خدمات شرکت بهره برداری مترو تهران به افراد دارای معلولیت

به گزارش درگ فایل، عبداله پور گفت: بکی از اقدامات مهم در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه مناسب سازی ایستگاه های مترو برای اقشار خاص است که در سال های اخیر به جدیت دنبال شد تا جایی که اجازه افتتاح ایستگاه مترو بدون آسانسور و پله برقی داده نمی گردد.

خدمات شرکت بهره برداری مترو تهران به افراد دارای معلولیت

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه؛ علی عبداله پور اضافه نمود: در سال های اخیر توجه ویژه ای به معلولین شده و افتتاح ایستگاه منوط به داشتن آسانسور و پله برقی بوده تا افرادی که با ویلچر وارد ایستگاه مترو می شوند، با پله های ثابت یا برقی روبرو نشوند و بتوانند به سادگی روی سکوی ایستگاه قرار بگیرند.

وی توضیح داد: در اجرای طرح مناسب سازی ایستگاه ها، روشندلان هم مورد توجه قرار گرفته اند. به طور مثال کم بینایان با استفاده از رنگ بندی های صورت گرفته در ایستگاه مترو و نابینایان به وسیله راستا ویژه ای که برای آن ها در نظر گرفته شده، می توانند به قطار درون شهری دسترسی پیدا نمایند. به هر صورت، اقداماتی در راستا مناسب سازی مترو برای معلولان در دستور کار شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه واقع شده است.

علی عبداله پور با اشاره به اینکه مخاطبان شهر زیر زمینی عمدتا مسافران شهر تهران و حومه هستند گفت: طبق آماری که از سازمان بهزیستی دریافت کردیم، بین 100 تا 120 هزار نفر نیازمند دریافت خدمات خاص در مترو هستند؛ مانند کم بینایان، نابینایان و معلولانی که از ویلچر استفاده می نمایند. بنابراین، طبق استاندارد های موجود دسترسی برای این گروه خاص را تا آنجا که ممکن است آسان کردیم.

وی اضافه نمود: استفاده این افراد از آسانسور، ایجاد رمپ، آموزش های مختلف به پرسنل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه.

برای افراد کم بینا بعلاوه روش هایی بابت دسترسی آسان به مترو مثل استفاده از رنگ زرد در راستا های موجود را اجرا نموده ایم.

وی در مورد اجرای رنگ زرد لبه سکو گفت: شرکت بهره برداری مترو زمانی که آغاز به اجرای این طرح کرد، لبه سکو ها به رنگ قرمز درآمده بود، اما سازمان بهزیستی با آنالیز هایی که انجام داده بود، معتقد بود انعکاس رنگ زرد در چشم افراد کم بینا بیشتر است، لذا تمامی خطوط قرمز رنگ در ایستگاه های متری تهران و حومه به زرد تبدیل شدند.

عبداله پور اضافه نمود: برای نابینایان جز معین کردن لبه سکو به رنگ زرد، راستا ویژه ای را معین کره ایم تا در زمان تردد در ایستگاه های مترو بتوانند با عصای سفید یا تماس کفِ کفش به زمین، وارد قطار شوند. بدین ترتیب، در طول راستا 140 متری روی سکو آن ها می توانند به داخل واگن هدایت شوند.

وی اظهار داشت این کار هم به وسیله همکاری و همفکری شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با سازمان بهزیستی رخ داد. به این ترتیب که راستا های مستقیم، با شیار های مستقیم معین شده و در زمان تغییر راستا به سمت چپ یا راست از دکمه هایی که شبیه سکه است، استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه کوشش شد تمامی امکانات ایجاد شده برای افراد شرایط خاص در ایستگاه های مترو به وسیله سایت شرکت به آدرس metro.tehran.ir اطلاع رسانی گردد گفت: برای مطلع سازی شهروندان از امکانات از راه های مختلفی اطلاع رسانی انجام می گردد یکی اینکه همکارانم در مدیریت ارتباطات و اموربین الملل شرکت بهره برداری مترو به وسیله سایت شرکت اقدام می نمایند و رسانه هایی مختلفی که در اختیار دارند و بعلاوه همکارانم در ایستگاه ها به وسیله بلندگو های روی سکو و... اطلاع رسانی می نماید. دوم اینکه طی تفاهمنامه ای که با سازمان بهزیستی داشتیم و آن ها هم نشریاتی برای خود دارند، اطلاع رسانی به شکل دیگری هم صورت می گیرد. مثلا ایستگاه هایی که آسانسور دارند و جلوی آن ها رمپ قرار گرفته و ایستگاه هایی که مناسبِ روشندلان است را لیست نموده و به سازمان بهزیستی داده شده است.

عبداله پور اظهار داشت: در کنار کار های صورت گرفته یکسری سیستم های دریافت نماینده و ارسال نماینده روی عصای سفید هم به ایستگاه ها اضافه کردیم. در لحظه ای که فرد نابینا یا کم بینای وارد ایستگاه گردد، دستگاهی که روی عصا متصل است، روشن می گردد و در این هنگام گیرنده ای که در ایستگاه واقع شده است، متوجه حضور فرد روشندل می گردد و با سیستم صوتی فرد را هدایت و هدایت می نماید. البته استفاده از این سیستم هنوز عمومی نشده؛ و در 2 ایستگاه اجرا شد، اما به علت اینکه هزینه زیادی داشت و نگهداری آن هم دست و پاگیر بود و پارازیت هایی هم روی راستا سیگنالینگ ما ایجاد می شد، فعلا از دستور کار خارج شده است. اما در کوشش هستیم این سیستم مانند یک اپلیکیشن روی مویابل ایجاد گردد تا مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: در گذشته برخی ایستگاه های مترو بدون آسانسور افتتاح می شدند، اما در حال حاضر هر ایستگاه باید حداقل با یک آسانسور به شرکت بهره برداری مترو تحویل داده گردد و این در دستور کار شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) است. با این رویکرد دیگر افراد گروه خاص که مورد توجه ما قرار دارند، می توانند راحت تر از مترو استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1157

به "خدمات شرکت بهره برداری مترو تهران به افراد دارای معلولیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خدمات شرکت بهره برداری مترو تهران به افراد دارای معلولیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید