3 مورد از آداب و رسوم عید نوروز در لرستان

به گزارش درگ فایل، عید نوروز که یک سنت کهن در ایران است همه ساله توسط مردم جشن گرفته می شود و آداب و رسوم مربوط به آن در کل کشور به اجرا در می آید، اما هر شهری سنت های مربوط به خود را دارد که در نوروز انجام داده میشود.

3 مورد از آداب و رسوم عید نوروز در لرستان

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

به گزارش، گَردیله که یکی از آداب و رسوم لرستان است همان گردگیری یا خانه تکانی در گویش لری است. مردم لرستان در اول اسفندماه کاسه ای آب، چراغ و قران کریم در خانه گذاشته و با این کار به استقبال خانه تکانی یا گردیله گیری می رفتند.

استفاده از قران به این دلیل می باشد که آغاز و خاتمه همه کار های ما مسلمانان با قران بوده و هست.

آب هم که نشانه پاکی و روشنایی می باشد؛ و چراغ نماد نور و فرار از سرمای زمستان و تاریکی گزارش شده است.

طبق اطلاعات بدست آمده، مردم لرستان حدود 15 روز قبل از عید نوروز با کاشتن سبزه به نماد حیات، باروری، زایش سبزینگی را به خانه هایشان می آورند.

نوروز خوانی یکی دیگر از آداب و رسوم عید نوروز در لرستان است. در گذشته از تقویم، رادیو، ساعت یا تلویزیون نشانه ای نبوده و برخی وقت ها مردم فراموش می کردند که دقیقا چه روزی نوروز است. در نتیجه نوروز خوان مسئولیت خبر دادن عید نوروز را بر عهده داشته است.

در آداب و رسوم عید نوروز در لرستان آمده است که 10 تا 15 اسفندماه اشخاصی فرهیخته و باسواد به عنوان جارچی یا نوروز خوان بر اسب هایشان سوار شده و در روستا ها و داخل آبادی ها کوچه به کوچه می گشتند.

آن ها مشغول خواندن شعر هایی می شدند و خبر آمدن عید نوروز را به مردم می دادند. همچنین روز های باقیمانده به عید و سال تحویل را جار می زدند.

درهمین حین خیلی از مردم هم به آن ها یک کاسه گندم، پول یا تخم مرغ هدیه می دادند.

به گفته برخی کارشناسان عمو فیروز هم از همین نوروزی خوانی گرفته شده است. در دوران بهرام گور یا صفوی به بعد کار نوروز خوانی را افرادی خواننده و آواز خوان به عهده گرفته اند.

بنا به گزارشات برخی از کارشناسان میر نوروزی از آیینی است که در کل کشور وجود داشته، ولی در لرستان به دلیل اینکه مردسالاری مطلق وجود داشته، میر نوروزی اجرا نشده است. دلیل آن هم اینست که در میر نوروزی زنان یا فردی از عامه مردم برای فراهم ساختن شادی، نشاط و سرگرمی عموم مردم پادشاه می شد و حکم می دادند و حکم آن ها هم درآن روز لازم الاجرا بود.

چهارشنبه سوری در لرستان یکی دیگر از آداب و رسوم عید نوروز در لرستان است. این آیین در گذشته هم وجود داشته، اما نه به شکل و شمایل امروز. بلکه در چهار شنبه سوری لرستان مردم به پشت و بام های کاه گلی خود می رفتند و در آنجا بر بام خانه شان اتش روشن می کردند.

برخی کارشناسان علت این رسم را مقابله با تاریکی و سردی دانسته اند، اما برخی معتقدند چهارشنبه سوری بعد از ورود اعراب به ایران و اسلام در ایران اغاز شده است.

همچنین عده دیگری از کارشناسان بر این عقیده اند که، چون قیام مختار به واسطه ایرانیان برای خون خواهی امام حسین (ع) اجرا شده و آغاز این قیام با آتش روشن کردن بر بام ها در آخرین شب چهارشنبه سال انجام گرفته، مردم این شب را جشن می گیرند.

در شهر ها هم برخی در خیابان ها آتش روشن می کردند و از روی آتش می پریدند.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از سایت جاب لر درباره آداب و رسوم عید نوروز در لرستان تقدیم تان کردیم بهره کافی را برده باشید.

منبع: جاب لر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 297

به "3 مورد از آداب و رسوم عید نوروز در لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 مورد از آداب و رسوم عید نوروز در لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید