندگانش جویا شویم. در ادامه علاوه بر شفیعی با بازیگر تازه اما کلیدی این مجموعه هم گپ زدیم. اگر شما هم کنجکاو جزئیات این داستانید، می توانید سری به ادامه این گزارش بزنید.

از برادرانه های ادامه دار آغاز کنیم، در زمین گرم هم قرار است شاهد چنین تعاملاتی باشیم؟

سریال زمین گرم در ادامه دو مجموعه قبلی است که کار کردم. آقای نعمت ا... سال 88 بود که جراحت را نوشت و همان موقع یک سه گانه برادرانه در ذهنش بود که روابط سه برادر را تصویر می کرد. اولین همان مجموعه بود، دومی برادرجان شد که ماه رمضان 98 روی آنتن رفت و سومین اثر از آن سه گانه همین زمین گرم است که رابطه دو برادر را به تصویر می کشد.

در آن دو مورد هم در کنار روابط برادرانه ای که وجود داشت، اختلافاتی ایجاد شده بود که جهت این دو را تغییر می داد. اینجا هم همین است و ما دو برادر را داریم که سال ها پیش از هم جدا شده و در ادامه گذشت هایی که در قسمت های سریال های گذشته دیدیم، این رابطه دوباره جوش می خورد.

اصلا چه شد که تصمیم گرفتید این برادرانه ها را به این سبک و سیاق ادامه دهید؟

ما روابط برادرها را در آن مجموعه ها در قالب های مختلفی دیدیم، فضایی که جذابیت های خودش را داشت و به واسطه کشمکش ها و داستان هایی که در آنها وجود داشت، مورد استقبال نهاده شد. به همین دلیل در این مجموعه هم سراغ دو برادر در قالب داستانی متفاوت رفتیم، مجموعه ای که قرار بود ماه رمضان سال جاری پخش گردد، اما به دلیل بحث کرونا و تعطیلی چند ماهه سریال نرسید و برای این روزها آماده شد.

فضای قصه چطور؟ شبیه کارهای قبلی است؟

نه، به لحاظ ساختار داستانی این مجموعه با آن دو خیلی متفاوت است. اول آن که بخش زیادی از این سریال در خارج از تهران تصویربردرای شده، دوم آن که فضایی که وجود دارد از نظر مذهبی متفاوت است، چرا که شخصیت برادر کوچک قصه یک طلبه است.

در این سریال دنبال رساندن پیغام خاصی هستید یا صرفا یک قصه را می بینیم؟

ما بنا داریم در زمین گرم درباره سبک زندگی و استفاده درست از دین در زندگی صحبت کنیم، نه استفاده ابزاری. چرا که خیلی ها دین را تنها بر اساس المان هایی مبنی بر بایدها و نبایدها می شناسند در حالی که واقعیت و اصل موضوع این است که سبک زندگی ما براساس آن تغییر کند. حال اگر این تغییر اتفاق نمی افتد و تغییری رخ نمی دهد اشکال از ماست نه دینی که داریم.

زمین گرم قرار است سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را ترویج و یکسری از همین مشخصاتی که در زندگی های معمولی و روزمره ما کمرنگ شده را گوشزد کند.

اصولا تا صحبت از سبک زندگی و این موارد می گردد، خیلی ها فکر می نمایند قرار است بازهم شعار بشنوند، شما در جریان این ماجرا چقدر به دنبال جلوگیری از بحث تکرار و شعارزدگی بودید؟

همه این حرف های محتوایی که عرض کردم در قالب یک قصه جذاب اتفاق می افتد. ببینید آنجایی که ما از ابزاری که در اختیار داریم درست استفاده نکنیم این صحبت ها ممکن است پیش بیاید، اما همواره این طور نیست. با این وجود و با همه صحبت هایی که مطرح شد باید بگویم شعار دادن اصلا چیز بدی نیست، شعار از شعور می آید و اگر واقعا از همین مرجع بیاید، قطعا بد نخواهد بود. اما استفاده از رسانه ای که در این جهت وجود دارد، اگر درست باشد و هدفش هم در ذیل آن قرار بگیرد، به طور حتم حرفی هم که مطرح می گردد گرفتار شعارزدگی نمی گردد. سریال داستانی هم تعریفش معلوم است، اگر شما یک قصه جذاب و دارای کشمکش های داستانی دقیق نداشته باشید، حرف محتوایی داستان تان هم گرفتار نقدهای اینچنینی می گردد. در زمین گرم ما قصه جذابی داریم که بقیه ماجرا و صحبت ها را در ذیل آن بیان می کنیم و امیدوار هستیم که با استقبال هم روبه رو گردد.

از همکاری با سعید نعمت ا.. بگویید، خیلی وقت است که با هم یک تیم همیشگی تشکیل دادید.

نزدیک به 18 سال است که کارمان را با سعیدخان نعمت ا... آغاز کردیم. دوست مشترکی او را برای نگارش تله فیلمی، بیش از 15 سال پیش به من معرفی کرد و در همان جلسه اول از نظر محتوایی به هم نزدیک بودیم. همین ماجرا هم باعث شد تا این همکاری ادامه پیدا کند و بیشتر از 10 سریال و 30 فیلم با هم کار کردیم. همین همکاری هم باعث شد برای اولین سریالش که قرار است آن را کارگردانی کند، باز هم با یکدیگر آن را انجام دهیم. چون او در سال های پیش اغلب در مقام نویسنده فعالیت داشت و در این سریال علاوه بر آن در مقام کارگردان هم حضور دارد. اصلا می گردد او را به شکلی فرزند تلویزیون دانست چرا که او با وجود حضور در همه فضاها از سینما گرفته تا نمایش خانگی و... در تلویزیون رشد کرد و همین فضا برای او موقعیت کارگردانی ایجاد کرد.

در حوزه سریال سازی خیلی از همکارانتان شاکی هستند و معتقدند این روزها کار کردن در این فضا اصلا ساده نیست، به نظر شما چرا؟

در این حوزه باید برنامه ریزی دقیق و اصولی داشته باشیم، چون نمی توانیم نظرات شخصی مان را در حوزه محتوا و درام یعنی قصه وارد کنیم و نباید بگذاریم این اتفاق رخ دهد. زمانی که این مساله رخ دهد، ناخودآگاه در فراوری هم اختلال ایجاد می گردد.

و در بخش اقتصادی چطور؟ چون همه این روزها با این بخش درگیر هستند.

بله، نکته دیگر بحث اقتصادی است که یکی از المان های کیفیت است. یعنی از بین مواردی مثل فیلمنامه، انتخاب کارگردان، بازیگران، تیم های فنی پشت دوربین و...، در حوزه اقتصادی هم باید برای کیفیت هر چه بیشتر، تکلیف این بخش روشن باشد. به هر حال تلویزیون در این سال ها همواره با مشکل بودجه همراه بوده اما در بحث فراوری آن هم در خصوص کارهای نمایشی، نمی گردد به هر شکلی پیش رفت و مدیریت کرد چرا که کارها در حین فراوری ضربه می خورد. گاهی شما مشغول ساخت ساختمانی هستید و جایی بودجه کم می آورید، بعد دست نگه می دارید تا آن پول تامین گردد اما در کار نمایشی این طور نیست، یعنی وقتی مشکل اقتصادی در پروژه به وجود می آید ناخودآگاه روی کار هم تاثیر می گذارد. کار فرهنگی روح دارد و با مردم حرف می زند، به همین خاطر اگر سازنده های کار آن را با دلشان نساخته باشند، بعد هم به دل مردم نمی نشیند. این دو نکته هم خیلی وقت ها در گیر و دار همان مدیریت تحت الشعاع قرار می گیرد، به همین خاطر اغلب کار در این فضا چندان ساده نیست.

شما اما جزو تهیه نماینده های فعالی هستید که با وجود همه اینها سالی چند کار دارید، چطور این ماجرا را پیش بردید؟

با صحبت، گاهی بحث، رایزنی های بسیار و البته خون دل خوردن!

باز هم به سریال برگردیم، چرا زمین گرم؟

عنوان مجموعه به کار مرتبط است، همان طور که می دانید شخصیت های اصلی داستان یک پدرعظیم و نوه هستند که کشاورزند واساسا در آغاز داستان متوجه می شویم در کنار تلاش و تلاش اینها رمزی وجود دارد و نان حلالی که درآوردند در زندگیشان تاثیر به سزایی دارد. زمین گرم هم در طول قصه به لحاظ محتوا به یاری کار می آید.

بازیگر جدید هم در این مجموعه معرفی می گردد؟

بله، خیلی. شخصیت اصلی این کار اولین مجموعه اش را بازی می نماید، در کنار او هم چند نفر دیگر هم حضور دارند که در این کار معرفی می شوند. علاوه بر آنها از چهره های دیگر و قدیمی هم در این ترکیب دعوت شده است.

چه خبر است؟

داستان زمین گرم همان طور که اشاره هایی به آن کردیم درباره دو برادر است که سال ها از هم دور و بی خبر بودند تا این که در مقطعی برادر عظیم تر که در آستانه مرگ نهاده شده، به سراغ داداش کوچک ترش می رود و با وصیتی باعث می گردد زندگی او دچار چالش عظیمی گردد. در جریان این تعاملات هم خرده اتفاقاتی می افتد که داستان را پیش می برد. در اینجا کامران تفتی در نقش اصلان، برادر عظیم تر و صادق برقعی در نقش علیار، دومین برادر است. مرجان شیرمحمدی هم با عنوان فروغ در جهت اتفاقات سر راه علیار قصه قرار می گیرد. اصغرهمت در نقش ماجد هم به عنوان پدر فروغ حضور دارد. علیرضا خمسه در نقش یارعلی (پدرعظیم) و نادر فلاح (راسخ) پدر این دو برادر است. علیرضا آرا هم نقش عاصف را بازی می نماید؛ شخصیتی که جزو منفی های قصه و یک قاچاقچی است. جهان مدنی، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، ندا عقیقی، مرتضی درویش زاده، مسعود شریف، علیرضا اولیایی و وحید فعال هم از دیگر بازیگران زمین گرم هستند.

نگاهی به برادرانه های سابق

گفته بودیم سعید نعمت ا... کارگردانی و نویسندگی این مجموعه را به عهده دارد. او قبل تر در کسوت نویسندگی کارهای زیادی را برای تلویزیون نوشته، مواردی مثل رستگاران، جراحت، شیدایی، مادرانه، عقیق و برادرجان؛ اما این اولین بار است که او به عنوان کارگردان هم در قالب یک مجموعه تلویزیونی حضور دارد.

لحن لوتی و دیالوگ هایی که رنگ و بوی خاصی دارند، پای ثابت نوشته های نعمت ا...اند، فضایی که خیلی وقت ها با نقدهای مختلفی همراه می گردد. این ماجرا در جراحت و برادرجان هم به وفور به چشم می خورد و احتمالا زمین گرم هم خالی از آن نخواهد بود.

جالب است بدانید در زمین گرم چهره های آشنایی به چشم تان می خورد که قبل تر در کارهای شفیعی و همان حال و هوا حضور داشتند. کامران تفتی و مارال فرجاد نمونه هایی از این انتخابند که در برادرجان هم با این گروه همراه بودند. علاوه بر آنها بعضی بازیگران دیگر مجموعه مثل نادر فلاح و علیرضا آرا هم از چهره هایی اند که در سریال عقیق به تهیه نمایندگی شفیعی، حضور داشتند. همه اینها نشان می دهد این تهیه نماینده علاوه بر تلاش برای معرفی چهره های تازه که تا به اینجا با موفقیت جالب توجهی هم همراه بوده، گزینه های انتخابی دارد که باعث می گردد برای پیدا کردن چهره های قدیمی تر چندان ریسک نکند.

همه خودم را برای علیار گذاشتم

صادق برقعی که البته احتمالا اسمش را تا به حال نشنیدید، از شخصیت های اصلی قصه است که خیلی از اتفاقات حول او می چرخد. در واقع برقعی به واسطه این سریال که اولین مجموعه تلویزیونی او محسوب می گردد، قرار است معرفی و به جمع بازیگرانی که می شناسیمش اضافه گردد. این بازیگر از تئاتری هایی است که تجربه کار سینمایی هم دارد. او اینجا در نقش علیار، برادر کوچک این روایت برادرانه، حضور دارد.

برقعی در گپ و گفت کوتاهی که با هم داشتیم درباره داستان انتخاب شدنش برای نقش علیار گفت: من 16 سال است که تئاتر کار می کنم و در این رشته تحصیل کردم. یکی از مهم ترین اجراهایم لانچر 5 بود. در ادامه قرار شد برای این نقش با گروه برای تست برویم، اما بعد متوجه شدیم حدود 300 نفر برای این نقش آمدند. با این حال بعد از روندی نسبتا طولانی، من انتخاب شدم.

دشواری های این ماجرا در کنار شیرینی بازی در یک سریال، به عنوان اولین حضور تلویزیونی هم از آن مواردی است که نمی گردد از آن گذشت. اتفاقی که علیار قصه هم از آن گفت و اضافه کرد: در ماه اول، اجرای این نقش برایم سخت بود و استرس زیادی داشت، چون به هر حال از نقش های اصلی محسوب می گردد که ابتدا برای من پرفشار بود. اما بعد کم کم رخ به رخ با آن روبرو و راحت تر شدیم. با این حال باید بگویم حضور در این مجموعه برای من جزو عظیم ترین اتفاقات کاری ام است. جریانی که در ادامه اعتماد سعید نعمت ا... شکل گرفت. روزی که می خواستم برای تست به دفتر بیایم، هیچ امیدی نداشتم، چون مدت هاست همه می دانیم در روبروه با دفاتر سینمایی قرار است چه اتفاقی بیفتد و این ذهنیت بین همه وجود دارد که تنها تست گرفته می گردد و بعد هم هیچ.

این که آغاز اولین نقش تلویزیونی این بازیگر با یک کاراکتر مثبت که طلبه است، موضوعی بود که برقعی درباره اش گفت: در فیلمنامه قرار بود علیار، طلبه باشد، اما در جریان کار این اتفاق کمرنگ تر شده و به طور خلاصه باید بگویم او یک پسر ساده روستایی و مذهبی است که البته کلاس های طلبگی را هم رفته، اما ملبس و طلبه نمی گردد. راستش را بخواهید این نقش برای من یک نگرانی ایجاد کرد و آن هم این بود که بعد از دیده شدن کار می ترسم در آینده همه چیز به شکلی پیش برود که مدام در همین فضا به من پیشنهاد داده گردد. واقعیت این است برای بازیگر ، نقش منفی جذاب تر است و خودم هم آن را بیشتر ترجیح می دهم. با همه اینها علیار را خیلی دوست دارم و نزدیک 9 ماه است با او زندگی نموده ام تا جایی که الان فاصله بین صادق برقعی و علیار را چندان نمی توانم تشخیص دهم. امیدوارم آنها هم این نقش و کار را دوست داشته باشند.

واقعیت این است من برای این نقش خیلی زحمت کشیدم و با جان و دل همه خودم را برای آن خرج کردم.

در طول این مجموعه مرجان شیرمحمدی، علیرضا خمسه، نادر فلاح و کامران تفتی بیشترین تعامل را با برقعی دارند. همکاری ای که برای او هم جالب است و درباره اش می گوید: این همکاری برای منی که هنوز در حال تجربه هستم، خیلی عجیب است و از همه این سال هایی که کار کردم، در اینجا بیشتر در حوزه تصویر یاد گرفتم. گاهی فکر می کنم حال خودم در سکانس هایی که همراه این افراد هستم، بهتر است. این شعار نیست و واقعا لحظه لحظه از عظیم ترهای گروه مثل علیرضا خمسه، اصغر همت و.... در حال یاد دریافت هستم.

این که چه ویژگی ای زمین گرم را از بقیه مجموعه های قبلی متمایز می نماید هم سوالی بود که برقعی در پاسخ به آن گفت: زمانی که متن را خواندم، نمی خواهم آن را با شاهکاری مقایسه کنم، اما حال آن مثل زمانی بود که کتاب در جست وجوی زمان از دسته رفته را می خوانید و نمی توانید آن را ترک کنید. یعنی از یک چیز اینجا خیالم راحت است و آن هم قصه است و هر لحظه پر از اتفاقاتی است که ریتم کار را دیدنی می نماید. من فکر می کنم استقبال هم از آن خوب باشد و امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

4129/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 612

به "تقابل برادرانه در زمین گرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقابل برادرانه در زمین گرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید