انواع پوشش در چاپ کاتالوگ کدام است ؟

به گزارش درگ فایل، دربعضی محصولات چاپی که در فراوری آن از متریال هایی مانند کاغذ گلاسه و مقوا در چاپ استفاده می گردد، جهت محافظت بیشتر از سطوح چاپی در برابر عواملی نظیر: رنگ گرفتگی و جلوگیری از ساییده شدن و پوسیدگی و ایجاد براقیت و جذابیت در محصول چاپ شده از پوشش هایی مثل: سلفون، یووی و ورنی استفاده می گردد که این عملیات را میتوان با استفاده از دستگاه های مخصوص سلفون کشی وروش های چاپی مانند: سیلک اسکرین، لترپرس، افست و … انجام داد.

انواع پوشش در چاپ کاتالوگ کدام است ؟

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

سلفون چیست ؟

سلفون پوششی است که موجب استحکام محصول چاپی شده واز آن در برابر صدمه های احتمالی محافظت میکندو درانواع متفاوت مانند:مات.براق.طرح دار برروی محصول چاپی با توجه به احتیاج آن محصول انجام می شود و یکی از متداول ترین روشها جهت پوشش روی سطح چاپی می باشدکه به وسیله دستگاه های مخصوص سلفون کشی لایه نازکی از پلاستیک روی سطح کار چسبانده می شود.

بیشتر بخوانید : برترین سلفون کشی تهران در سال 1400 کجاست ؟

شیوه کار آن به این شکل است که سلفون های رول به یاری چسب روی سطح کار چاپی چسبانده می شود به دوشکل ماشینی:نیمه اتوماتیک و اتوماتیک و در دونوع:حرارتی و ساده می باشند.

در نوع حرارتی به دلیل استفاده از حرارت سلفون به شکل مطلوبتری بر روی محصول چاپی قرار می گیرد.

یووی UV چیست ؟

استفاده ازاشعه ماوراء بنفش به اسم تکنیکی برای خشک کردن سطوح چاپی ازقرن 20میلادی آغاز شد.

دلیل استفاده بیشتراز تکنیک UV جهت خشک شدن محصولات چاپی در میان سایر روشهای رایج خشک کنها عبارت است از:

  • خشک شدن آنی مرکب
  • امکان انجام عملیات پس از چاپ
  • به حداقل رساندن پشت زدگی محصولات چاپی
  • پایداری و ثبات سطح چاپی
  • افزایش مقاومت مرکب در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی

ورنی چیست؟

یکی از روشهای پوشش روی سطوح چاپی و ایجاد جذابیت و براقیت در کار و هم بالابردن طول عمر و استحکام در محصولات چاپی استفاده از ورنی در فرآیند چاپ می باشد که با بهره گیری از چاپ افست این امر میسر شد.

با توجه به نوع مواد مصرفی و سیستم های چاپ مختلف، نوع ورنی مورد استفاده در آنها فرق دارد به همین دلیل ورنی دارای انواع متفاوتی است مانند:ورنی گرم، ورنی سرد و ورنی که در صنایع بسته بندی از آن استفاده می شود.

ورنی گرم چیست ؟

در این شیوه محصول چاپی را به روش سیلک اسکرین پوشش می دهند. از این شیوه برای پوشش روی جلد کتاب، کاتالوگ، بروشور، جعبه، پس از چاپ بسته بندی مانند دستمال کاغذی و…استفاده می شود.

شیوه کار به این صورت است که از مناطقی از سطح چاپی که قرار است ورنی زده شود فیلم گرفته شده و عملیات انتقال آن به سطح چاپی مثل تمامی چاپ های دیگر انجام می شود با این تفاوت که به جای استفاده از مواد شفاف و بی رنگی به نام ورنی استفاده می نمایند.

ورنی سرد چیست؟

بااین روش فقط به محصول چاپی یک پوشش داده می شود و هیچگونه درخشندگی یا جلا به محصول چاپی داده نمی شود و فقط موجب تثبیت رنگ آن می شود که معمولا با چاپ افست این کار انجام می شود و به دو روش صورت میگیرد:

روش اول

در این روش برای اینکه در یک مختصات خاص از محصول چاپی بخواهیم ورنی بزنیم یک پلیت جداگانه تهیه نموده و مانند یک رنگ تفکیکی چاپ عمل می کنیم. در این روش همچون چهاررنگ اصلی از اصل تضاد آب و چربی در چاپ افست پیروی می کنیم،یعنی محلول رطوبت دهی دستگاه افست مانند چهاررنگ اصلی وظیفه رطوبت دهی خود را انجام می دهد.

روش دوم

در این روش کلیه سطح چاپی به ورنی آغشته می شود. بدین ترتیب هر پلیتی که دارای تنپلات کامل باشد میتواند انتقال ورنی را انجام بدهد. بنابراین احتیاجی به رطوبت دهی نیست و میتوان در این مرحله آب دستگاه های چاپ را حذف کرد و به همین دلیل به روش (بدون آب) معروف است.

انتقال ورنی باروش چاپی برجسته (لترپرس) در این شیوه به دلیل نوع تکنولوژی به کار رفته شده در انتقال مواد انتقال دهنده به سطح چاپی میتوان اندازه بیشتری نسبت به روش بدون آب,ورنی به سطح چاپ انتقال داد.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1189

به "انواع پوشش در چاپ کاتالوگ کدام است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع پوشش در چاپ کاتالوگ کدام است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید