آمریکا رسماً خواهان فعال سازی مکانیسم ماشه شد

به گزارش درگ فایل، منابع خبری گزارش داده اند دولت آمریکا درخواست رسمی خود برای راه اندازی ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه را به سازمان ملل ارائه داده است.

آمریکا رسماً خواهان فعال سازی مکانیسم ماشه شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبر گزاری خبرنگاران، منابع خبری می گویند دولت آمریکا با ارائه نامه ای رسماً سازمان ملل را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم های بین المللی علیه ایران آگاه کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آمریکا نامه ای را تقدیم 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل نموده که ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته ای برجام متهم می نماید.

این نامه، فرایند 30 روزه ای را شروع می نماید که از لحاظ تئوریک می تواند به بازگشت اتوماتیک تحریم سازمان ملل علیه ایران منجر گردد.

مخالفت روسیه

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد پنجشنبه مخالفت این کشور را با این برنامه آمریکا اعلام نموده است.

ترامپ دیروز چهارشنبه گفت: ایالات متحده میخواهد تقریباً تمامی تحریم های تعلیق شده سازمان ملل علیه ایران را فعال کند. این، بازگشت اتوماتیک [تحریم ها] است.

ساز و کار موسوم به بازگشت اتوماتیک تحریم ها که با نام های دیگری مثل مکانیسم ماشه یا اسنپ بک نیز شناخته می گردد به دنبال احیای تمامی قطعنامه های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به 1+5 تعلیق شده بودند.

مکانیسم ماشه چیست؟

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، قبل از درخواست رسمی پامپئو از سازمان ملل برای فعالسازی مکانیسم ماشه گفت: ما معتقدیم آمریکا از هیچ حق قانونی یا دلیلی برای شروع این فرایند برخوردار نیست. ما البته با آن مخالفت خواهیم کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم روز پنجشنبه توضیح داد طرح آمریکا برای احیای تحریم های بین المللی علیه ایران شکست خواهد خورد.

زاخارووا در نشست خبری روز پنجشنبه گفت: طرح آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران که بعد از حصول توافق هسته ای سال 2015 برای حل و فصل اختلافات پیرامون برنامه هسته ای ایران ملغی شده بودند فاقد وجاهت قانونی هستند و ناگزیر، شکست خواهد خورد. (جزئیات بیشتر)

شکست آمریکا در شورای امنیت

دولت ترامپ چند روز پیش در رأی گیری شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران ناکام ماند.

واشنگتن از قبل اعلام نموده بود چنانچه در تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران پیروز نگردد میخواهد از یکی از بندهای برجام که با نام هایی مانند مکانیسم ماشه، ساز و کار حل و فصل اختلاف یا ساز و کار بازگشت اتوماتیک تحریم ها شناخته می گردد برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران استفاده کند.

کارشناسان می گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت ماه سال 1397 از برجام خارج شده جزو طرف های مشارکت نماینده در برجام نیست و نمی تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام های دولت آمریکا ادعا می نمایند از آنجا که در متن قطعنامه 2231 از آمریکا به عنوان مشارکت نماینده برجام یاد شده این کشور می تواند از ایران بابت نقض اساسی برجام شکایت کند.

دیپلمات ها به خبرگزاری رویترز گفته اند آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، راستا بسیار سخت و پرپیچ و خمی در پیش رو دارد زیرا روسیه، چین و سایر اعضای شورای امنیت، قانونی بودن اقدام آمریکا را با توجه به عدم پایبندی این کشور به برجام زیر سئوال برده اند.

یک رسانه آمریکایی هم امروز پنجشنبه در مطلبی تحلیلی پیش بینی نموده کوشش آمریکا برای احیای تحریم ها علیه ایران از حمایت زیادی در شورای امنیت برخوردار نمی گردد.

وبگاه شبکه خبری سی بی اس به نقل از ریچارد گوان، مسئول بخش سازمان ملل در سازمان بین المللی بحران تصریح نموده کوشش آمریکا در شورای امنیت از حمایت چندانی برخوردار نخواهد شد.

گوان در گفت وگو با شبکه خبری سی بی اس گفت: آمریکا سایر اعضای شورای امنیت را بر سر اینکه از حق فعال کردن مکانیسم ماشه برخوردار است به شدت تحت فشار قرار خواهد داد، اما هیئت آمریکایی می داند که قدم در راستا سختی گذاشته و آنها از حمایت چندانی در شورای امنیت برخوردار نخواهند بود. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 609

به "آمریکا رسماً خواهان فعال سازی مکانیسم ماشه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا رسماً خواهان فعال سازی مکانیسم ماشه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید