دانشگاه ها بجای آزمون، سنجش علمی را معیار پذیرش دانشجویان قرار دهند، لزوم حذف مادام العمر کنکور

به گزارش درگ فایل، اکنون که ویروس کرونا نحوه اجرای بسیاری از امور را تغییر داده بسیاری می پرسند که آیا هیچ جایگزینی به غیر از آزمون برای پذیرش دانشجو وجود ندارد؟

دانشگاه ها بجای آزمون، سنجش علمی را معیار پذیرش دانشجویان قرار دهند، لزوم حذف مادام العمر کنکور

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط گرفتن ویزای دانشجویی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، این روزها موضوع برگزاری کنکور به یک چالش تبدیل شده و همه جا سخن از آن به میان می آید، در این بین برخی معتقد هستند که برگزاری آزمون ها باید لغو گردد یا لااقل به تعویق بیفتد، برخی دیگر نیز می گویند که در موعد مقرر برگزار گردد.

بر اساس قانون مصوب سال 86، مقرر شد که کنکور تا سال 90 کاملا حذف گردد اما قانون مذکور، سال 92 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح و چندین تکلیف بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور و آموزش و پرورش گذاشته شد.

بحث داغ آزمون های سراسری در کشور باعث شده این موضوع در میان افکار عمومی مطرح گردد که چرا فقط دانشجویان باید به وسیله کنکور در دانشگاه ها پذیرش شوند؟ چرا راه های دیگر برای پذیرش دانشجو دنبال نمی گردد؟ در بیشتر دانشگاه های دنیا و به تبع آن در دانشگاه های ایران راه دیگری به نام پذیرش براساس سنجش علمی متقاضیان وجود دارد ولی راهی که در ایران دنبال می گردد کجا، و راهی که دانشگاه های دنیا در پیش گرفته اند کجا؟

نحوه پذیرش در بسیاری از دانشگاه های دنیا اینگونه است که داوطلبان رزومه، مدارک تحصیلی و مدرک زبان خود را به دانشگاه ارسال می نمایند و دانشگاه ها بعد از آنالیز پاسخ متقاضی را می دهند. در صورتی که این سوابق علمی مناسب باشد پذیرش صورت می گیرد و اگر سوابق ضعیف باشد پذیرش اعطا نمی گردد. اما در ایران پذیرش براساس سوابق علمی به دو شکل یکی برای داوطلبان معمولی و دیگری برای داوطلبان استعدادهای درخشان انجام می گردد.

در روشی که برای دانشجویان استعدادهای درخشان است افراد واجد شرایط می توانند در همه دانشگاه های کشور اعم از دولتی و غیر دولتی در دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) پذیرش بگیرند. در این روش نمره ملاک است و داوطلبان درصورتی که جزء دانشجویان برتر ورودی خود باشند، درس خود را در سنوات مجاز و با معدل الف به انتها رسانده باشند، می توانند از این روش استفاده نمایند.

فشار به نمایندگان مجلس با تحریک یکی از مؤسسات کنکوری/ مافیا پیگیر برگزاری آزمون سراسری است!

به اذعان بسیاری از کارشناسان ارزیابی به وسیله برگزاری کنکور در چند ساحت ناعادلانه و اجحاف در حق داوطلبان است، چرا که اندوخته چندین ساله داوطلبان در یک آزمون چند ساعته که بعضا در برخی دوره ها بحث سوال فروشی و دستگیری باندهای فروش سوالات کنکور را به همراه داشت، نمی تواند ارزیابی دقیقی را ارائه دهد از سوی دیگر شرایط روحی و روانی داوطلبان هم مهم است که به آن توجهی نمی گردد.

سال های سال است که ذی نفعان و مافیای کنکور از برگزاری آزمون ها پول های هنگفتی به جیب می زنند، سال جاری نیز که شرایط کشور با وجود ویروس کرونا دچار هشدار شده است، مافیای کنکور با ایجاد فشار حدبیشتری درصدد برگزاری آزمون ها تحت هر شرایطی است.

همانطور که شاهد بودیم در آزمون دکتری نیز خیلی از موارد پروتکل های بهداشتی رعایت نشد، که این امر موجب اعتراض داوطلبان نهاده شد، با این حال مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم می گویند که پروتکل های بهداشتی رعایت شده که این برخلاف واقعیت موجود در برگزاری آزمون دکتری است.

با این حال به نظر می رسد که آنچه در این بین برای مسئولان دست اندرکار حائز اهمیت است، جان داوطلبان نیست، بلکه برگزاری کنکور به هر قیمت ممکن در دستور کار نهاده شده است.

چگونگی پذیرش بدون آزمون در دوره دکتری

اما پیش از این یعنی تا قبل سال 91 هر یک از دانشگاه ها راسا دانشجو برای دوره دکتری جذب می کردند.

دانشگاه ها یک آزمون اولیه برای متقاضیان خود برگزار می کردند و داوطلبان بعد از قبولی در این آزمون برای سنجش علمی و مصاحبه در دانشگاه ها حاضر می شدند.ولی بعد از اینکه ابراهیم خدایی در خردادماه سال 91 بر جایگاه ریاست سازمان سنجش آموزش کشور تکیه زد، این شیوه پذیرش تغییر کرد! خدایی درخصوص این تصمیم می گوید اولین و مهمترین دلیل این تغییر بحث اجرای عدالت آموزشی و ایجاد فضای یکسان رقابتی برای کلیه داوطلبان متقاضی آزمون دکتری و پرهیز از اعمال سلیقه دانشگاه ها بود.

براساس تغییرات ایجاد شده از سال 91 به بعد، آزمون سراسری برای داوطلبان دوره دکتری برگزار گردید و داوطلبان بعد از شرکت در آزمون، در صورت قبولی انتخاب رشته می کردند و سپس برای انجام مصاحبه به دانشگاه ها دعوت می شدند.

اکنون همین شیوه در حال اجراست. با اینکه برای دوره دکتری آزمون متمرکز برگزار می گردد اما همچنان سنجش علمی داوطلبان به صورت مصاحبه سهم 50 درصدی دارد.

چراکه اساساً نمی توان دانشجویان دوره دکتری را فقط با تست زنی و بدون پشتوانه علمی واقعی پذیرش کرد و برای سنجش دقیق باید سوابق علمی داوطلبان نیز مورد آنالیز قرار گیرد.

چگونگی پذیرش بدون آزمون در دوره کارشناسی ارشد

در دوره کارشناسی ارشد هم در سال های 82 تا 85 طرحی به نام آ.ت.ت برای پذیرش دانشجو اجرا می شد. براساس این طرح؛ در رشته های عادی نمره کل شامل 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل مقطع کارشناسی بود. ولی در رشته های آ.ت.ت. 30 درصد نمره کل از سوی دانشگاه اختصاص می یافت که در سال آخر به دلیل اعتراضات به 20 درصد کاهش یافت.

داوطلبان در رشته های آ.ت.ت. ابتدا در کنکور شرکت می کردند و سپس به میزان سه برابر ظرفیت، افراد برای بخش دوم (آزمون کتبی تشریحی، مصاحبه و آنالیز سوابق) به هر دانشگاه معرفی می شدند.

در طرح آ.ت.ت دانشگاه ها در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد نقش بیشتری داشتند و با انجام مصاحبه و در نظر دریافت سوابق تحصیلی نسبت به پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد اقدام می کردند.

چگونگی پذیرش بدون آزمون در این دوره کارشناسی

مدل دیگر پذیرش براساس سوابق تحصیلی مختص داوطلبان دوره کارشناسی است. برای پذیرش در این دوره داوطلبان می توانند همزمان با شرکت در کنکور در رشته های بدون آزمون دانشگاه ها عمدتا غیردولتی ثبت نام نمایند و در صورت قبولی در این رشته ها ادامه تحصیلی دهند.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور برای این رشته ها 900 هزار ظرفیت در نظر گرفته شده که عمدتا هم مربوط به موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه پیغام نور است که اتفاقا هر ساله بخش مهمی از ظرفیت آنها خالی می ماند و این ظرفیت خالی مانده به ظرفیت سال آینده اضافه می گردد.

البته ناگفته نماند که تجربه ثابت نموده هیچ یک از این روش ها کارایی لازم را نداشته و نتوانسته اتفاق نظر جمعی ایجاد کند بنابراین لازم است مسئولان راه چاره های واقعی قابل اجرا ارائه دهند تا همه افرادی که علاقه مند به تحصیل در دانشگاه ها هستند براساس پیشینه خود بتوانند وارد دانشگاه ها شوند.

اکنون که می توان شرایطی را فراهم کرد تا داوطلبان در همه مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا دکتری بدون برگزاری آزمون ها به دانشگاه ها راه یابند، شرایط حذف مادام العمر کنکور برای فراهم شده است و برای تحقق این امر نقش مجلس شورای اسلامی مشخص نماینده و لازم است.

4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 642

به "دانشگاه ها بجای آزمون، سنجش علمی را معیار پذیرش دانشجویان قرار دهند، لزوم حذف مادام العمر کنکور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها بجای آزمون، سنجش علمی را معیار پذیرش دانشجویان قرار دهند، لزوم حذف مادام العمر کنکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید