خانه تاریخی شوشتر رو به نابودی نهاد

به گزارش درگ فایل، یکی از جاذبه های گردشگری شهر دارالمؤمنین شوشتر تحت نام خانه مشخص التجار شوشتر این روزها مورد بی توجهی قرار گرفته و رو به ویرانی نهاده است. این خبر پیرامون نابودی خانه مشخص التجار شوشتر نگارش شد.

خانه تاریخی شوشتر رو به نابودی نهاد

جهت دریافت خدمات اجرای سقف روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

نابودی خانه تعیین التجار شوشتر

تاریخ کهن ایران از کوچه پس کوچه های قدیمی با بناها و معماری های زیبای ایرانی گره خورده که با گذشت سال ها تنها تعدادی از آن ها به همان شکل اول باقی مانده است. هم اکنون در فصل زمستان بارندگی ها به تخریب این آثار ارزشمند می انجامد، این آثار تاریخی برای ماندگاری بیشتر و حفظ برای آیندگان، احتیاجمند توجه مسئولان و متولیان هستند که یکی از آن ها خانه تعیین التجار شهرستان شوشتر واقع در خوزستان است. تعیین التجار از بازرگانان مشهور شوشتر بود که به بعضی به دلیل اصالت بوشهری به تعیین التجار بوشهری نیز یاد می کردند. خانه تعیین التجار در شوشتر به صورت تک ایوانی و دوره ساز در دو طبقه ساخته شده که در و پنجره های چوبی و چند مورد ارسی داشته که تا به امروز بخشی از آن ها سالم مانده است. این خانه در سال های گذشته تخریب و به سه قسمت مجزا تقسیم شده که در حال حاضر بخش اصلی آن اختصاص به مدرسه غیرانتفاعی دارد؛ روبروی این بنا نیز طویل ترین ساباط شوشتر واقع شده است.

2 میلیارد اعتبار ضروری است

رئیس میراث جهانی شوشتر پیرامون نابودی خانه تعیین التجار شوشتر اظهار کرد: خانواده تعیین التجار باید برای مرمت و بازسازی این خانه همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم در این راه آن ها را همراهی کنیم. وی اضافه کرد: این خانه حدود چهار سالی است که خالی از سکنه شده و سال جاری اعتباری حدود 200 میلیون تومان از محل اعتبارات عمرانی میراث برای برطرف خطر اضطراری آن تخصیص داده شده است. علی محمد چهارمحالی در خصوص مرمت کامل این خانه اعلام کرد: خانه تعیین التجار به اعتباری حدود دو میلیارد تومان برای مرمت کامل احتیاج دارد.

لزوم تعیین یک مالک

یکی از مالکان خانه تعیین التجار نیز اعلام کرد: خانه تعیین التجار 60 مالک دارد که مالک هر قسمت از خانه باید تعیین گردد، ولی متأسفانه تا به امروز چنین امری صورت نگرفته است. وی ادامه داد: در 6 سال گذشته چندین بار ضمن سفر به شوشتر و همراه با دیگر مالکان مذاکراتی با مسئولان اداره ثبت احوال برای تعیین مالک تعیین التجار داشته ایم، ولی آن ها اعلام کردند که باید کارشناسی گردد و تا به امروز چنین کاری صورت نگرفته است. تعیین زاده مطرح نمود شهرداری خواهان پرداخت هزینه نوسازی 40 سال است، ولی وقتی مالک هر قسمت تعیین نیست چگونه من به تنهایی این هزینه را پرداخت کنم؟ وی اضافه کرد: مرمت خانه تعیین التجار به دلیل تعیین نبودن مالک آن مسکوت مانده و متأسفانه این خانه در آینده ای نه چندان دور تخریب می گردد. مالک خانه تعیین التجار گفت: از سه پلاک تعیین التجار یک مورد 90 درصد تخریب، یک مورد 70 درصد و یک مورد دیگر نیز کاملاً مخروبه شد. وی در انتها یادآور شد: تا به امروز دو هزار و 370 متر از مساحت کل پلاک های ملک باقی مانده است.

پیگیری برای جذب اعتبار

از سوی دیگر کارشناس میراث فرهنگی گفت: خانه تعیین التجار یک ملک ورثه ای است و وراث باید در خصوص آن به اجماع نظر رسیده و به دنبال فروش و یا تغییر کاربری این اثر باشند. وی مطرح نمود: وزارت میراث فرهنگی اعتباری به منظور مرمت استحفاظی ملک تخصیص داده که باید ابلاغ گردد. علیرضا چهارمحالی در انتها گفت: با مسئولان استانی پیگیر جذب اعتبار به منظور حفظ و نگهداری این ملک و سایر بناهای ارزشمند سطح شهرستان هستیم.

منبع: عصر سفر

منبع: همگردی
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 85

به "خانه تاریخی شوشتر رو به نابودی نهاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی شوشتر رو به نابودی نهاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید