پیچیده ترین فیلم های تاریخ سینما (2)

به گزارش درگ فایل، خبرنگاران - ترجمه از حسین علی پناهی: برترین فیلم ها آن هایی هستند که فکر شما را تا روزها پس از تماشا آن رها نکنند زیرا ایده، معنا و پیغام داستان آن چنین پیچیده و عمیق است که برای درک و هضم آن به زمانی بیش از یکی دو ساعت احتیاج خواهید داشت. در بسیاری از این فیلم ها برای درک بهتر لازم می گردد که چند بار دیگر نیز به فیلم مراجعه نموده تا ارتباطات و لینک های خاصی که در تماشاهای قبلی پیدا ننموده اید را بیابید.

پیچیده ترین فیلم های تاریخ سینما (2)

در دنیایی که هالیوود پر شده از فیلم های ابرقهرمانی تجاری و پولساز و گاهی نیز بسیار بی محتوا، این فیلم ها نه به علت زرق و برق و هزینه های سرسام آور بلکه به خاطر مفهوم عمیق و پیغام سنگین خود ماندگار شده اند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با 20 مورد از پیچیده ترین فیلم های تاریخ سینما آشنا کنیم.

10- دانی دارکو

دانی دارکو (Donnie Darko) در سال 2001 و با بازی جیک جیلنهال منتشر شد. این فیلم در خصوص یک نوجوان دچار سردرگمی شده است که یک مرد با ظاهر خرگوش به نام فرانک را همواره همراه خود می بیند. این نوجوان به تحریک فرانک یک سری اعمال شرورانه را انجام می دهد تا به هدفی خاص دست یابد. دانی دارکو یک داستان عاطفی خارق العاده دارد و می تواند مولفه های احساسی متنوعی مانند امید، عشق، خنده و اشک ریختن را در لحظات مختلفی از فیلم در بیننده ایجاد کند.

این فیلم را باید یک شاهکار هنری دانست که پیچیدگی آن در چنان نهایتی واقع شده است که برای درک داستان فیلم باید بارها و بارها به تماشای آن بنشینید. موسیقی فیلم نیز به شدت تاثیرگذار و به طرز زیبایی ترسناک است و به خوبی با صحنه های فیلم هماهنگی دارد. دانی دارکو یک تجربه وهم انگیز است که ژانرهای مختلفی را در یک بسته فراهم می نماید.

9- تلقین

کریستوفر نولان با تلقین (Inception) اثری هنری را خلق کرد که بینندگان دهه های آینده را نیز به مرز جنون خواهد کشاند. این فیلم با فیلم برداری خیره نماینده، موسیقی متن تاثیرگذار هانس زیمر و البته بازی های بی نقص یک گروه بازیگر شناخته شده به یک شاهکار بی همتا در تاریخ سینما تبدیل شده است. در این فیلم، دام کوب که یک خلافکار طراز اول است به یاری تیم خود به درون ناخودآگاه افراد راه یافته و ایده هایشان که از هر چیزی برایشان باارزش تر است را از آن ها می دزدند. تلقین یک داستان چند لایه ای دارد که بیننده خود را در سطوح مختلفی از یک داستان پردازی اکشن فرو می برد و همزمان آن ها را در یک سفر احساسی با قهرمان داستان همراه می سازد. این فیلم با تصویر سازی نفسگیر، داستان درگیر نماینده و زیبایی های تکنیکی خود هر لحظه شما را از سر جایتان بلند خواهد نمود.

8- درخشش ابدی یک فکر پاک

درخشش ابدی یک فکر پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) درامی عجیب و غریب با بن مایه های علمی تخیلی است که در آن جیم کری و کیت وینسلت اوج استعداد بازیگری خود را به نمایش می گذارند. این دو زن و شوهری هستند که وقتی رابطه شان به بن بست منتهی می گردد خاطرات مشترکشان را پاک می نمایند. فیلم تلخی و نکات جزیی اما مهم زیادی دارد که به آن یک عمق رمانتیک خاص می بخشد و در نهایت حسی بین خوشحالی و غم را در بیننده ایجاد می نماید. درخشش ابدی یک فکر پاک پیچیدگی های فکر انسان و تمامی احتمالات مجذوب کننده درون آن را به نمایش می گذارد.

این فیلم به نویسندگی چارلی کافمن و به کارگردانی مایکل گوندری از سیر روایی غیرمعمول و اثرات احساسی برای تحت تاثیر قرار دادن قلب تماشاگر در تمامی لحظات داستان استفاده می نماید. درخشش ابدی یک فکر پاک شما را به یک دنیای فانتزی می برد و قدرت خارق العاده ناخوداگاه انسان را به تصویر می کشد.

7- نردبان جیکوب

درام رازآلود نردبان جیکوب (Jacobs Ladder) ساخته آدرین لین، یک فیلم تاریک، ترسناک و آزار دهنده است که مرزهای فیلمسازی مدرن را جابجا می نماید. جادوی فیلم در عجیب و غریب بودن آن در سطوح روانشناسی و فراطبیعی آن نهفته است و همین موضوع باعث می گردد که بیننده درگیر داستان فیلم شده تا واقعیت را رمزگشایی نماید. تیم رابینز در این فیلم نقش جیکوب را بازی می نماید که دچار مشکل روانی شده است و وقتی داستان گذشته او تعریف می گردد با او همزادپنداری خواهیم کرد. نردبان جیکوب از آن دسته فیلم هایی است که قبل از اینکه به شما یک نتیجه تلخ بدهد در فکر شما جولان خواهد داد و در نهایت همه تصورات شما را زیر و رو خواهد نمود.

این فیلم شما را به سفری می برد که بسیار خوفناک اما شگفت انگیز، ترسناک اما زیباست و تجربه ای را برای شما فراهم می سازد که تا به امروز حس ننموده اید. نردبان جیکوب کنترل فکر تماشاگر را در دست می گیرد و قدرت تفکر، احساس و باور را از او خواهد گرفت و تنها چیزی که درک خواهد نمود داستان فیلم است.

6- باشگاه مشت زنی

فیلم کالت کلاسیک باشگاه مشت زنی (Fight Club) ساخته دیوید فینچر با بازی ادوارد نورتون و برد پیت در زمان اکران خود در سال 1999 مورد استقبال قرار نگرفت اما رفته رفته زیبایی های آن نمایان شده و به شدت مورد تحسین منتقدان نهاده شد. در این فیلم نورتون نقش یک شخص بی خواب افسرده را دارد که فکر می نماید با دنیای اطرافش کاملاً بیگانه شده است. در کوشش برای این که چیزی مجذوب کننده برای خود بیابد به گروه های مشاوره روی می آورد.

در یکی از این روزها با شخصی به نام تایلر دردن با بازی برد پیت آشنا می گردد و خیلی زود شیفته دیدگاه شرورانه اما دوست داشتنی او می گردد. این فیلم داستانی تاریک و تاثیرگذار داشته و پیغام های شجاعانه ای در خصوص جامعه مصرف محور کنونی دارد. ساختار روایی فیلم بسیار پیچیده اما مجذوب کننده و سرگرم نماینده است. باشگاه مشت زنی یک شاهکار سینمایی است که شرایط کنونی جامعه بشری را به چالش کشیده و به انسان هایی که در دنیای ماتریالیستی معاصر غرق شده اند پیغام بیدار باش می دهد. با یک فیلم نامه بی نقص، کارگردانی هوشمندانه، بازی های خیره نماینده، فیلم برداری بدیع و موسیقی متن تاثیرگذار، باشگاه مشت زنی مهمانی مجللی برای چشم ها و فکر بیننده ترتیب می دهد.

5- بلید رانر

فیلم علمی تخیلی بلید رانر (Blade Runner) تاثیر تکنولوژی بر ماهیت جوامع انسانی را به چالش می کشد. این فیلم کلاسیک بدون تاریخ مصرف، قدرت و اعتبار خود را از فریب تاریک دنیاهای آینده و تم های فیلسوفانه خود می گیرد. علیرغم این که پیش زمینه های غنی علمی تخیلی و زندگی در آینده در این سفر ماجراجویانه، عناصر متفاوتی از فیلم نوآر در تصویر سازی مبهم و گنگ از فضای شهری آینده بلید رانر وجود دارد. در این فیلم هریسون فورد نقش پلیسی به نام ریک دکارد در یک لس آنجلس پیر و از رونق افتاده در آینده ای نزدیک را بازی می نماید. این فیلم به مشارکت تماشاگر احتیاج دارد زیرا داستان پردازی تصویر محور آن به هیچ عنوان به جلوه های ویژه متکی نیست.

4- ماه

داستان فیلم ماه (Moon) در خصوص یک فضانورد به نام سم بل با بازی سم راکول است که تنها ساکن یک ایستگاه معدنکاوی اتوماتیک در کره ماه است که سنگ های ماه را به زمین منتقل می نماید. در حالی که ماموریت سه ماهه او در این ایستگاه در حال به خاتمه رسیدن است و در حالی که سم برای خاتمه یافتن دوران تنهایی خود بیقرار است اتفاقی عجیب و غیرمنتظره رخ می دهد. ماه یک خط سیر داستانی درگیر نماینده دارد که به موضوعاتی مانند طمع شرکت های چند ملیتی، انسانیت، عشق و مهم تر از همه نقش اخلاق در علم می پردازد.

راکول بار مسئولیت فیلم را به تنهایی به دوش می کشد و بازی خیره نماینده او طوری است که بیننده به طور کامل تنهایی و انزوای او را درک می نماید. ماه یک فیلم علمی تخیلی مستقل است که هیچ وابستگی به جلوه های ویژه کامپیوتری نداشته و در سرگرم کردن بیننده به شدت پیروز است.

3- پرایمر

فیلم چالش برانگیز پرایمر (Primer) که برای درک آن چه که فیلم می خواهد به شما بگوید باید چند بار از ابتدا تا سرانجام آن را تماشا کنید. این فیلم از هیچ لحاظی با فیلم های دیگری که تا به امروز در خصوص سفر در زمان دیده اید همخوانی ندارد. پرایمر با استفاده از داستانی قابل باور، بیننده را مجبور می سازد که ماجراهای فیلم را دنبال کند و سعی کنید از قوه تعقل و منطق خود برای رمزگشایی اتفاقاتی که در داستان می افتد استفاده نماید.

این فیلم داستان دو دانشمند جوان است که می خواهند دستگاهی برای تشخیص اشتباهات کامپیوتری بسازند و در نهایت به صورت ناخواسته ماشینی با قابلیت ممکن ساختن سفر در زمان را می سازند که در نهایت آن ها را با عواقب ناگوار اختراعشان روبرو می نماید. پرایمر یک فیلم سرگرم نماینده با داستانی صادقانه و هوشمندانه است که بیننده را سردرگم خواهد نمود. در ژانری که استفاده از جلوه های تصویری و گرافیک های پر زرق و برق کلید پیروزیت حساب می گردد، پرایمر از ایده ها برای رسیدن به تاثیری مشابه استفاده می نماید.

2- جاده مالهالند

فیلم جاده مالهالند (Mulholland Drive) که یکی از برترین فیلم قرن 21 شناخته می گردد براستی یک شاهکار است که باید به جای تماشا کردن آن در یک سیر داستانی مستقیم به شکلی شماتیک به آن نگاه کرد. دیوید لینچ می خواهد تماشاگر در نهایت به نتیجه گیری های شخصی خود برسند و به آن ها اجازه می دهد که از دیدگاه های منحصربفرد خود استفاده نمایند. فیلم جاده مالهالند طوری ساخته شده که با هر بار تماشا می توان معنای تازه ای از آن دریافت. مهم نیست که در تماشای فیلم های پیچیده تا چه مقدار تجربه داشته باشید اما فهمیدن جاده مالهالند باعث خواهد شد با سردرگمی سر خود را خارانده و بیش از هر زمانی دیگری احساس درماندگی و گیجی کنید.

لینچ در این فیلم از صداگذاری و تم های رنگی و البته سمبولیسم استفاده نامتعارفی نموده است. در طول فیلم سرنخ های خاصی وجود دارند که به درک داستان یاری خواهند کرد. داستان فیلم از آنجایی شروع می گردد که یک زن بعد از تصادف اتومبیل دچار فراموشی می گردد و به وسیله زنی اهل لس آنجلس که در سودای معروفیت در دنیای بازیگری است نجات داده می گردد. جاده مالهالند یک هدیه سینمایی پر از صحنه پردازی های زیبا و بازی های خیره نماینده است که دنیایی رویایی را برای تماشاگران خود می آفریند.

1- 2001: یک اودیسه فضایی

فیلم 2001: یک ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey) فیلمی با جلوه های ویژه فوق العاده، فیلم برداری خیره نماینده و طراحی دکور بی نظیر است. این شاهکار ساخته استنلی کوبریک بسیار جلوتر از زمان خود بود که تماشاگران خود را به سختی در فکر فرو برد. 2001: یک اودیسه فضایی تنها در خصوص داستان های فضایی علمی تخیلی نیست بلکه سفری در خصوص سیر تکامل بشریت است. شاهکار کوبریک به این احتیاج دارد که به عنوان تماشاگر آرام باشید و آن را ببینید و همزمان از تصاویر عجیب و غریب اما زیبایی که در برابر چشمان شما حرکت می نمایند بدون این که نگرانی نبودن جزییات شخصیتی کاراکترهای داستان باشید لذت ببرید.

در زمان اکران، بسیاری از منتقدان 2001: یک اودیسه فضایی را به خاطر نبود دیالوگ در فیلم و ندادن توضیحی درباره داستان به وسیله کوبریک به باد انتقاد گرفتند. اما کوبریک با اثر هنری بی بدیل خود مسیر سینما را تغییر داده و مرزهای آن را در نوردید. این فیلم چنان پیچیده و پر از سرنخ های هوشمندانه است که هنوز هم برای تماشاگران به طور کامل قابل درک نیست. فیلم تا 30 دقیقه خاتمهی مسیری مستقیم و قابل درک را سیر می نماید اما به یکباره درک آن به شدت سخت می گردد و کوبریک مانند بسیاری دیگر از شاهکارهای خود بیننده را در نتیجه گیری در خصوص داستان آزاد می گذارد.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 13 مهر 1403 بروزرسانی: 13 مهر 1403 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1754

به "پیچیده ترین فیلم های تاریخ سینما (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیچیده ترین فیلم های تاریخ سینما (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید