90 درصد کالاهایی که کدرهگیری بانک گرفتند، وارد فرایند ترخیص شدند

به گزارش درگ فایل، بیش از 90 درصد اظهارنامه هایی که کدرهگیری بانک آنها صادر شده، اقدام برای ترخیص شان اجرا شده و این امر نشان می دهد صاحبان کالا پس از صدور کد رهگیری بانک ، کالای خود را ترخیص می کنند.

90 درصد کالاهایی که کدرهگیری بانک گرفتند، وارد فرایند ترخیص شدند

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری مهر، در تاریخ 15 آبان ماه سال جاری، بانک مرکزی با انتشار اطلاعیۀ رسمی گفت از ابتدای سال تا خاتمه مهرماه، این بانک حدود 20 میلیارد دلار کدرهگیری اعلامیۀ تأمین ارز صادر نموده است که به موجب اطلاعات و آمار، تا به امروز حدود یک میلیارد دلار از موارد فوق در گمرک اظهار نشده است. همچنین بیش از 350 میلیون دلار علی رغم اظهار در گمرک، منجر به ترخیص کالا نشده است. لذا به نظر می رسد عدم صدور کد رهگیری تأمین ارز، علت اصلی عدم ترخیص کالاها از گمرک نباشد. این موضوع اخیراً نیز از سوی رئیس کل بانک مرکزی مورد اشاره قرار گرفته است.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در راستای تنویر افکار عمومی در رابطه با بررسی های اجرا شده جهت مشخص تکلیف صدور حدود یک میلیارد و 300 میلیون یورو کد رهگیری اعلامیه تأمین ارز و شرایط ترخیص کالاهای مربوطه شرحاتی ارائه کرد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: متعاقب اطلاعیۀ بانک مرکزی، گمرک ایران، در تاریخ 20 آبان ماه، از بانک مرکزی درخواست کرد مستندات مربوط به اعلام آن بانک مبنی بر عدم ترخیص بیش از 350 میلیون دلار کالای دارای کد رهگیری را ارائه کند که این اطلاعات طی نامه مورخ 27 آبان، در اختیار گمرک قرار گرفت. براساس مکاتبه طبقه بندی شدۀ بانک مرکزی، اعلام گشت … تعداد 4376 کد رهگیری اعلامیۀ تأمین ارز به ارزش 892.450.530 یورو در هیچ اظهارنامه ای ثبت نشده است و 2241 کدرهگیری اعلامیۀ تأمین ارز به ارزش 369.440.135 یورو با وجود ثبت در اظهارنامه، ترخیص نشده است.

ارونقی با بیان اینکه کلیۀ 2241 رکورد اعلامی مبنی بر اظهار و عدم ترخیص کالا، توسط گمرک بررسی گشت، اضافه کرد: بررسی های صورت پذیرفته نشان می دهد 1745 فقره اظهارنامه، پس از صدور و اعمال کدرهگیری بانک های عامل، در مهلت مقرر قانونی، از گمرکات کشور ترخیص و خارج شده اند؛ همچنین تشریفات ترخیص قطعی و خروج 289 فقره اظهارنامه درحال انجام است و اغلب این کالاها بصورت درصدی با صدور مجوز خاص از گمرک ترخیص شده اند. 206 فقره از اظهارنامه های اعلامی نیز در حین انجام تشریفات گمرکی یا اخذ مجوزهای قانونی و یا مکاتبه با دفاتر ستادی گمرک ایران بدلیل تفاوت تعرفه، ارزش یا مباحث مقرراتی هستند و نسبت به ابطال یک فقره اظهارنامه نیز وفق درخواست صاحب کالا اقدام شده است که تمامی این اطلاعات با جزئیات، در اختیار بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه ایستایی درخصوص 206 فقره اظهارنامه درحال انجام تشریفات گمرکی طبیعی است، شرح داد: از عوامل ایستایی اظهارنامه های گفته شده می توان به عواملی از جمله: تأخیر در تودیع حقوق ورودی توسط برخی شرکتها یا مؤسسات دولتی؛ انجام تشریفات و ارائه تعهد توسط صاحب کالا جهت عرضۀ کالای اساسی در سامانه بازارگاه؛ تغییر ردیف تعرفۀ اظهاری در پی بررسی گمرک و لزوم ویرایش ثبت سفارش صادره؛ پیگیری صاحب کالا جهت اخذ و ارائه مجوز معافیت از پرداخت حقوق ورودی؛ اخذ و ارائه مجوزهای قانونی و لزوم انجام آزمایش های لازم بر روی نمونه کالای وارده؛ استنباط تفاوت ارزش یا تعرفه و یا اتمام مهلت زمانی ترخیص برخی از اقلام مشمول مصوبات خاص مانند خودرو و کالاهای گروه (4) و مسائلی از این قبیل بوده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران یادآور شد: بر این اساس بررسی های صورت پذیرفته نشان می دهد نسبت به ترخیص بیش از 90٪ اظهارنامه هایی که کدرهگیری بانک آنها صادر شده است اقدام شده است و این امر نشان می دهد صاحبان کالا پس از صدور کد رهگیری بانک، کالای خود را از گمرکات ترخیص می کنند. با توجه به بررسی تصادفی چند رکورد از 4376 کدرهگیری که مطابق نظر بانک مرکزی به گمرک اظهارنشده و تکلیفی در این خصوص متوجه گمرک نیست به نظر می رسد این شرایط برای کالاهای اظهار نشده به گمرک نیز صدق نماید. باید توجه داشت گمرک ایران اخیراً بخشنامه ای را در این خصوص صادر و به کلیۀ مراجع تحویل گیرنده و گمرکات اجرایی ابلاغ نموده تا کالاهای موجود در بنادر و گمرکات به قید فوریت مشخص تکلیف شوند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 790

به "90 درصد کالاهایی که کدرهگیری بانک گرفتند، وارد فرایند ترخیص شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "90 درصد کالاهایی که کدرهگیری بانک گرفتند، وارد فرایند ترخیص شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید