غیبی: رمز ارز ملی، راه چاره دور زدن تحریم ها ، بازی برد-برد دولت و تجار از معامله با ارز های دیجیتال

به گزارش درگ فایل، کارشناس فناوری اطلاعات گفت: با توجه به اینکه دنیا به سمت تعریف جدیدی از پول می رود و برای رمز ارز ها تقاضا وجود دارد، لذا ما نیز باید رمز ارز ملی داشته باشیم، همانند آنچه چین، روسیه و برخی کشور ها صورت داده اند.

غیبی: رمز ارز ملی، راه چاره دور زدن تحریم ها ، بازی برد-برد دولت و تجار از معامله با ارز های دیجیتال

گروه مالی خبرنگاران، رمز ارز هر چند نام ارز را یدک می کشد، اما ماهیت این نوع جدید پول با ارز های متداول جهان متفاوت است، به این معنا که رمزارز ها غیرمتمرکز هستند و به نهاد مرکزی و ناظر برای انتقال پول نیاز ندارند، لذا برای تولید و استفاده از رمز ارز ها نیازی به مراجعه به بانک یا نهاد های مالی نیست بلکه استخراج و در دسترس بودن آن یک روش دسترسی به رمز ارزهاست. آنچه تا کنون درباره رمز ارز ها مطرح شده این است که اصولا دولت ها کنترل و نظارتی بر رمز ارز ها ندارند، یعنی از دایره قوانینی که بر پول های رایج جهان اعمال شده بیرون هستند، لذا رمز ارز ها متفاوت از آنچه به عنوان پول تا کنون می شناختیم هستند ازاین نظر دولت هایی که وارد این حوزه شده اند تلاش می کنند تا برای رمز ارز ها نیز مقرراتی وضع کنند، ضمن اینکه بسکمک از کشور ها هنوز نه رمز ارز ملی دارند و نه تجارت و سرمایه گذاری در آن را قانونی می دانند، برخی کشور ها نیز چشم به آینده بازار دارند تا در فرصت مناسب برای اقتصاد خود بهترین تصمیم را اتخاذ کنند. در این میان کشور های مختلفی، چون چین رمز ارز ملی خود را راه اندازی کرده اند و مبنای آن ها توسعه این رمز ارز به مبادلات مالی است. در شرایطی که اقتصاد ایران تحریم است اگر رمز ارز ملی چاره و راهکار خوبی برای دور زدن تحریم ها و تجارت نوین در جهانی امروز باشد قطعا نباید ازاین موضوع غفلت کرد، لذا خبرنگار مالی خبرنگاران از مهدی غیبی کارشناس فناوری اطلاعات دراین باره اطلاعاتی گرفته که در ادامه آمده است.

کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به حرکت کشور های جهان به سمت تولید و توسعه رمز ارز ها بخصوص رمز ارز های داخلی گفت: آنچه به نام تولید رمز ارز های داخلی در کشور های جهان در حال رخ دادن است یک اتفاق و حرکت درستی است چرا که جهان در حال تغییر و تحولاتی است که رمز ارز ها نیز می تواند یکی از مولفه های تغییر جهان و ورود به عرصه های دیگری از تبادل پول برای فعالیت های مالی و تجاری و سرمایه گذاری باشد.

وی درخصوص اهمیت حرکت دولت ایران به سمت تولید رمز ارز های داخلی گفت: قطعا در جهانیی که به سمت تولید رمز ارز های داخلی می رود و کشور های توسعه یافته سعی می کنند رمز ارز های ملی خود را داشته باشند ما صرفا نباید به عنوان بیننده، ناظر باشیم، بلکه ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم، با تاکید بر این موضوع که اتفاقا نسبت به کشور هایی که دراین حوزه ورود کرده اند دیر اقدام کرده ایم.

غیبی با اشاره به ورود کشور های چین و روسیه برای تولید رمز ارز ملی گفت: با توجه به اینکه جهان به سمت تعریف جدیدی از پول می رود و اتفاقا برای رمز ارز ها نیز تقاضا وجود دارد، لذا این ارز باید تعریف و عرضه شود، ما نیز باید رمز ارز ملی برای خود داشته باشیم، همانند آنچه چین، روسیه و برخی کشور ها صورت داده اند که اتفاقا راه و حرکت درستی را در جهانی پر شتاب امروز در پیش گرفته اند.

کارشناس آی تی در خصوص این موضوع که دولت باید با تولید رمز ارز ملی و قانونی کردن معاملات با رمز ارز ها به این موضوع ورود و برای سرمایه گذاری و تبادلات تجاری برنامه سازی کند گفت: نکته این است که اتفاقا از دولت انتظار می رود که این مساله را قانونی کند، از این رو هر گونه برخورد با استفاده کنندگان از رمز ارز ها باید کنار گذاشته شود و دولت به این موضوع ورود کند که هر گونه برخورد با این موضوع به ضرر مردم و بخش خصوصی که مایل به استفاده از رمز ارز ها در تبادلات تجاری خود هستند تمام می شود.

وی در این باره شرح داد: امروزبسکمک از مردم و شرکت های تجاری و تولیدی به سرمایه گذاری و تجارت رمز ارز ها پرداخته اند، اما با توجه به اینکه هیچ گونه کنترلی بر این موضوع نیست، به هر حال بی توجهی دولت به تصویب قوانین خوب و لازم موجب ضرر و زیان مردم می شود، لذا تعریف رمز ارز ملی می تواند تا حدودی مانع از زیان های احتمالی مردم در این عرصه شود.

این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه رمز ارز ها موجب کاهش هزینه های نگهداری پول می شود به این موضوع اشاره کرد و گفت: به هر حال چاپ و نگهداری پول هزینه زاست، هزینه هایی که بر سازمان مسکوکات و حقوق نیروی انسانی و چا و نگهداری پول وارد می شود همگی مخارج سنگینی روی دست دولت ها می گذارند؛ اما رمز ارز ها چنین هزینه هایی ندارند لذا از این منظر هم دولت به عنوان یک کار مالی به تولید و تعریف رمز ارز ملی می تواند نگاه کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رمز ارز ملی می تواند در دور زدن تحریم ها به ما کمک کند گفت: به نظر می رسد رمز ارز ها بتوانند در تعاملات ما با جهان و دور زدن تحریم ها، کمک کننده و گره گشا باشند. در حال حاضر شاهد هستیم که برخی از شرکت های بخش خصوصی روی این موضوع کار می کنند و از رمز ارز های بین الملی برای انتقال مبادلات استفاده می کنند، ضمن اینکه همه از این تبادل مالی راضی و منتفع هستند لذا وجود و حضور رمز ارز ملی اتفاق مثبتی خواهد بود، اما به شرطی که دوباره مثل پیام رسان ها و بقیه مسائل ملی به بهانه ملی شدن جلوی فرصت های بین المللی را به نحو دیگری نگیرد.

مهدی غیبی کارشناس در این باره شرح داد: هر فرآیندی که انتقال پول به کشور را تسهیل کند اعم از ورود یا خروج از کشور که به واسطه آن بتوان تجارت کرد و تحریم ها را دور زد باید مورد توجه شدید مسوولین کشور قرار بگیرد و قطعا این فرآیند برای اقتصاد ما کارآمدی دارد. به هر حال وقتی ما به دلیل تحریم ها از راه های معمول نمی توانیم با جهان تجارت کنیم باید از شیوه های جدید استفاده کنیم همانگونه که امروز بسکمک از شرکت های ما مبادلات خود را با بیت کوین انجام می دهند، به این دلیل که در این حوزه نظارت و تحریم بین المللی اعمال نمی شود، لذا وجود رمز ارز ها می تواند کمک کننده باشد و برای دور زدن تحریم ها در حال حاضر ابزار مناسبی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1051

به "غیبی: رمز ارز ملی، راه چاره دور زدن تحریم ها ، بازی برد-برد دولت و تجار از معامله با ارز های دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیبی: رمز ارز ملی، راه چاره دور زدن تحریم ها ، بازی برد-برد دولت و تجار از معامله با ارز های دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید