طراحی تراس و فضای سبز بالکن کوچک و بزرگ

به گزارش درگ فایل، طراحی تراس که شاید آن را با نام تراس سبز هم شنیده باشید این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. علت چیست؟

طراحی تراس و فضای سبز بالکن کوچک و بزرگ

شاید بتوان گفت مهم ترین دلیل آن افزایش آپارتمان نشینی است. این امر باعث شده تا مردم از نعمت حیاط و گل و گیاه تا حد زیادی بی بهره باشند. در نتیجه می­خواهند از فضایی که در تراس و بالکن در اختیار دارند بیشترین استفاده را ببرند.

اما سوالی که برای شما ممکن است پیش بیاید این است که آیا تراس و بالکن متفاوت هستند؟ آیا طراحی تراس کوچک هم شدنی هست یا خیر؟ آیا امکان طراحی فضای سبز در بالکن کوچک وجود دارد یا نه؟ طراحی دیوار تراس باید چگونه باشد؟

باغ گستر قرار است به همه­ی این سوالات شما پاسخ دهد.

آیا تراس و بالکن با هم فرق دارند؟

بسکمک از ما تصور می کنیم تراس و بالکن همان فضای جلوی خانه در طبقات دوم به بعد هستند. اما این تصور غلطی است. این دو کاملا با هم متفاوت هستند.

تراس فضایی کاملا باز، بدون سقف و در ارتباط با محیط اطراف است. این سازه معمولا در ورودی خانه ها واقع شده است. این ورودی می تواند در طبقه همکف خانه ویلایی باشد یا در بام آپارتمانی با چند طبقه. تراس که به آن بهار خواب هم گفته می شود را می توان با محوطه سازی مطابق با سلیقه خودمان تغییر داد.

و اما بالکن چیست؟ این بخش از خانه برخلاف تراس، مسقف است. شما بالکن را در طبقات دوم به بعد در آپارتمان ها می بینید. به دلیل سرپوشیده بودن آن شاید کارتان برای طراحی فضای سبز بالکن راحت تر از تراس باشد. چون نگرانی بابت بارش برف و باران نخواهید داشت.

آنچه مهم است این است که این دو، بخش های مهمی از خانه هستند. می توان با طراحی اصولی و خلاقیت بهترین استفاده را از آنها برد. هم یک فضای سبز و چشم نواز در خانه خواهید داشت و هم بر ظاهر آپارتمان تاثیر گذاشته و آن را زیباتر و مجذوب کننده تر می کند.

نکات طراحی تراس خانه

در طراحی فضای سبز تراس و بالکن در درجه اول به مساحت آن توجه کنید. در بعضی از آپارتمان ها مساحت این فضا زیاد و در بعضی کم است. پس باید ببینیم با یک تراس بزرگ طرف هستیم یا تراس کوچک. بعد با توجه به اصول طراحی، سلیقه و نیازهایمان شروع به تغییر آن کنیم.

طراحی و اجرای فضای سبز و محوطه سازی نیاز به دانش، تجربه و خلافیت دارد. فرقی نمی کند شما در حال طراحی یک باغ ویلا هستید یا یک تراس در آپارتمان. اگر با طراحی و برنامه ریزی پیش بروید حتی از کوچکترین فضا می توانید بیشترین استفاده را ببرید.

نکته مهم بعدی انتخاب گل و گیاه برای تراس و بالکن است. برای این کار باید تابش نور خورشید و شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید. گیاهانی را انتخاب کنید که می توانند این شرایط را تحمل کنند.

در طراحی بالکن و تراس علاوه بر گل و گیاه، المان های دیگر نیز استفاده می شوند. به عنوان مثال میز و جایگاه، باربیکیو، وسایل تزئینی و … در هنگام خرید آنها باید به فضای به جای مانده دقت کنید. قرار نیست با شلوغ کردن محوطه، امکان استفاده از آن را کلا از بین ببریم.

طراحی فضای سبز تراس بزرگ

اگر یک تراس بزرگ دارید و تا این لحظه از آن هیچ استفاده ای نکرده اید تیم باغ گستر آماده است تا طراحی ایده آل و مجذوب کننده را به شما ارائه دهد. می توانید فضای تراس را به محیطی منحصربه فرد و زیبا برای دورهمی های خانوادگی تبدیل کنید.

چون یک مساحت زیاد را در اختیار داریم پس ایده های زیادی هم برای طراحی آن خواهیم داشت. شاید ساده ترین کاری که می توان کرد استفاده از چمن مصنوعی به عنوان کفپوش و قرار دادن مبلمان فضای باز در آن است.

ایده هایی برای تراس بزرگ خانه

اما این انتها ماجرا نیست. با قرار دادن المان های مختلف جلوه ای خاص به آن ببخشید. برای استفاده از هوای مطبوع بهار و یا در امان بودن از آفتاب تابستان از سایبان استفاده کنید. با رفتن به بازار و یا یک جستجوی ساده در گوگل می توانید انواع مختلفی از این سایبان ها را با رنگ بندی های مختلف ببنید.

اما مهم ترین جزء در طراحی تراس بزرگ، گل و گیاه است. با خرید گیاهان و گل های مقاوم و متفاوت و چیدمان درست آنها باغچه ای زیبا و کاربردی خواهید داشت.

برای طراحی دیوار تراس یکی از مجذوب کننده ترین کارها، طراحی دیوار سبز است. برای اجرای دیوار سبز از گیاهان مختلف برای پوشاندن سطح دیوار عمودی استفاده می شود. با کمی خلاقیت می توان طرح های بسیار زیبایی خلق کرد که دکوراسیون تراس شما را دگرگون می کند.

علاوه بر دیوار سبز بعضی از افراد از قفسه های دیواری (شلف) برای تزئین دیوار استفاده می کنند. این قفسه ها را می توانید با گلدان های کوچک رنگی پر کنید.

استفاده از عنصر آب ر ا از قلم نیاندازید. آب شادابی و سرزندگی را با خود به ارمغان می آورد. برای آوردن آن به تراس می توانید از آبنماها استفاده کنید. آبنماها نیز در طرح های مختلفی تولید می شوند. با سلیقه خودتان آن ها را خریداری کنید.

و اما نورپردازی که جزء مهمی از محوطه سازی است. برای روشنایی تراس از چراغ های دیوارکوب، فانوس ها و ریسه های نوری استفاده کنید.

سعی کنید برای خرید المان های روشنایی هم سلیقه زیادی به خرج دهید. تا با یک تیر دو نشان بزنید. هم فضای تراس را روشن می کنید و هم دکوراسیون را زیباتر خواهید کرد و فضایی رویایی خواهید داشت.

طراحی تراس و بالکن کوچک

اغلب آپارتمان ها، بالکن های کوچکی دارند. شاید نسبت به تراس و بالکن های بزرگ محدودیت بیشتری برای طراحی داشته باشید، اما باز هم می توانید استفاده خوب و کافی را از آن ببرید.

چون فضای کوچکی در اختیار دارید پس در انتخاب وسایل، بافت و رنگ آنها بیشتر دقت کنید. بهتر است وسایلی که می خرید رنگ روشنی داشته باشند و فضای زیادی را اشغال نکنند. اولویت های خود را مشخص کنید و موارد اضافه را حذف کنید.

مبلمان بالکن

برای خرید مبلمان مشخص کنید که می خواهید چه استفاده ای از آن داشته باشید. آیا اولویت شما صرف عصرانه در بالکن، کتاب خواندن، دورهمی با خانواده یا ریلکس کردن است. با توجه به این موارد مبلمان و جایگاه خریداری کنید که متناسب با هدف شما باشد.

فضای سبز بالکن و تراس کوچک

حتی اگر بالکن شما کوچک است نباید گل و گیاه را فراموش کنید. با توجه به اندازه و فضایی که دارید از گلدان های کوچک و فلاورباکس استفاده کنید. گیاهان رونده در این فضا بسیار ایده آل هستند. حتی می توانید از فضای دیوار برای ایجاد فضای سبز استفاده کنید.

همانطور که برای تراس بزرگ گفتیم دیوار سبز و استفاده از قفسه ها می تواند کمک بزرگی به شما بکند. این کار باعث می شود نه تنها در بالکن فضای سبز داشته باشید بلکه فضای اضافه ای نیز روی کف، اشغال نمی شود.

یک ایده خلاقانه دیگر هم استفاده از نرده های بالکن است. با استفاده از گلدان های کوچکی که به نرده ها متصل می شوند می توانید گل و حتی سبزیجات خودتان را پرورش دهید.

کفپوش

به عنوان کفپوش هم گزینه های زیادی وجود دارد. چمن مصنوعی، کاشی های رنگی، چوب و … اگر محدودیت بودجه دارید و یا به هر دلیلی نمی خواهید هزینه زیادی برای آن نمایید، چمن مصنوعی گزینه ایده آلی است. هم مقرون به صرفه تر است و هم ماندگاری بالایی دارد. حتی در صورت جابجایی از این خانه می توانید آن را همراه خود ببرید.

سخن آخر

همانطور که خواندید و در عکس ها دیدید فرقی نمی کند تراس و بالکن بزرگ یا کوچک دارید. به هر حال با طراحی اولیه و اجرای اصولی می توانید فضای سبز زیبا و چشم نوازی را خلق کنید. تیم طراحی فضای سبز باغ گستر آماده است برای طراحی فضای سبز باغ ویلا، بالکن خانه، حیاط خانه، ویلا و باغ تالار به شما مشاوره و خدمات دهد.

منبع: اتاق
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1522

به "طراحی تراس و فضای سبز بالکن کوچک و بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی تراس و فضای سبز بالکن کوچک و بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید