از ماجرای واردات موتور و ماشین تا شروع فعالیت بانوان در گفت و گو با رییس فدراسیون اتومبیلرانی

به گزارش درگ فایل، رشته های ورزشی همه دوست داشتنی هستند اما وقتی نام بعضی رشته ها را می شنویم ناخودآگاه این مسئله به ذهنمان خطور می نماید که این رشته برای بچه پولدارهاست و ما را چه به این رشته ها. یکی از این اسامی رشته اتومبیلرانی و موتورسواری است که البته رییس فدراسیون این گفته ها و تفکر را قبول ندارد و می گوید افراد زیادی در این رشته وجود دارند که وضع اقتصادی خوبی هم ندارند اما به خاطر علاقه شان به این رشته آمده اند.محمود صیدانلو با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (خبرنگاران)، به سوالات بسیاری که پیرامون این رشته وجود داشته و دارد پاسخ گفت

از ماجرای واردات موتور و ماشین تا شروع فعالیت بانوان در گفت و گو با رییس فدراسیون اتومبیلرانی

هنوز نامه ای از سوی فدراسیون جهانی در خصوص اساسنامه به دست ما نرسیده است،این رشته فقط برای پولدارها نیست و افراد بسیاری وجود دارند به خاطر علاقه شان به این رشته حتی اموال خود را فروخته اند تا در مسابقات شرکت نمایند، باید نظام باشگاه داری حرفه ای را در ایران راه اندازی کنیم و گرنه روال همین خواهد بود و چند سال دیگر بازهم همه مسائل وجود خواهد داشت، شرایط حضور در مسابقات فرمول 1،2،3 و حتی چهار را نداریم، حتی نمی توانیم هزینه شرکت در این مسابقات را بدهیم جه رسد به تامین خودرو و بقیه مسائل و ... این ها تنها بخشی از مهمترین صحبت های محمود صیدانلو در خبرنگاران بود.

متن کامل این گفت وگوی تفصیلی به شرح زیر است:

نظرتان در خصوص نامه کمیته ملی المپیک به فدراسیون ها و لزوم بازنگری در اساسنامه انتخابات روسای فدراسیون های ورزشی به عنوان یک آگاه و کسی که سال ها در ورزش ایران فعالیت دارید، چیست؟

چون فدراسیون ما المپیکی نیست مستقیماً با این موضوع در ارتباط نیستیم و دراین رابطه هم هیچ نامه نگاری با ما نشده است. به عنوان کسی که سال های سال در ورزش بودم و مدیریت کردم این موضوع (اختلاف بر سر اساسنامه) از گذشته تا به حال در ورزش ایران بوده است. یادم هست در زمان هایی رییس سازمان تربیت بدنی همزمان ریاست کمیته ملی المپیک را هم بر عهده داشت این مسائل کمتر بود، اما در بعضی موارد که روسای این دو بخش متفاوت بود شاهد اینگونه مسائل بودیم. .البته در آن موقع شرایط فدراسیون ها، تعداد آنها فرق می کرد و رشته های ورزشی این همه گستردگی نداشت، اولویت های کشور فرق می کرد، مطالبه آن روز مردم نسبت به امروز خیلی فرق می کرد.

برای رفع این مسائل باید چه کرد؟

هم اکنون شرایط ورزش ایران خاص است. متاسفانه بعضاً شاهد هستیم مسائل سیاسی بر ورزش تاثیرگذار است که این بر خلاف شعار ورزش یعنی عدم دخالت سیاست در ورزش است. ما دراین شرایط حساس باید خیلی دقت کنیم، خیلی هوشیار باشیم و عالمانه عمل کنیم و آنچه به ضرر این مردم، کشور و منافع ورزش است را با مدیریت درست به خاتمه برسانیم.

مسئولان ورزش ایران باید چه راهی را در پیش بگیرند؟

خوشبختانه در بدنه ورزش ایران چه در وزارت ورزش و جوانان، چه در کمیته ملی المپیک و چه در فدراسیون های ورزشی مدیرانی واقعا زحمت کش صاحب نظر و با تجربه وجود دارند. این نشان می دهد که اگر ما در قواعدمان، قوانین مان و در نگاه به اجرای قوانین، منیت ها و منافع شخصی را کنار بگذاریم و مردم و منافع ورزش ملاک باشد می توانیم جهت درست را طی کنیم.

اگر این هماهنگی بین بخش ها وجود نداشته باشد و هرکسی به فکر منافع خودش باشد چه می گردد؟

ما در خیلی از رشته ها حرف اول را در منطقه و آسیا می زنیم و به نفع کشورهای همسایه و رقیب ماست که اینطور دچار حاشیه باشیم و تضعیف شویم. مطمئناً ما نباید این فرصت را به آنها بدهیم. ما در این اوضاع باید با یک دیپلماسی قوی پیش برویم.

تعامل شما با فدراسیون جهانی چطور است و چه راه چارهی برای دریافت پست های بین المللی مهم دارید؟

داشتن کرسی های تاثیر گذار که برای کشور مورد نظر و همین طور آن رشته منافع می آورد، مهم است. برای دست آوردن اینگونه پست ها باید خیلی کوشش کرد. البته پست های تشریفاتی هم در فدراسیون های جهانی وجود دارد که چندان مهم و تاثیرگذار نیست و برای دادن این پست ها به کشورها منت هم می کشند و اهمیتی ندارند. ادبیات بین الملل ورزش یک ادبیات تعریف شده است و برای توفیق در این عرصه بین الملل باید ابزارهای زیادی را داشته باشید.

چه ابزارهایی؟

یکی از این ابزارها، ابزارهای میدانی است یعنی شما باید در آن رشته حرف هایی برای گفتن داشته باشید و در مسابقات مختلف مانند المپیک یا مسابقات جهانی و آسیایی مقام بیاورید. این ابتدایی ترین ابزاراست.

موضوع دوم تعامل و رایزنی ها است. البته متاسفانه بعضا بده بستان هایی هم در این ادبیات وجود دارد که با ادبیات و فرهنگ ما همخوانی ندارد. فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری در این زمینه ها شرایط آنچنانی که بتواند حرفی برای گفتن و بعد از آن حرفی برای دریافت کرسی های مهم داشته باشد را ندارد. با توجه به ابزارهایی که داریم باید زحمت زیادی بکشیم تا به شرایط دریافت پست های مهم بین المللی برسیم.

اولویت های شما در فدراسیون اتومبیلرانی چیست؟

فعلاً در مسابقات بین المللی حضور پررنگی نداریم و به همین منظور حضور در مسابقات منطقه ای مهم است. تشکیل تیم ملی در رشته های مختلف، تشکیل کمیته تیم های ملی، کوشش برای جذب چندین مربی خارجی خوب اولویت هایی است که مدنظر داریم تا سطح رشته های خودمان را ارتقا دهیم.

البته در بعضی رشته ها می توان این رشد را شتاب بیشتری داد مانند رشته موتور تریال. این رشته در منطقه زیاد فعال نیست و با کمی کوشش بیشتر می توانیم صندلی خوبی را به دست آوریم. ما در این رشته جوان هستیم و تازه شروع نموده ایم ، اما می توانیم به صندلی مناسبی برسیم چون تیم های منطقه ای در این رشته هم چندان قوی نیستند.

چرا اتومبیلرانی و موتورسواری ایران در همه رشته ها فعال نیست؟

ما در همه رشته ها در سطح داخلی فعالیت های ویژه ای را شروع نموده ایم ، اما در سطح بین المللی متاسفانه شرایط برای فعالیت خوب ما فرآهم نیست و در بیشتر رشته ها فعالیت زیادی نداریم. برای رفع این مشکل رشته های خودمان را براساس توانمندی ورزشکاران، ابزار و امکانات و تجهیزات، نیروی انسانی و غیره اولویت بندی نموده ایم که رشته موتور کراس در اولویت است.

کوشش ما این است که ما بتوانیم مربیان خارجی خوبی به ایران بیاوریم. البته در بعضی رشته ها این شرایط را نداریم. از فدراسیون جهانی درخواست کردیم چند مربی سرشناس را به ما معرفی کند.

چرا در رشته هایی پرهیچان و پربیننده ای مثل مسابقات ماشین سواری در فرمول های مختلف،مسابقات سرعت در سطح جهانی شرکت نمی کنیم؟

در خیلی از رشته های دیگر مثل موتورسرعت، اتومبیلرانی ها در فرمول ها نه امکانش را داریم و نه زیر ساختش را. در فدراسیون ما غیر از دو یا سه رشته بقیه رشته ها زیاد پرخرج نیست. خودرو و موتور در رشته ما مثل توپ فوتبال برای یک فوتبالیست است که متاسفانه ما در همین مورد هم مشکل داریم و اگر نتوانیم خودرو یا موتور به روز را با توجه به قوانین و مقررات این کشور وارد کنیم یعنی اگر ورزشکار شما دو صد چندان هم نسبت به ورزشکار اورپایی و آسیایی کوشش کند بازهم از او عقب است چون تجهیزاتش به روز نیست.

ورزش شما یک ورزش پر هزینه است و به نوعی فقط برای پولدارها و افراد متمول است؟

در گذشته نگاهی به این رشته بود که یک عده سرگرم این رشته هستند و کار می نمایند و مسابقاتی را هم در درون خودشان برگزار می نمایند. این آن نگاه حرفه ای ورزشی نیست. نگاه حرفه ای ورزشی این است که هم در زیر ساخت، منابع انسانی، تجهیزات،آموزش باید اینها را به صورت یک پازل با هم دید.نظام باشگاه داری و نگاه حرفه ای باشگاه داری در اتومبیلرانی باید راه بیفتد در غیراین صورت روال کار همین طور خواهد بود.

چه مسئله ای بیشتر از همه شما را اذیت می نماید؟

ما در بحث واردات موتور و ماشین واقعا مشکل داریم. اگر این مسائل بنیادین و حقوقی حل نگردد نمی گردد کاری کرد. در صورتی که مسائل حل گردد تازه ما اول راه قرا می گیریم یعنی می شویم مانند رشته ای مثل کشتی که باید سراغ برنامه ریزی برای آینده باشد.

کمی بیشتر درباره این مسائل را شرح دهید؟

مستهلک شدن وسیله نقلیه یک امر کاملا طبیعی است و باید به این وسیله نقلیه رسیدگی گردد. موتور و خودرو هم این قاعده خارج نیستند و ورزشکاران ما باید به فکر وسائل خودشان و تعویض و یا خرید وسایل جدید باشند. مثلاً ورزشکار برای مسابقات سال 2016 باید موتور 2016 داشته باشد، اما به دلیل قوانینی که وجود دارد این تعویض وسایل و یا خرید وسایل جدید رخ نمی دهد و یا خیلی دیر انجام می گردد و مسائل زیادی هم در کنار خود دارد.

ما که در ایران باشگاه های متمول زیادی داریم چرا از آنها یاری نمی گیرید؟

متاسفانه یک نگاه از گذشته بر این رشته حاکم بوده و باشگاه ها تمایلی به فعالیت در این بخش نداشتند به طور مثال باشگاه های ذوب آهن و سپاهان در موتورسواری و اتومبیلرانی نیستند. باشگاه های پیکان و ایران خودرو هم که صنعت خودروی ایران در دست آنها است در این رشته حضور ندارند. بعد از جلسات زیادی که با مسئولان آنها داشتم بالاخره راضی شدند در یک راند مسابقات ما شرکت نمایند. این شرکت نکردن باشگاه ها در مسابقات ما در حالی است که آنها باید از ما برای معرفی خودشان بهره ببرند.

با این اوصاف ورزشکاران وسایل نقلیه جدید را چطور به دست می آورند و با وسایل نقلیه قدیمی چه می نمایند؟

این یکی از همان مسائلی است که ما به شدت با آن روبه رو هستیم.به طور مثال یک ورزشکار ما 80 تا 100 میلیون تومان هزینه می نماید ویک موتور فراوری سال 2015 می خرد و در مسابقات شرکت می نماید، ، اما وقتی سال جدید می آید برای شرکت در مسابقات بین المللی باید موتور جدیدی تهیه کند. حال این سوال پیش می آید که او باید این هزینه 80 تا 100 میلیون تومانی را از چه راهی تهیه کند و سوال دیگر این که با موتوری که سال قبل خریداری نموده چه باید کند؟ آیا یک ورزشکار توانایی خرید موتور آن هم به صورت سالانه را دارد؟ امکان فروش آن موتور قبلی وجود ندارد چون تردد آن برای همگان آزاد نیست پس چرا باید افراد موتوری را بخرند که نمی توانند سوار آن شوند؟ بنابراین باید راهی قانونی برای رفع این مشکل یافت. اینجا همان مشکل مبانی حقوقی و تخصصی است که بعضا کم توجهی هم می گردد.

فدراسیون چه کاری می تواند انجام دهد تا این مشکل رفع گردد؟

ما کار خاصی نمی توانیم انجام دهیم. چندین ماه است که در حال رایزنی و مکاتیه و دوندگی هستیم و با ارگان های مختلف و ذیربط در این زمینه صحبت نموده ایم؛ امیدواریم این مشکل حل گردد. سردار مومنی در این زمینه خیلی یاری می نماید و قول داده که این مشکل حل گردد. فعلاً که این معضل بزرگ باقی است.

این مشکل قابل حل است و راه چاره دارد. راه چاره حل مسائل موتورهای بالای 250 سی سی برای سال های قبل این است که قابلیت انتقال آنها با شرایط خاص به افراد خاص وجود داشته باشد تا این ورزشکاران که موتور خریده اند و برای سال جدید هم باید موتور بخرند از هر دو طرف متضرر نشوند. پیشنهاد ما این است که این موتور را پیشکسوتان و ورزشکاران با شرایط ویژه ، با مجوز فدراسیون و ناجا پلاک گذاری گردد GPS روی آن نصب گردد و این موتور در روزهای خاص در جهتهای خاص بتواند تردد کند.

با توجه به این مشکل، ورزشکاران ما موتورهایشان را از چه راه هایی تهیه می نمایند؟

متاسفانه به خاطر همین مسائل بعضی ورزشکاران موتورهای خود را مجبور هستند از جهانی قاچاق تهیه نمایند که این هم یک معضل است و ممکن است این موتورها را پلیس در منازلشان و حتی در پیست مسابقه بگیرد. راه چاره رفع این مشکل هم این است که فدراسیون بتواند براساس مجوزهای خاصی با هماهنگی ارگانهای ذیربط موتور وارد کند.

برای واردات اصولی و قانونی حاضریم با هر وزارتخانه یا دستگاهی که مسئول است همکاری کنیم. .البته این فرآیند باید طوری باشد که ورزشکار ما آسانتر و ارزان تر یک وسیله را تهیه کند. یعنی ما بتوانیم در یک فرایند قانونی این موتورها را در اختیار هیئت های استانی و ورزشکاران قرار دهیم.

چه ارگان ها، وزارتخانه ها و دستگاههایی در این فرایند دخیل هستند؟

وزارت ورزش و جوانان، ناجا، شورای امنیت کشور، گمرک، وزارت صنعت و معدن ارگان های اصلی در این زمینه هستند که باید با آنها به تعامل برسیم. ابهاماتی، از گذشته وجود دارد و ما در حال رفع این ابهامات هستیم. با توجه به این مسائل نمی توان انتظار داشت که ورزشکاران زیادی جذب این رشته بشوند.

برای جذب بیشترعلاقمندان به این رشته چه فعالیت هایی انجام داده اید؟

اولین و مهم ترین مسئله این است که این ابهامات واردات وسائل نقلیه و تجهیزات حل گردد. تا وقتی این ابهامات باقی باشد نمی توان انتظار داشت علاقمندان بیشتری سمت این رشته بیایند چون در همان مرحله اول یعنی تهیه تجهیزات باقی می مانند. راه چاره دوم برای جذب علاقمندان به این رشته پخش تلویزیونی و ایجاد جذبه است. ما باید بتوانیم اسپانسرها را جذب کنیم. مسابقات مان را پخش مستقیم کنیم. این رشته در جهان تماشاگران زیادی دارد و حامیان اقتصادی هم از آن بسیار استقبال می نمایند، اما در ایران این شرایط به طور کامل وجود ندارد و تازه توانسته ایم تعاملی با شبکه ورزش ایجاد کنیم که بعضی مسابقات ما را پخش کند. در حال رایزنی با شبکه سه و مسئولان صدا و سیما هستیم.

هر ورزشکار فعال در رشته های شما چه میزان موتور و خودرو می تواند وارد کشور کند؟

قبل از پاسخ به این سوال باید یک مورد را شرح دهم. ما دو آیین نامه در خصوص واردات خودرو و موتور داریم که مربوط به سال های قبل است. بر اساس یکی از این آیین نامه ها یک ورزشکار با تایید هیئت، فدراسیون و وزارت ورزش می تواند یک موتورتهیه کند ، اما شورای امنیت کشور مرداد 94 یک آیین نامه ابلاغ نموده آن چیز دیگری می گوید و تفاوت هایی در بعضی مفاد دارد. ما اکنون در ابهام هستیم که براساس کدام آیین نامه عمل کنیم. مکاتباتی را با وزارت ورزش و جوانان انجام داده ایم و از آنها خواستیم که تکلیف را برای ما روشن نمایند. تعیین نمایند که ما باید طبق کدام آیین نامه عمل کنیم.

در خصوص واردات خودرو چطور؟

در بحث واردات خودرو که اصلاً تا به حال ورود ننموده ایم چرا که شرایطش کاملا متفاوت است. ما احتیاجسنجی لازم را انجام داده ایم که اصلا به چه خودروهایی احتیاج داریم. البته در بخش موتور هم هنوز به صورت جدی برای بحث واردات ورود ننموده ایم. ما در حال رفع همین موانع واردات هستیم

با توجه به این شرایط آیا ورزشکاران ما در مسابقات بین المللی شرکت می نمایند؟

به دلیل همین بحث تجهیزات و نداشتن موتور و ماشین مناسب است که در اعزام های برون مرزی و شرکت در مسابقات بین المللی زیاد فعال نیستیم. اگر این مسائل حل گردد این حضورها بیشتر خواهد شد. ما تابحال فقط یک نفر را داشتیم که در مسابقات فرمولی شرکت نموده و آن هم کورش محمد خانی است که چند سال قبل با هزینه شخصی اش چندین مسابقه را با نام ایران شرکت کرد.

او در قالب یک تیم باشگاهی انگلیسی در چند مسابقه شرکت داشت ، اما لزف کرد و چندین مسابقه را هم به نام ایران شرکت کرد تا نام ایران هم در مسابقات فرمولا ثبت گردد که متاسفانه فدراسیون نتوانست در زمینه هزینه ها یاریی به او کند. تنها کاری که انجام دادیم این بود کوشش کردیم تا خودروی شخصی او را به ایران بیاوریم تا چندین دوره آموزشی را برای ورزشکاران خودمان بگذاریم و نمایندگان مان را با خودروهای روز جهان و قوانین فدراسیون جهانی در این بخش آشنا کنیم.

این خودرو هم با حمایت های ویژه دکتر نصرالله سجادی معاون ورزش حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان وارد کشور شد.

از میزبانی ایران برای یک راند مسابقات جهانی موتورکراس در جزیره کیش چه خبر؟ آیا زمان این مسابقات نهایی شد؟

برای شرح کامل دریافت این میزبانی برای ایران ضروری است تا نحوه دریافت میزبانی ها در سطح جهانی را شرح دهم. برای این کار ابتدا کشور متقاضی مکاتبات لازم برای برگزاری این مسابقات را در کنگره فدراسیون جهانی مطرح می نماید و بعد از موافقت آنها، کار وارد مرحله بعد یعنی زمان برگزاری مسابقات و مکاتبات بعدی می گردد که ما هم اکنون در این مرحله هستیم. فدراسیون جهانی با برگزاری این مسابقات در ایران موافقت نموده و ما، اآمادگی خودمان را اعلام نموده ایم و بقیه کارها به تصمیمات فدراسیون جهانی بستگی دارد. ما پیش از این درخواست میزبانی خودمان را فرستاده بودیم و یکبار دیگر هم این درخواست خودمان را برای سال 2017 ارسال کردیم. حالا باید یک قرارداد و تفاهم نامه با فدراسیون جهانی امضا کنیم و بعد از آن فدراسیون جهانی زمان برگزاری مسابقات و بقیه پیشنهادت لازم را برای کشور میزبان در قالب همان قرارداد امضا نموده و می فرستد. فدراسیون ایران قرارداد لازم را امضا نموده و منتظر هستیم تا فدراسیون جهانی این قرارداد و تفاهم نامه را امضا و تاریخ برگزاری مسابقات را اعلام کند.

زمان برگزاری این دوره از مسابقات جهانی کی خواهد بود؟

طبق هماهنگی قبلی قرار است این رقابت ها سال 2017 در ایران برگزار گردد و ما اسفند یا اردیبهشت را پیشنهاد داده بودیم که آنها با برگزاری مسابقات در اردیبهشت موافقت کردند که با توجه به اینکه ایران در اردیبهشت ماه میزبانی رالی مرک را هم برعهده دارد و برگزاری دو مسابقه مهم در یک زمان برای ما بسیار سخت است پیشنهاد داده ایم تا این راند از مسابقات را 3 یا 4 ماه بعد یعنی مرداد یا شهریورماه برگزار کنیم.

در جامعه این نگاه وجود دارد که اتومبیلرانی رشته پولدارها است؟

این که این رشته پرهزینه است را قبول دارم و شاید بتوانیم بگوییم افرادی که شرایط اقتصادی خوبی دارند علاقه بیشتری به این رشته دارند ، اما افراد زیادی را هم داریم که همه دارایی شان را به فروش رسانده اند تا به خاطر علاقه ای که دارند در مسابقات شرکت نمایند. ما در بعضی کلاس ها مثل 206، 405 و پراید ماشین های گران قیمت نمی بینیم، ، اما در همین کلاس ما هم نفراتی را می بینیم که برای ، اماده کردن ماشین های خودشان مشکل دارند. این که می گوییم بحث باشگاه ها به همین خاطر است و احتیاج است تا آنها وارد میدان شوند تا بتوانند ورزشکاران را پوشش دهند. البته بعضی کلاس ما هم هست که ماشین های گران قیمتی دارد، ، اما باید در این کشور تنوع و تفاوت ها را بپذیریم باید به همه مطالبات احترام بگذاریم.

ضمن این که باید بگویم خیلی از رشته های ورزشی را داریم که پرهزینه هستند مثل سوارکاری، گلف، اسکی.

یعنی افرادی هم پیدا می شوند که همه دارایی خود را بفروشند تا اتومبیل و موتور تهیه نموده و در مسابقات شما شرکت نمایند؟

علاقمندان زیادی وجود دارند که هر چه دارند را می فروشند تا بتوانند در مسابقات ما شرکت نمایند از سوی دیگر هم علاقمندان بسیاری هستند که توانایی اقتصادی برای هزینه کردن را ندارند. بگذارید این سوال شما را خیلی راحت تر پاسخ بگویم آیا راننده ای سرشناس تر از شوماخر داریم؟ آیا این ورزشکار برای خرید خودروهایش هزینه می کرد؟ اگر قرار بود این کار را کند چه میزان باید پول داشت؟با پاسخ به این سوالات می توان متوجه شد که باید سیستم باشگاه داری در ایران راه بیفتد و ورزشکار برای کار حرفه ای شان هزینه نکند.

آیا ایران توانایی برگزاری مسابقات فرمولا و یا فرستادن یک راننده به چنین مسابقات معتبری را دارد؟

هم اکنون در ایران تنها یک پیست مناسب داریم که آن هم استاندارد نیست و اگر بخواهیم سطح ان را برای برگزاری مسابقات بین المللی بسنجیم در حد فرمول E است. متاسفانه در هیچ یک از استان های کشور پیست نداریم حتی غیر استاندارد آن را. ورزشکاران استان های ما باید خیلی هزینه نمایند بیایند تهران تا بتوانند در پیست تمرین نمایند.این رشته در بحث زیر ساخت ها مثل بقیه رشته ها توسعه پیدا ننموده است. نمونه بارزش هم این است که در تمام پروژه های نیمه تمام ورزشی کشور که حدود سه هزار پروژه می گردد حتی یکی مربوط به رشته ما نیست. چرا نباید این رشته هیچ سهمی را در پروژه های ملی و استانی نداشته است. ما باید بخش خصوصی را برای این رشته وارد کنیم.

برای رفع این مسائل باید چه کنیم؟

جذب اسپانسر اولین گام است. ورود خیرین به این رشته برای ساخت پیست ها در گام بعدی قرار گرفته است. ما نمی توانیم در مسابقات فرمول یک شرکت کنیم چون نه تجهیزاتش را داریم، نه شرایطش، نه ورزشکارش را و نه حتی هزینه شرکت در این مسابقات را که معادل بودجه یکسال فدراسیون است.

پیست های ایران فعلا می توانند میزبان مسابقات فومولا در چه حدی باشند؟

اگر راستش را بخواهید باید بگویم می توانیم مسابقاتی را در حد فرمول E میزبانی کنیم. البته اگر زمین مناسب را در اختیار داشته باشیم ساخت یک پیست 20 میلیارد تومان هزینه دارد و می توانند تا سال ها ما را تامین کند. ساخت یک زمین فوتبال 70 - 80 میلیارد هزینه می خواهد پس می بینید که ساخت یک پیست آنقدر هم پر هزینه نیست.

با این شرایط اسفناک چه باید کرد؟

واقعیت موجود همین است و ما قصد داریم تا با شرایط موجود مسابقات را با کیفیت بهتر، نظم بیشتر برگزار کنیم. اگر این کوته نظری ها ، انحصار طلبی ها، کوته بینی ها کنار گذاشته گردد، می گردد به آن اهداف بزرگ دست یافت. ما ظرفیت آن را داریم. البته باید خیلی تحمل کرد.

زمانی که به عنوان رییس فدراسیون انتخاب شدید نقدها زیادی وجود داشت که شما از دورانی که سرپرست فدراسیون بودی سوء استفاده کردید و رییس شدید؟نظرتان در این باره چیست؟

من معمولا به گذشته نمی پردازم. حاشیه متاسفانه در ورزش ایران زیاد وجود دارد. دلیلش هم این است که ورزش یک فضای باز و مردمی است و این فضای باز اجازه ورود به همه را می دهد. اگر انسان ها نیت شان خدمت باشد حاشیه ای ایجاد نمی گردد اگر بودن ها، نبودن ها و منافع شخصی پیش بیاید حاشیه به وجود می آید. افراد دیگر نگاه نمی نمایند که چه فردی موثرتر و مفیدتر برای آن رشته است ، بلکه نگاه می نمایند که برای آنها چه فردی بهتر است و منفعت بیشتری دارد. متاسفانه این ها وجود دارد و نمی گردد این واقعیت ها را کتمان کرد. باید این شجاعت در این دهه از انقلاب باشد تا با این گونه رفتارها برخورد کرد. متاسفانه دردناک است که به احتیاجهای واقعی ورزشکار نمی توانیم پاسخ دهیم، ، اما باید برای چیزهای بی ارزش دیگری وقت بگذارد که هیچ فایده ای هم ندارد. افراد علاقمند خیر خواه عاشق صاحب نظران زیادی هم داریم برای این رشته ها کار می نمایند، ، اما آن افراد منافع طلب فضا را برای این افراد تنگ می نمایند تا آنها خسته شوند و بروند. نباید منافع ورزشکاران و مردم را فدای منافع مدیریتی نکرد. کسی از من در انتخابات فدراسیون حمایت نکرد و تنها بودم. روسای هیات ها بر اساس برنامه هایی که داشتم به من رای دادند. اگر کسی چنین حرفی می زند حقی از حقوق من ضایع می نماید. من پنج ماه سرپرست بودم، ، اما دوستانی که رقبای من بودند چندین سال در این فدراسیون مدیریت نموده بودند . اگر این پنج ماه سرپرستی من بر این چند سال مدیریت آنها غلبه نموده پس باید بر توانایی های خودم ببالم

تمرینات موتورسواران زن به صورت رسمی شروع شده؛ نظرتان در خصوص این فعالیت چیست؟

طبق هماهنگی های اجرا شده دستورالعمل اجرایی تمرینات بانوان در پیست ها به استان ها ارسال شده و این بخش هم خدا را شکر کارش را شروع نموده است.در ابتدای کار برنامه ریزی شده که هفته ای سه جلسه در پیست تمرین نمایند و در استان ها هم بنا به ظرفیتی که وجود دارد و امکانات آنجا و البته با توجه به تعداد متقاضیان، برنامه ها را برای تمرین بانوان طراحی نمایند.

آیا دراین تمرینات تمام کارها را بانوان انجام می دهند و بدون حضور آقایان انجام می گردد؟

تمام کارهایی اجرایی در پیست بر عهده خود بانوان است و هیچ نیروی آقایی در این بخش وجود ندارد که بخواهد دخالت کند. تنها یک یا دو نیروی آقا برای انجام کارهای پشتیبانی و فنی در پیست حضور دارند تا در صورت احتیاج به بانوان یاری نمایند. البته چندین دوره آموزشی مهم را هم برای توانمندتر کردن بانوان باید برگزار کنیم تا در این زمینه هیچ مشکل و کمبودی وجود نداشته باشد.

نایب رییس بانوان فدراسیون چه زمانی معرفی خواهد شد؟

کارهای مذاکره برای معرفی فرد مورد نظر برای این پست اجرا شده و تقریباً در مراحل پایانی است، اما هنوز هیچ فردی نهایی نشده است. ان شاء الله به زودی این فرد هم نهایی شده و به وزارت ورزش و جوانان معرفی می گردد.

گویا برای حضور سرمربی ایتالیایی موتورریس در ایران به توافق اولیه رسیده اید؛ در این باره شرح دهید؟

برای افزایش سطح آموزش تکنیکی و توانمندی علمی ورزشکاران در رشته موتورسواری سرعت، با فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی رایزنی داشتیم و بر سر کلیات با یک نفر به توافق رسیده ایم. هنوز هم در حال رایزنی هستیم و قرار شده امیرحسین خاکسار مسئول کمیته موتورسواری دو هفته دیگر به ایتالیا برود تا صحبت های تکمیلی را حضوری انجام دهد. این سرمربی ایتالیایی یک فیلم از مسابقات راند سه موتورریس ایران را خواسته تا بتواند شرایط عملی موتورسواران ایران را ببیند و بعد از آن نظرش را اعلام کند.

گفت و گو از خبرنگار خبرنگاران: محمد حسن نژاد

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 51

به "از ماجرای واردات موتور و ماشین تا شروع فعالیت بانوان در گفت و گو با رییس فدراسیون اتومبیلرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ماجرای واردات موتور و ماشین تا شروع فعالیت بانوان در گفت و گو با رییس فدراسیون اتومبیلرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید