فرانس پرس: واکسن روسی کرونا اختلاف بین کشورهای شرق اروپا را فاش کرد

به گزارش درگ فایل، شبکه خبری فرانس پرس به نقل از تحلیلگران گزارش داد: واکسن روسی اسپوتنیک وی اختلافات بین کشورهای سابق بلوک شرق اروپا را نشان داده و بعضی آن را موهبت و بعضی دیگر ابزار تبلیغاتی کرملین قلمداد می نمایند.

فرانس پرس: واکسن روسی کرونا اختلاف بین کشورهای شرق اروپا را فاش کرد

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان قیمت از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش ایرنا، این رسانه اضافه نمود: کشورهای منطقه شرق اروپا که به ویژه بشدت از ویروس آسیب دیده اند بین واکسن آماده از سوی متحد سابق خود (روسیه) و مقاومت اتحادیه اروپا در مقابل نفوذ روسیه، قرار گرفته اند.

بعضی از تحلیلگران می گویند این اختلافات به نفع روسیه است.

مایکل بارانوسکی از اعضای صندوق مارشال ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه گفت: روشن است که واکسن اسپوتنیک وی به ابزار روسیه در استفاده از قدرت نرم تبدیل شده است.

وی که ریاست دفتر ورشوی این صندوق را برعهده دارد اضافه نمود: هدف سیاسی راهبرد روسیه ایجاد اختلاف در غرب است.

دولت اسلواکی تنها چند روز بعد از دریافت اولیه محموله واکسن اسپوتنیک وی در اول مارس (11 اسفند) با بحران روبرو شد. ایگور ماتوویچ نخست وزیر اسلواکی این واکسن را تحسین کرد و گفت کووید-19 ژئوپلتیک نمی شناسد و ایوان کورچوک وزیر امورخارجه اسلواکی این واکسن را ابزار جنگ هیبریدی (ترکیبی) توصیف کرد.

مطالعات مجله پزشکی لانست تایید نموده که واکسن اسپوتنیک وی 91.6 درصد در مقابل بیماری کووید-19 موثر است و اکنون از این واکسن در چند کشور دنیا استفاده می گردد اما هنوز سازمان داروی اروپا (EMA) آن را تایید ننموده است. با این حال بعضی از اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی بدون توجه به تصمیم اتحادیه اروپا این واکسن را خریداری نموده یا قصد خرید آن را دارند.

بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا همچون اسلواکی بعد از خرید کندتر از انتظار واکسن های آمریکایی فایزر و بیون تک، آسترازنکا و اکسفورد انگلیس و واکسن آمریکایی مدرنا به تهیه واکسن از شرق امیدوار شدند.

کرونا به شدت بر کشورهای شرق و مرکز اروپا آسیب رسانده است و طی چند هفته گذشته آمار کشته ها در اسلواکی و جمهوری چک بالا رفت به طوری که ظرفیت بیمارستان های این دو کشور سابق عضو شوروی سابق پر شد.

شارل میشل رئیس کنونی شورای اروپا می گوید واکسن نباید برای اهداف تبلیغاتی استفاده گردد.

پاول هاولیک تحلیلگر انجمن امور بین الملل مستقر در پراک نیز می گوید دیپلماسی واکسن روسیه آشکارا به دنبال تضعیف اعتماد متقابل و انسجام در اروپا است.

مجارستان اولین کشور اتحادیه اروپا بود که از اسپوتنیک وی استفاده کرد. ویکتور اوربان نخست وزیر این کشور نیز روابط نزدیک خود را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گسترش داده است و اولین دوز واکسن چینی سینوفارم را دریافت کرد و به عنوان اولین کشور اتحادیه اروپا ماه گذشته از این واکسن استفاده کرد.

صربستان نیز از اسپوتنیک وی و سینوفارم استفاده نموده و آلبانی میخواهد برای خرید محموله هایی از این دو واکسن وارد مذاکره گردد.

اعضای دیگر اتحادیه اروپا از جمله بلغارستان، کرواسی، استونی، لتونی و رومانی منتظر چراغ سبز آژانس دارویی اروپا برای اسپوتنیک وی هستند. لیتوانی هنوز مجوزی برای استفاده از این واکسن نداده است.

لهستان بزرگترین کشور سابق کمونیستی عضو اتحادیه اروپا نیز قصد خرید اسپوتنیک وی را ندارد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 987

به "فرانس پرس: واکسن روسی کرونا اختلاف بین کشورهای شرق اروپا را فاش کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانس پرس: واکسن روسی کرونا اختلاف بین کشورهای شرق اروپا را فاش کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید