راهنمای جامع گوگل آنالیتیکس 4

به گزارش درگ فایل، تا حدود یک ماه دیگر پلفترم گوگل آنالیتیکس را بازنشسته خواهد نمود و کسب و کارهای آنلاین باید به سراغ گوگل آنالیتیکس 4 یا همان GA بروند.

راهنمای جامع گوگل آنالیتیکس 4

تغییر همواره سخت است و احتمالا کسب و کارهای زیادی از این اتفاق چندان دل خوش ندارند. اما به نظر می رسد که این نسل تازه بهتر و موثرتر از نسل پیشین خود باشد.

در گوگل آنالیتیکس 4 داده های بیشتری ارائه می گردد و قابلیت تنظیم بالاتری هم دارد. به این معنی که آن چیزی نمایش داده می گردد که برای شما و کسب و کارتان مهم است نه آن چیزی که گوگل فکر می نماید برایتان مهم است.

در این مقاله به آنالیز ویژگی های گوگل آنالیتیکس 4 می پردازیم و متوجه می شویم این پلتفرم چه کارنمودهایی دارد و چگونه باید بر روی آن سوییچ کنیم. در گوگل آنالیتیکس 4 با فیچرها و گزارش های کاربردی تر و پیش بینی های بهتر روبرو خواهیم بود.

گوگل آنالیتیکس 4 چیست؟

Google Analytics تازهترین نسخه از گوگل آنالیتیکس است. این پلتفرم نسل کاملا تازه از تجزیه و تحلیل وب است که به بازاریابان اجازه می دهد تا به طور مؤثر معیارهای مهم استفاده مشتری از محصول را تجزیه و تحلیل نمایند. این پلتفرم صرفا به ردیابی ترافیک بسنده نمی نماید.

گوگل آنالیتیکس 4 کل مسیر مشتری را در چندین پلتفرم ردیابی نموده و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می نماید تا بینش دقیق تری در خصوص نحوه تعامل کاربران با وب سایت و اپلیکیشن شما ارائه دهد.

GA بعلاوه بر حفظ حریم خصوصی مشتری متمرکز بوده و متناسب با بعضی از آخرین قوانین حفظ حریم خصوصی مانند GDPR و CCPA طراحی شده است. GA با ردیابی اول حریم خصوصی مقدار گیری داده های بین کانالی و تجزیه و تحلیل پیش بینی نماینده مبتنی بر هوش مصنوعی ابزاری پیشرفته است که اطلاعات بی نظیری را ارائه می دهد.

گوگل آنالیتیکس 4 با نسل پیشین خود چه تفاوتی دارد؟

واضح ترین تفاوت بین این دو پلتفرم این است که GA به شما امکان می دهد از فعالیت هایی که در وب سایت ها و اپلیکیشن ها رخ می دهد گزارش بگیرید. تفاوت های دیگری نیز وجود دارد از جمله:

داشبورد تازه

اولین تغییری که احتمالا متوجه آن خواهید شد داشبورد کاملا تازه است. داشبوردی که ساده تر بوده و بسیاری از گزارش هایی که به آن ها عادت داشتید از بین رفته یا منتقل شده اند. نوار پیمایش سمت راست شامل دکمه هایی برای خانه گزارش ها کاوش تبلیغات پیکربندی و کتابخانه است.

در قسمت پایینی زیر بخش Insights بینش های پیش بینی نماینده بر اساس هوش مصنوعی گوگل را مشاهده خواهید کرد. در ادامه به آنالیز دقیق تر آنها خواهیم پرداخت.

مقدار گیری ها در GA به ایونت تبدیل شده اند

در آنالیتیکس قدیمی بازدید از صفحه مهمترین معیار بود. اما در گوگل آنالیتیکس 4 همه مقدار گیری ها به صورت ایونت هستند. به جای تماشا داده های کلی اکنون می توانید درک کامل تری از نحوه تعامل کاربران با برنامه و وب سایت خود به دست آورید.

وحشت نکنید! همچنان می توانید گزارش های متداول که در جلسات خود استفاده می کردید را ببینید. در عین حال می توانید با تعامل بیشتر با همین گزارش ها توانایی بیشتری در تجزیه و تحلیل آنها داشته باشید.

گوگل آنالیتیکس 4 دارای مجموعه ای از معیارهای تازه نیز هست. این موارد معیارهای تعامل مانند engaged sessions engagement rate و engagement time را شامل می گردد. بعلاوه ابعاد دیگری همانند attribution demographics events و… را می تواند ردیابی کرد.

انها تغییرات بزرگی هستند اما در عین حال ردیابی کاربران در طول سفر خود در اپلیکیشن را آسان تر نیز می نماید. در پلتفرم پیشین بازدید از صفحه (page view) ملاک اصلی بود اما در نسل تازه اینگونه نیست و شما به داده های بیشتری دسترسی دارید.

پیش بینی های بهتر با گوگل آنالیتیکس 4

نگاه کردن به رفتارهای گذشته برای درک مخاطب مفید است اما به شما در تصمیم گیری فعالانه یاری نمی نماید. اما با معیارهای پیش بینی قدرتمند GA می توانید تصمیمات مبتنی بر داده را در مقیاس بزرگ بگیرید. در حقیقت برای بیشتر کسب و کارها تجزیه و تحلیل پیش بینی نماینده می تواند به شکل قابل توجهی بر کمپین های هدف گیری مجدد تأثیر بگذارد. معیارهای هوش مصنوعی عبارتند از: احتمال خرید احتمال ریزش و پیش بینی عایدی

با معیارهای بالا می توانید بر اساس رفتارهای پیش بینی شده مخاطبان خود را ایجاد کنید. به عنوان مثال کاربرانی که احتمالا در روز آینده خرید می نمایند یا کاربرانی که احتمالا بیش از دلار در یک خرید خرج می نمایند. سپس می توان این مخاطبان را با استفاده از کمپین های تبلیغاتی گوگل یا حتی در شبکه های اجتماعی هدف قرار داد.

این معیارها می توانند عملکرد وب سایت شما را نیز بهبود ببخشند. می توانید بر اساس رفتارها و احتیاجهای مخاطبان مختلف فانل های خاصی را طراحی کنید. با جمع آوری داده های بیشتر پیشنهادها نیز بهبود خواهند یافت.

گوگل آنالیتیکس 4 به بازاریابان قدرت کنترل بیشتری می دهد

GA سفارشی سازی داشبورد را برای شما ممکن نموده و به شما امکان می دهد گزارش هایی را ببینید که بیشترین اهمیت را برای کسب و کارتان دارند. این پلتفرم با Google Data Studio نیز به خوبی سینک می گردد و می توانید داده های جمع آوری شده را به صورت نمودارهای سفارسی شده تصویری کنید.

بعلاوه می توانید بخش های سفارشی را بر اساس trigger events ایجاد کنید که اساسا زیر مجموعه ای از رویدادهایی هستند که در وب سایت یا برنامه شما اتفاق افتاده اند. این کار به شما امکان می دهد تا تعاملات مشتری را با دقت بیشتری پیگیری کنید.

به عنوان مثال می توانید در تمام رویدادهای تبدیلی که در یک مکان خاص اتفاق افتاده اند سگمنت هایی ایجاد کنید. این قابلیت ها این امکان را فراهم می نماید که دید دقیق تری از کاربران و رفتارهای آنها داشته باشید.

ردیابی بین پلتفرمی

وقتی کاربران در بیش از یک پلتفرم فعال هستند چه اتفاقی می افتد؟ با گوگل آنالیتیکس قدیمی ردیابی کاربران در بقیه پلتفرم ها تقریبا غیرممکن بود. اما گوگل آنالیتیکس 4 داده های وب و برنامه را همزمان ردیابی می نماید.

ردیابی بین پلتفرمی شما را قادر می سازد تا سفر کامل مشتری از جمله جذب تعامل کسب عایدی و حفظ را مشاهده کنید. می توانید از GA برای ردیابی تجربه کاربر از ابتدا تا خاتمه و از پلتفرمی به پلتفرم دیگر بهره ببرید. این کار به وسیله شناسه های کاربری منحصر به فرد اختصاص داده شده در هنگام ورود به برنامه یا وب سایت انجام می گردد.

با اسکریپت gtag.js مناسب شناسه کاربری برای هر ورود به سیستم از وب سایت یا برنامه به آنالیتیکس ارسال می گردد. سپس شناسه به GA گزارش شده و تمامی معیارهای کاربر ثبت می گردد. هنگامی که کاربر مجددا در یک پلت فرم جایگزین وارد می گردد داده های کاربر به شناسه منحصر به فرد او متصل شده و از جایی که متوقف شده است ادامه پیدا می نماید.

اینها اطلاعات فوق العاده مفیدی برای هر بازاریاب است زیرا به شما امکان می دهد تا تجربه کاربران خود را در بین پلتفرم ها بهتر درک کنید. بعلاوه می توان از داده ها برای برون یابی اطلاعات برای جمعیت شناسی عمومی و ساخت مدل های دقیق تر مشتری استفاده کرد.

نحوه راه اندازی گوگل آنالیتیکس 4

از آنجایی که GA می تواند برای وب سایت یا اپلیکیشن شما (یا هر دو) مورد استفاده قرار بگیرد دو فرآیند راه اندازی جداگانه وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

برنامه ای که گوگل آنالیتیکس دارد

اگر در حال حاضر از گوگل آنالیتیکس برای وبسایت خودتان استفاده می کنید برای راه اندازی گوگل آنالیتکس 4 از دستیار گوگل بهره ببرید.

  • در محیط گوگل آنالیتیکس بر روی دکمه Admin در سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید.
  • در ستون Account حساب مورد نظر را انتخاب کنید:
  • در ستون Property ویژگی Universal Analytics را که در حال حاضر داده ها را برای وب سایت شما جمع آوری می نماید انتخاب کنید:
  • در ستون Property گزینه GA Setup Assistant را انتخاب کنید:
  • پایین تر از عبارت I want to create a new Google Analytics property: بر روی گزینه Get Started کلیک کنید.
  • اگر سایت شما از تگ gtag.js استفاده می نماید می توانید Enable data collection using your existing tags را انتخاب کنید.
  • بر روی گزینه Create Property کلیک کنید.

اگر نمی توانید Enable data collection using your existing tags را انتخاب کنید به یکی از سه علت است:

  • سازنده وب سایت شما/CMS هنوز از تگ gtag.js پشتیبانی نمی نماید.
  • شما از گوگل تگ منیجر استفاده می کنید.
  • وب سایت شما با analytics.js برچسب گذاری شده است.

در هر سه مورد باید خودتان برچسب را اضافه کنید.

گوگل آنالیتیکس برای فایربیس

برای ارتقاء حساب فایربیس خود به گوگل آنالیتیکس 4 این مراحل را دنبال کنید:

وارد کونسول فایربیس شوید

به قسمت Analytics > Dashboard در سمت چپ صفحه بروید

بر روی بنر بالای صفحه بر روی Begin upgrade کلیک کنید

برای تکمیل عملیات ارتقا دستورالعمل روی صفحه را دنبال کنید

پس از این کار می توانید آنالیتیکس اپ را هم در فایربیس و هم در گوگل آنلیتیکس مشاهده کنید

چگونه از گوگل آنالیتیکس 4 استفاده کنیم؟

حال به سراغ نحوه استفاده از نسل تازه آنالیتیکس برویم. با دنبال کردن مراحل زیر آغاز کنید. این مراحل به شما یاری می نماید تا اصول اولیه و نحوه پیمایش پلتفرم تازه را درک کنید.

نوار جستجوی تازه را تست کنید

نوار جستجو در گوگل آنالیتیکس 4 بیش از هر زمان دیگری به شما دسترسی می دهد. از جمله پاسخ های فوری برای سؤالات خاص (مانند تعداد کاربر در این ماه در مقایسه با سال گذشته) گزارش ها یا اطلاعات پیکربندی دارایی یا دسترسی به محتوای راهنما.

برای آزمایش مقدار دسترسی به اطلاعات چند سوال را امتحان کنید مانند نحوه ایجاد گزارش یا کاربران برتر بر اساس شهر. هرچه بیشتر با داشبورد تازه آشنا شوید صفحه جستجو برایتان ارزشمندتر خواهد شد.

آشنایی با داشبورد تازه

حالا بیایید به داشبورد تازه نگاهی بیاندازیم. در نگاه اول ممکن است بسیار آشنا به نظر برسد. با این حال یک آنالیز کوتاه به شما نشان می دهد که بیشتر گزارش هایی که به آن ها عادت نموده اید در جای قبلی نیستند.

توجه: تعدادی از موارد منوی پیمایش از جمله Audience و Library در این اسکرین شات نیستند اما اگر به ویرایشگر دسترسی دارید باید در داشبورد شما قابل دسترسی باشند.

آنالیز داشبورد گزارش ها

در قسمت داشبورد روی نماد دوم در نوار سمت چپ کلیک کنید نمادی که شبیه یک نمودار است:

از این قسمت وارد داشبورد گزارش ها می شوید که اسنپ شات هایی از گزارش های مختلف را به شما نشان می دهد. بیشتر گزارش هایی که به تماشا آنها عادت نموده اید در این قسمت هستند اگرچه ممکن است کمی متفاوت به نظر برسند.

حجم زیادی از داده ها در اینجا وجود دارد. نمی توانیم تمام قسمت ها را آنالیز کنیم زیرا سایت های مختلف معیارهای مختلفی را دنبال می نمایند بنابراین ممکن است سایت شما متفاوت به نظر برسد.

اما فرض کنید می خواهید ببینید چند نفر یک صفحه خاص را مشاهده نموده اند. در این داشبورد روی engagement کلیک نموده و سپس به نمودار Views by page title and screen class نگاه کنید.

بعلاوه می توانید آمار جذب کسب عایدی و جمعیت شناسی کاربر را در اینجا مشاهده کنید. اگر می خواهید معیارهای مختلف را مقایسه کنید نماد + را در بالا (در کنار Engagement Overview) انتخاب کنید.

سفارشی سازی اسنپ شات گزارش ها

یکی از ویژگی های گوگل آنالیتیکس 4 قابلیت شخصی سازی اسنپ شات های گزارش ها است تا بتوانید داده هایی را که برای شما مهم تر است را در یک نگاه ببینید. این ویژگی بعلاوه به شما یاری می نماید GA را کمی بهتر بشناسید تا راحت تر از آن بهره ببرید.

ابتدا بیایید یک گزارش تازه ایجاد کنیم

برای آغاز روی Library در پایین نوار پیمایش سمت چپ کلیک کنید. توجه داشته باشید اگر این گزینه را نمی بینید (در اکانت آزمایشی نیست) به این معنی است که دسترسی ادمین ندارید.

سپس به جدول Reports بروید و روی Create a new report کلیک کنید. سپس Create an Overview Report را انتخاب کنید. از شما خواسته می گردد منبع داده را ارائه دهید و GA شما را در ایجاد گزارش هدایت می نماید. (این قسمت بر اساس نوع گزارش تغییر می نماید.)

اگر می خواهید طرح نمای کلی خود را تغییر دهید روی شش نقطه کلیک کنید.

می توانید با موس کارت ها را بکشید و رها کنید. برای حذف کارت ها روی نماد X کلیک کنید. اگر می خواهید کارت های تازهی اضافه کنید +Add Cards را انتخاب کنید.

ایجاد یک ایونت تازه

ایونت ها در گوگل آنالیتیکس تازه بسیار مهم هستند - در واقع به وسیله ایونت ها است که تقریبا همه چیز را ردیابی خواهید کرد. برای انجام این تغییرات به نقش ادیتور در GA احتیاج دارید بنابراین اگر گزینه هایی را که ذکر کردم نمی بینید ممکن است مشکل همین باشد.

  • برای ایجاد یک ایونت تازه به Configure و سپس Events بروید.
  • سپس روی Create Event کلیک کنید.
  • اگر بیش از یک برنامه در GA دارید data stream را انتخاب کنید.
  • روی Create کلیک کنید.
  • یک نام برای گزارش خود انتخاب کنید. پیشنهاد من این است که یک قرارداد نامگذاری ایجاد نموده و به آن پایبند باشید. به عنوان مثال با استفاده از نام گزارش خود را بازتماشامایندگان آمریکایی از شبکه های اجتماعی یا موارد مشابه قرار بدهید. ایجاد یک نامگذاری استاندارد به سازماندهی شما یاری می نماید.
  • در فیلد Matching Conditions یک ایونت موجود را وارد کنید که گزارش بر اساس آن خواهد بود مانند کلیک.
  • اگر می خواهید از پارامترهای مشابه ایونت اصلی بهره ببرید گزینه copy parameters from the source event را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید ایونت تازه شما هنگام کلیک فعال گردد و از قبل ایونت دیگری برای آن وجود داشته باشد باید این کادر را علامت بزنید.
  • هر تغییری را که می خواهید در ایونت تازه ایجاد کنید معین کنید. برای مثال اگر می خواهید زمانی که شخصی کلیک می نماید و سپس اقدام دیگری انجام می دهد آن را در اینجا اضافه کنید.

به مخاطبان پیشنهادی مراجعه کنید

در گوگل آنالیتیکس 4 مخاطبان تازهی به شما پیشنهاد داده می گردد. اگر در پی توسعه پایگاه کاربری خود یا ورود به بازارهای تازه هستید این می تواند اطلاعات برای شما بسیار مهم باشد. وقتی یک محصول را در GA ایجاد می کنید ر حقیقت درباره کسب وکارتان از جمله دسته بندی صنعتتان به گوگل اطلاعات داده اید.

گوگل از این اطلاعات برای ایجاد مخاطبین تازهی استفاده می نماید که ممکن است برای کسب و کار شما مناسب باشند. برای مشاهده این داده ها به Audiences در زیر قسمت Library بروید. مخاطبان پیشنهادی را در زیر لیست Build a New Audience خواهید دید.

نتیجه گیری

گوگل آنالیتیکس 4 نسل تازهی از تجزیه و تحلیل داده های آنلاین است. پلتفرمی که با ترند این روزها یعنی هوش مصنوعی در حال ادغام شدن است و احتمالا در سال های آینده خبرهای بیشتری از آن خواهیم شنید. چیزی که می دانیم این است که تابستان سال جاری گوگل آنالیتیکس تغییر خواهد نمود.

منبع: https://neilpatel.com/blog/google-analytics-/

منبع: مجله شنبه
انتشار: 9 خرداد 1402 بروزرسانی: 9 خرداد 1402 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1676

به "راهنمای جامع گوگل آنالیتیکس 4" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع گوگل آنالیتیکس 4"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید