آشنایی با سلفون و کاربردهای آن در صنعت

به گزارش درگ فایل، سلفون یکی از محصولات پرکاربرد و محبوب در صنعت بسته بندی است که بعضاً با عنوان فیلم پلاستیکی یا پلاستیک براق در اذهان عمومی به ثبت رسیده است.

آشنایی با سلفون و کاربردهای آن در صنعت

سلفون به طور کلی به نوعی از پوشش های چسبنده و شفاف اطلاق می شود که برای بسته بندی و حفظ اشیاء مانند کتاب، کادو، قطعات الکترونیکی، لوازم کامپیوتری، محصولات غذایی و... استفاده می شود. سلفون یک فیلم نازک و شفاف است که از سلولز بازسازی شده ساخته شده است. اولین بار در اوایل دهه 1900 به وسیله یک شیمیدان سوئیسی، ژاک براندنبرگر که در پی راهی برای ایجاد پوشش ضد آب برای پارچه ها بود، توسعه یافت.

امروزه سلفون به دلیل خواص منحصر به فردش عمدتاً برای بسته بندی استفاده می شود. این محصول بی نظیر، غیر سمی و دارای مقاومت عالی در برابر رطوبت است. در صنعت بسته بندی از سلفون برای بسته بندی مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر محصولات استفاده می شود. ویژگی های شفاف و انعطاف پذیر آن، آن را به گزینه ای محبوب برای بسته بندی محصولات مختلف تبدیل نموده است. با این حال، با افزایش تقاضا برای بسته بندی های مجذوب نماینده تر، سلفون های رنگی به طور فزاینده ای محبوب شده اند.

بیشتر سلفون های موجود در بازار در دو نوع مختلف با عرض ها و طول های متنوع، یعنی سلفون شفاف و سلفون رنگی موجود هستند. سلفون های شفاف بیشتراً برای بسته بندی کادو و بسته بندی قطعات الکترونیکی به کار می رود. بعضی از این نوع سلفون ها دارای انعطاف پذیری بسیار بالا و شفافیت عالی هستند که امکان تماشا اشیا از داخل سلفون را فراهم می کند.

بسیاری از مردم فکر مینمایند واژه یسلفون یا فیلم پلاستیکی تنها به آن سلفون نازکی که برای بسته بندی و حفظ مواد غذایی خود استفاده می نمایند، اطلاق می شود. اما واقعیت این است که سلفون یک ماده چسبنده است که برای بسته بندی انواع اشیا در بیشتر حوزه ها استفاده می شود. به همین خاطر است که سلفون یکی از پرکاربردترین مواد در صنعت تبلیغات و بسته بندی محسوب می شود.

کاربرد های سلفون

بسته بندی سلفون, یک نوع از بسته بندی است که برای حفظ و نگهداری انواع محصولات استفاده می شود. این نوع بسته بندی از لحاظ هزینه، بسیار ارزان بوده و به راحتی قابل استفاده برای انواع محصولات است.

سلفون رنگی به دلیل قابلیت های زیادی که دارد، در بسته بندی و رنگ آمیزی اشیاء مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سلفون ها دارای رنگ های متفاوتی هستند که می توان با توجه به احتیاج خود، رنگ دلخواه خود را انتخاب کرد. از دیگر کاربردهای سلفون می توان استفاده به عنوان مواد اولیه در ساخت لفاف های بسته بندی، بعضی پارچه ها، چاپ سلفون های رنگی و غیره اشاره کرد. بعلاوه سلفون ها به عنوان پوشش های ضد آب و رطوبت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله محصولاتی که می توان با استفاده از بسته بندی سلفون، آن ها را محافظت کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محصولات غذایی: ازسلفون برای بسته بندی انواع محصولات غذایی مانند نان، شیرینی، تخم مرغ و... استفاده می شود. این نوع بسته بندی مانع از گرفتن هوا، گرد و غبار و...می شود و سبب حفظ تازگی محصولات می شود.
  2. مواد شیمیایی: از سلفون نیزبرای بسته بندی انواع موادشوینده و شیمیایی مانند پودرهای شوینده، داروها و غیره نیز استفاده می شود. این نوع بسته بندی مانع از خروج مواد شیمیایی از بسته شده و بعلاوه سبب کنترل رطوبت محصول می شود.
  3. لوازم الکترونیکی: بعلاوه از سلفون برای بسته بندی انواع لوازم الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت و لپتاپ نیز استفاده می شود. این نوع بسته بندی مانع از ورود هرگونه ضربه و آسیب و خط و خش بر روی لوازم الکترونیکی می شود.
  4. لوازم خانگی: از سلفون برای بسته بندی انواع لوازم خانگی مانند چراغ، سرویس مبلمان و... نیز استفاده می شود.

در کل، استفاده ازسلفون یکی از ساده ترین و کارآمدترین راه ها برای حفظ و حمایت از محصولات است. این نوع بسته بندی ارزان است و جایگزین ایدئالی برای سایر روش های بسته بندی محصولات به شمار می رود.

انواع سلفون

  1. سلفون صدفی: سلفون صدفی در اصل همان BOPP یا OPP است که دارای رنگ شفاف است اما با اضافه کردن افزودنی به مواد اولیه، به رنگ شیری یا همان صدفی فراوری میشود. سلفون صدفی در صنایع غذایی کاربرد بسزایی دارد مانند بسته بندی بستنی، بسته بندی نمک و غیره.
  2. سلفون شفاف: سلفون شفاف مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت دارد و به سادگی پاره نمیشود و دارای قابلیت چاپ پذیری بالایی بوده و ظاهری چشمگیر دارد. از این نوع سلفون اغلب برای بسته بندی ماکارونی استفاده میشود.
  3. سلفون ترس: این نوع سلفون در بسته بندی محصولات (اغلب غذایی و بهداشتی) کاربرد دارد و دارای چاپ پذیری بالایی است و به همین خاطر لفاف هایی زیبا و چشمگیر برای محصولات به ارمغان می آورد.
  4. سلفون متالایز: فیلمی براق و متالیک است که به صورت لمینت شده با دیگر ورقه ها عرضه میشود و در برابر نور، هوا، میکروب و رطوبت عایق است. بیشتر هم در بسته بندی های مواد غذایی مانند چیپس ، پفک ، کیک ، بیسکویت و غیره کاربرد دارد.
  5. سلفون استرچ: سلفون استرچ برای بسته بندی انواع محصولات و کالاها کاربرد دارد و به سه روش دستی ، نیمه دستی و اتومات به کار میرود. این نوع بسته بندی کالای بسته بندی شده را در برابر گرد و غبار ، خاک و رطوبت حفظ میکند.
  6. سلفون مات: همانطور که از نام این نوع سلفون پیدا است دارای ظاهری مات بوده و در بین سلفون ها جزو گران ترین نوع سلفون شناخته میشود.

کارخانه فراوری نماینده انواع سلفون

شرکت پترو پلیمر رنگین کمان از قدیمی ترین و بزرگترین فراوری نمایندگان محصولات نایلونی و لفاف های بسته بندی در ایران است. این شرکت با استفاده از ماشین آلات روز دنیا٬ به روزترین و با کیفیت ترین محصولات سلفونی را برای مشتریان داخلی و خارجی فراوری می کند که می توان به انواع سلفون بسته بندی مواد غذایی اشاره کرد. جهت مشاوره و سفارش محصول می توانید به صورت شبانه روزی در پورتال نایلون اقدام به ثبت سفارش نمایید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1672

به "آشنایی با سلفون و کاربردهای آن در صنعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سلفون و کاربردهای آن در صنعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید