سازمان ملل ائتلاف سعودی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق بچه ها خارج کرد

به گزارش درگ فایل، دبیر کل سازمان ملل متحد ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را از فهرست سیاهی که مربوط به نقش آفرینی در کشتار بچه ها یمن است خارج کرد.

سازمان ملل ائتلاف سعودی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق بچه ها خارج کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد امروز دوشنبه ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را از یک فهرست سیاه این سازمان که مربوط به نقش آفرینی در مرگ بچه ها و نقض حقوق آنان است خارج کرد.

خبرگزاری رویترز که این خبر را گزارش داده نوشته اقدام آقای گوترش چند سال بعد از قرار دریافت ائتلاف سعودی در فهرست سیاهِ مربوط به نقش آفرینی در کشتار و زخمی کردن بچه ها یمن صورت می گیرد.

گوترش در گزارش سالانه خود که خطاب به شورای امنیت نگاشته شده ادعا نموده است: این ائتلاف پس از کاهش چشمگیر موارد مرگ و قطع عضو در نتیجه حملات هوایی از این فهرست سیاه خارج می گردد.

دبیر کل سازمان ملل متحد علاوه بر این ادعا نموده ائتلاف سعودی اقداماتی را به منظور محافظت از بچه ها انجام داده است.

سازمان ملل اکتبر سال 2017 ائتلاف سعودی را به دلیل کشتن و مجروح کردن 683 کودک در یمن و حمله به ده ها مدرسه و بیمارستان در این لیست سیاه قرار داده بود.

گوترش مردادماه سال گذشته هم گزارش خود به شورای امنیت تأکید نموده بود همچنان عربستان سعودی را در فهرست مزبوز نگاه خواهد داشت.

این نخستین بار نیست که نام عربستان سعودی وارد این فهرست سیاه شده یا از آن خارج می گردد.

سازمان ملل نخستین بار در سال 2016 و در زمان ریاست بان کی مون بر این سازمان عربستان سعودی را برای مدت کوتاهی در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار داد.

بان کی مون در ان اظهار کرد که عربستان سعودی سازمان ملل را برای خروج از این فهرست تحت فشارهای شدید قرار داده و آن را به قطع یاری های اقتصادی تهدید نموده است.

تنها یک روز بعد از درج نام ائتلاف سعودی در این فهرست، سیاه بان کی مون تسلیم فشارها شد و از تصمیم خود عقب نشینی کرد. این اقدام با واکنش های تند نهادهای حقوق بشری روبرو شد.

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از فروردین ماه سال 1394 کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. ده ها هزار نفر بر اثر این حملات شهید و زخمی شده اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در دنیا توصیف می نمایند. 22 میلیون نفر که 75 درصد جمعیت یمن را تشکیل می دهند نیازمند نوعی یاری رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، 8.4 میلیون نفر نمی دانند وعده غذایی بعدی شان از کجا تأمین خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 499

به "سازمان ملل ائتلاف سعودی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق بچه ها خارج کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل ائتلاف سعودی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق بچه ها خارج کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید