نقش مرکز رشد دانشگاه آزاد نجف آباد در فراوری علم پزشکی ، از فراوری پروتز هوشمند زانو تا کوشش برای تجاری سازی محصولات فناورانه

به گزارش درگ فایل، مرکز رشد دانشگاه آزاد نجف آباد که از سال 89 فعالیت خود را شروع نموده، اکنون با فعالیت 14 هسته و واحد فناور، محصولاتی را در حوزه تجهیزات پزشکی به فراوری رسانده است.

نقش مرکز رشد دانشگاه آزاد نجف آباد در فراوری علم پزشکی ، از فراوری پروتز هوشمند زانو تا کوشش برای تجاری سازی محصولات فناورانه

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط گرفتن ویزای دانشجویی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه خبرنگاران، عرفان توانا؛ * دانشگاه ها از زمانی که متولد شده اند تا کنون، دوره های مختلفی را پشت سر گذاشته اند. اگرچه مأموریت اصلی دانشگاه ها در ابتدای شکل گیری، آموزشِ پژوهش به مردم بوده است، اما اکنون دانشگاه ها به مرحله ای پا گذاشته اند که باید مستقیما در حل مسائل جامعه ورود نمایند. در واقع شناسایی احتیاج های جامعه در حوزه های مختلف و تنظیم حرکت پژوهش ها و فراوریات علمی در راستا برطرف این احتیاجها، رسالت امروز دانشگاه ها، به ویژه در جوامع درحال توسعه است.

به همین دلیل، چند سالی است که دانشگاه های کشورمان، مراکزی را برای پرورش ایده های فناورانه و پژوهشگرانه دانشجویان و استادان قرار داده اند تا خاتمه نامه ها و تئوری های علمی از کتابخانه ها خارج شده و در جامعه ایفای نقش نمایند. در دانشگاه آزاد نجف آباد نیز، مرکز رشد دانشگاهی چند سالی است فعالیت خود را آغاز نموده و اکنون توانسته است با حمایت از پژوهشگران و فناوران، جایگاهی برای خود ایجاد کند.

مرکز رشد این دانشگاه با مصوبه کمیته تخصصی فناوری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت کار خود را از اواخر سال 89 آغاز نموده است و تا به امروز توانسته فضایی بالغ بر 800 مترمربع را در اختیار فناوران و ایده پردازان قرار دهد.

تمرکز بر خودکفایی در تجهیزات پزشکی

احسان روحانی، مدیر این مرکز در تبادل نظر با خبرنگار خبرنگاران، به تشریح فعالیت های مرکز رشد دانشگاه آزاد نجف آباد می پردازد؛ مرکزی که اکنون تمرکز خود را بر حل مسائل حوزه پزشکی و مهندسی پزشکی قرار داده است.

روحانی می گوید: مرکز کارآفرینی دانشگاه وظیفه اداره رویداد های کارآفرینی را دارد و به عنوان یک اتاق فکری عمل می نماید که دانشجویان آن را اداره می نمایند.

کلاس های آموزشی و براساس تقویم آموزشی در این مرکز برگزار می گردد. روحانی می گوید که این کلاس ها به دانشجویان مهارت ها و آموزش های لازم را در حوزه کسب و کار به دانشجویان ارائه می نماید.

در دانشگاه آزاد نجف آباد، به ایده پردازان و دانشجویان خدمات کافه کتاب هم ارائه می گردد؛ فضایی برای برگزاری جلسات همکارانه و تبادل نظر درباره ایده ها که به صورت رایگان در اختیار فناوران قرار می گیرد.

برنامه ریزی برای صادرات محصولات فناورانه

روحانی به ارائه خدمات در حوزه صادرات به فعالان مرکز رشد دانشگاه آزاد نجف آباد اشاره می نماید و می گوید: شرکت کویر نگین بین الملل کیهان، تفاهم نامه ای با دانشگاه امضا نموده است که تا در تجاری سازی محصولات فراوری شده در مرکز رشد دانشگاه و همچنین صادرات این محصولات، به دانشجویان یاری کند.

او شرح می دهد: هدف ما این است که رقابت سالمی بین شرکت های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه شگل بگیرد و دانشجویان و ایده پردازان کوشش نمایند سطح کیفی محصولات خود را تا مرحله صادرات افزایش دهند و بتوانند محصولات خود را به واحد خدمات و صادرات برسانند.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد نجف آباد هدف دیگر از راه اندازی این واحد را به کارگیری دانشجویان رشته های مدیریت بازرگانی، مهندسی صنایع، زبان انگلیسی و عربی عنوان می نماید و می گوید: با همکاری این شرکت دانش بنیان، دانشجویان ما هم می توانند برای فضای اشتغال آماده شوند و با نظارت این شرکت خصوصی، در بحث توسعه بازار برای شرکت های مرکز رشد، کار نمایند.

به گفته روحانی، این رویداد هنوز به طور کامل در دانشگاه آزاد نجف آباد اجرایی نشده، آن هم به دلیل شیوع ویروس کرونا؛ اما به زودی مراحل آن به اتمام می رسد و واحد خدمات و صادرات مرکز رشد این دانشگاه، برای حمایت از محصولات دانشجویان و فناوران، آماده می گردد.

حمایت های اقتصادی و معنوی از ایده پردازان

حمایت های اقتصادی و معنوی از واحد ها و هسته های فناور در این دانشگاه، آنقدر ها فراتر از مراکز رشد دانشگاه های دیگر نیست، اما می تواند برای آغاز کار های کوچک و پرورش ایده های خلاقانه مفید باشد. به گفته مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد نجف آباد، به هسته های فناور در مرحله رشد مقدماتی تا 10 میلیون تومان تسهیلات ارائه می گردد و واحد های فناور در مرحله رشد هم می توانند تا سقف 30 میلیون تومان تسهیلات دریافت نمایند.

روحانی ادامه می دهد: حمایت های غیرنقدی هم داریم؛ مانند حضور در نمایشگاه ها و ارائه خدمات مشاوره ای به ایده پردازان؛ اگر درخواست مشاوره در حوزه ای خاص داشته باشند، ما از متخصص مربوطه دعوت می کنیم تا در فضای دانشگاه، شرایط تبادل نظری آنان با دانشجویان فراهم گردد.

حوزه فعالیت هسته ها و واحد های فناور در دانشگاه آزاد نجف آباد در حوزه فراوری تجهیزات پزشکی است. این مرکز موافقت اصولی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دریافت نموده و مستقیما زیرنظر این وزارتخانه اداره می گردد.

مقتدر و سبز؛ ویژگی واحدهای فناور

یکی از واحد های فناور مستقر در این مرکز رشد، توانسته زانوی هوشمند فراوری کند. روحانی با بیان اینکه 14 هسته و واحد فناور در این مرکز رشد فعالیت می نمایند، درباره فعالیت بعضی واحد های فناور می گوید: شرکت اقتدار توان سنجش در حوزه ساخت دستگاه هایی برای سنجش عضلات بدن فعالیت می نماید و هسته فناور امیدآفرینان هم توانسته به فناوری فراوری پروتز هوشمند زانو دست یابد. هسته فناور سبراندیشان بنشاد هم در حوزه ساخت فراوری ریزجلبک ها فعالیت می نماید و هسته فناور فراز نیز توانسته یخچال های درجا فراوری کند؛ یخچال هایی برای انتقال کیسه های خون و فرآورده های خونی در خودرو های آمبولانس.

به گفته او، زانوی هوشمندی که در هسته امیدآفرینان فراوری شده، می تواند سرعت پا و حرکت فرد را کنترل کند. سیستم های مکانیکی و هیدرلیکی که در این پروتز زانو به کار رفته، سرعت باز و بسته شدن پار و حرکت فرد را تنظیم می نماید و وقتی فرد تصمیم می گیرد، بدود، این پروتز زانو به یاری او می آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 666

به "نقش مرکز رشد دانشگاه آزاد نجف آباد در فراوری علم پزشکی ، از فراوری پروتز هوشمند زانو تا کوشش برای تجاری سازی محصولات فناورانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش مرکز رشد دانشگاه آزاد نجف آباد در فراوری علم پزشکی ، از فراوری پروتز هوشمند زانو تا کوشش برای تجاری سازی محصولات فناورانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید