خط قرمزهای بازگشایی مدارس

به گزارش درگ فایل، یکی از داغ ترین بحث این روزهای کشور، مبحث بازگشایی مدرس و حواشی مرتبط با آن است. کارشناسان آموزشی و فناوری و درمانی در سراسر دنیا نظراتی مختلف و گاهی متناقض را در خصوص اتخاذ تصمیم صحیح دارند.

خط قرمزهای بازگشایی مدارس

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مهاجرت دانشجویی به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، یکی از داغ ترین بحث این روزهای کشور، مبحث بازگشایی مدرس و حواشی مرتبط با آن است. کارشناسان آموزشی و فناوری و درمانی در سراسر دنیا نظراتی مختلف و گاهی متناقض را در خصوص اتخاذ تصمیم صحیح دارند. به عنوان مثال آموزش الکترونیک با وجود ایمنی بسیار بالا به نظر می رسد بدون زیرساخت لازم و بدون آمادگی های قبلی، کارآمدیِ سیستم نرمال آموزشی را ندارد. در این میان، والدین بیش از همه نگران سلامتی فرزندان خود هستند و پرسش های بسیاری را مطرح می نمایند. در این گزارش کوشش بر این است تا به طور دقیق منطبق با اطلاعات انتشاریافته در وب سایت سازمان بهداشت دنیای به بعضی از مهمترین پرسش ها پاسخ دهیم.

آیا بچه ها به میزان کمتری نسبت به بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به کووید19 هستند؟

تا به امروز موارد گزارش شده ابتلای بچه ها به بیماری کووید-19 کمتر از بزرگسالان بوده است و به طور کلی آنها معمولاً بیماری را به طور خفیف تری تجربه می نمایند. گزارش های سازمان بهداشت دنیای نشان می دهد بچه ها و نوجوانانِ زیر 18 سال تنها 1 الی 3 درصد از موارد ابتلا را تشکیل می دهند و این در حالی است که این گروه سنی مساوی با 29 درصد از جمعیت دنیا است.گرچه بچه ها کمتر ممکن است تحت تاثیر عوارض خطرناک بیماری قرار بگیرند، اما در عین حال تعداد تماس بین افراد را در محیط مدرسه و اجتماع افزایش می دهند. مطالعات بیشتری برای ارزیابی خطر بیماری در بچه ها و درک بهتر نرخ انتقال این گروه سنی در حال اجرا است.

نقش بچه ها در انتقال کرونا

بر اساس گزارش های سازمان بهداشت دنیای نقش بچه ها در انتقال ویروس تا به امروز به خوبی روشن نشده است. در عین حال تا به امروز، شیوع بیماری در بچه ها(یا در مدارس) به میزان کمی گزارش شده است. این نتایج نشان می دهد که گسترش کووید19 در محیط های آموزشی ممکن است به صورت محدود وجود داشته باشد.

از آنجا که بچه ها به طور کلی بیماری خفیف تر و علائم کمتری دارند، بسیاری از موارد ابتلای آنها ممکن است اصلاً مورد توجه قرار نگیرد. نکته مهم قابل ذکر دیگر این است که داده های اولیه مطالعات نشان می دهد که میزان عفونت در میان نوجوانان احتمالاً بیشتر از بچه ها خردسال است. بعضی از مطالعات مدل سازی و شبیه سازی شده کامپیوتری نشان می دهد که افتتاح مجدد مدرسه احتمالاً تأثیر کمی در شیوع گسترده تر کووید-19 خواهد داشت اما این موضوع به طور صد درصدی قابل تأیید نیست.

مطالعات بیشتر در خصوص نقش بچه ها در انتقال بیماری در محیط های آموزشی و خارج از آن در حال اجرا است. سازمان بهداشت دنیای اکنون در حال همکاری با دانشمندان سراسر دنیا برای تهیه پروتکل هایی است تا کشورها بتوانند برای مطالعه شیوه انتقال کووید-19 در مؤسسات آموزشی مورد استفاده قرار دهند، که نسخه اولیه آن را می توانید اینجا مشاهده کنید.

بچه ها مبتلا به بیماری های زمینه ای(آسم، دیابت، چاقی) باید به مدرسه برگردند؟

به طور کلی اینکه بچه ها باید به مدرسه بفرایند یا نه، به سه عامل بستگی دارد: شرایط سلامتی خود آنها، شرایط موارد ابتلا به کووید-19 در سطح جامعه، شیوه اقدامات حفاظتی مدرسه برای کاهش خطر انتقال.

در حالی که شواهد موجود نشان می دهد که خطر بیماری شدید برای بچه ها در کل نسبت به بزرگسالان کمتر است، می توان اقدامات احتیاطی ویژه ای را برای به حداقل رساندن خطر ابتلای بچه ها انجام داد و همچنین باید مزایای بازگشت بچه ها به مدرسه را نیز در نظر گرفت.

شواهد موجود حاکی از آن است که افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند بیماری مزمن تنفسی، چاقی، دیابت یا سرطان در معرض خطر بیشتری(برای ابتلا به بیماری شدید و حتی مرگ) نسبت به افراد عادی هستند. به نظر می رسد این شرایط در خصوص بچه ها نیز وجود داشته باشد، اما هنوز به اطلاعات بیشتری برای نتیجه گیری قطعی احتیاج است.

افراد بزرگسال 60 سال به بالا و افراد مبتلا به بیماری زمینه ای در معرض خطر بیشتری هستند. طبعاً تصمیم برای بازگشت به یک محیط آموزشی توسط یک فرد بزرگسال به خود او بستگی دارد اما باید فرایند بیماری در آن منطقه، اقدامات احتیاطی مدارس برای جلوگیری از شیوع ویروس در نظر گرفته گردد.

زمان دوره نهفتگی بیماری برای بچه ها

دوره نهفتگی برای بچه ها همانند بزرگسالان است. فاصله بین در معرض بیماری قرار دریافت و شروع علائم ابتدایی بین یک تا چهارده روز متغیر است اما عموماً بین 5 الی 6 روز خود را نشان می دهد.

تصمیم گیری برای تعطیلی کامل، تعطیلی نصفه و نیمه یا بازگشایی مدارس باید به صورت علمی، منطقی و واقع بینانه به دور از هیجانات و با استفاده از روش مدیریت ریسک انجام گیرد (مدیریت ریسک به معنی تصمیم گیری براساس معیارهایی است که می توان از آن ها به منظور رساندن ریسک به سطحی قابل قبول استفاده کرد). بنابراین در اینجا به حداکثر رساندن توانمندی آموزشی و به طور همزمان بیشینه ساختن موضوعات بهداشتی برای دانش آموزان، معلمان، کارکنان برای جلوگیری از موج تازه کووید-19 در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

شرایط محلی و اپیدمیولوژی کووید-19 ممکن است در یک مکان نسبت به مکانی دیگر در هر کشوری متفاوت باشد و چندین عنصر باید در تصمیم گیری برای بازگشایی مدارس یا بسته نگه داشتن آنها ارزیابی گردد. باید مزایا و خطرات ابتلا به بیماری در ترازو گذاشته گردد و با نگاه علمی سبک و سنگین گردد. فرایند کووید-19 و نرخ ابتلا باید مورد توجه قرار گیرد. همزمان باید میزان اثرگذاری استراتژی های یادگیری از راه دور و روش های تقویت آن مورد آنالیز قرار گیرد. اگر قرار باشد برای زمانی طولانی با کووید-19 دست و پنجه نرم کنیم، لازم است خود را با شیوه های آموزش از راه دور بیشتر خو دهیم. مسئله دیگری که باید در مبحث مزایا و خطرات مورد توجه قرار بگیرد، تاثیر این اقدام در جمعیت آسیب پذیر و با بدن ضعیف تر است. آیا مقامات محلی بهداشت قادر به اقدام سریع هستند و آیا مدرسه با مقامات محلی بهداشت عمومی همکاری می نماید؟

علاوه بر شرایط محلی و اپیدمیولوژی، پیش از تصمیم گیری باید محیط مدرسه و توانایی برقراری اقدامات پیشگیرانه و کنترلی، مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

خطرات ناشی از حمل و نقل افراد به مدارس چیست؟

برای محدود کردن مواجهه غیرضروری اعضای مدرسه یا کارکنان با یکدیگر، باید زمانبندی ورود افراد معین گردد تا از حضور بی دلیل افراد در آنِ واحد اجتناب گردد. در ضمنً مطابق با سیاست های محلی، بر مسائلی همچون بهداشت تنفسی و دستان، اقدامات فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک و احتیاطات بیشتر در وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس مدرسه یا مترو پافشاری گردد.

باید به طور پیوسته نکات در خصوص چگونگی رفت و آمد ایمن به مدرسه تکرار گردد و در این میان گروه سنی دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد. در صورت امکان دانش آموزان از نظر فیزیکی حداقل 1 متر در وسایل حمل و نقل عمومی با یکدیگر فاصله داشته باشند. بدین منظور باید اتوبوس های بیشتری برای مدارس در نظر گرفته گردد و در صورت امکان و با رعایت موارد ایمنی، شیشه های اتوبوس ها، ون ها و سایر وسایل نقلیه باز نگه داشته گردد. آیا سازمان بهداشت دنیای به کارمندان و بچه ها توصیه می نماید که در مدرسه از ماسک استفاده نمایند؟ و اگر بله، چه نوع ماسکی؟

تصمیم برای استفاده از ماسک به ارزیابی ریسک در محیط بستگی دارد. به عنوان مثال، شیوع ویروس در یک منطقه تا چه اندازه گسترده است؟ آیا مدرسه می تواند فاصله فیزیکی حداقل 1 متری از دیگران را تضمین کند؟ آیا دانش آموزان یا معلمانی با شرایط سلامت پرخطر وجود دارند؟

ماسک های پارچه ای برای جلوگیری از انتقال ویروس در میان جمعیت و در مکان های عمومی، به ویژه در مواردی که فاصله گذاری امکان پذیر نیست، توصیه می گردد. این توصیه می تواند در بعضی شرایط، مدارس را نیز شامل گردد. ماسک ها ممکن است به محافظت از دیگران یاری نمایند، زیرا این احتمال وجود دارد که افراد بیمار پیش از بروز علائم بیماری، افراد جدیدی را آلوده نمایند. سیاست استفاده از ماسک یا پوششِ صورت باید مطابق با دستورالعمل های ملی یا محلی دنبال گردد. در صورت استفاده از ماسک، طرز استفاده از آن باید به درستی آموزش داده گردد.

بسیار مهم است هر کسی (اعم از کارکنان و دانش آموزان) که احساس ناراحتی کرد و یا علائم اولیه مشکوک به کووید-19 را در خود مشاهده کرد در خانه بماند و با کادر درمانی برای مشاوره تماس بگیرد.

در صورت امکان، تهویه طبیعی و تمیز در داخل ساختمان تعبیه گردد و مهم است که این مسئله بدون گردش مجدد هوا در داخل ساختمان صورت بگیرد. در غیر این صورت باید فیلترها و لوله های انتقال هوا بر طبق دستورالعمل سازنده به طور مرتب تمیز شوند و به طور منظم تغییر نمایند. سیستم های گرمایش و سرمایش باید به خوبی تعمیر و نگهداری شوند.

پس از شروع به کار مدارس و بر اساس آنچه از این روش ها آموختیم ممکن است در این قواعد اصلاحات بیشتری صورت بگیرد تا بچه ها و کارمندان بتوانند ایمن ترین محیط ممکن را داشته باشند.

پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 617

به "خط قرمزهای بازگشایی مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط قرمزهای بازگشایی مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید