این علائم و هشدار های بدن را حتما جدی بگیرید

به گزارش درگ فایل، باورتان می گردد که بعضی از تغییرات کوچک در بدن، نشانه یک مشکل جدی در سلامتی باشند؟ توجه به تک تک تغییراتی که در بدن شما اتفاق می افتد سخت است، اما مواردی در این قسمت هست که باید آن ها را جدی بگیرید.

این علائم و هشدار های بدن را حتما جدی بگیرید

جوشی که از بین نمی رود

مراقب جوش هایی که خوب نمی شوند، باشید. این نوع جوش ها در نهایت به یک کارسینوم سلول بازال تبدیل می گردد که شایع ترین شکل سرطان پوست است. روش درمان آن هم جراحی موس یک راه چاره آسان با کم ترین احتمال برگشت است.

زخم فلس مانند برگشت پذیر

در طول ماه های زمستان، تجربه داشتن پوست خشک و پوسته پوسته غیرعادی نیست؛ اما بهتر است مراقب لکه های فلس داری که از بین نمی روند یا دوباره عود می نمایند، باشید. با اینکه گاهی اوقات ممکن است این عارضه همان اگزما باشد، اما احتمال این که کراتوز اکتینیک هم باشد؛ وجود دارد.

این ها ضایعات پیش سرطانی هستند که بر اثر آسیب اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) ایجاد می شوند و اغلب به صورت لکه های خشن پوست در نواحی در معرض آفتاب مثل صورت، پوست سر، لب ها و پشت دست ها مشاهده می شوند.

معمولا توصیه می گردد همواره از لوسیون SPF دار بهره ببرید تا از هر نوع آسیب ناشی از نور خورشید جلوگیری نموده و این ضایعات قبل از تبدیل شدن به موارد جدی تر درمان گردد.

خطوط قرمز روی ناخن ها

بسیاری از افراد نمی دانند که ناخن ها می تواند چیز های زیادی در خصوص سلامتشان فاش کند. یکی از مواردی که باید آنالیز گردد؛ خط قرمز روی یک یا چند ناخن شما است. این خطِ قرمز معمولا بی خطر است و فقط می تواند به معنای نازک شدن ناخن باشد؛ اما در بعضی موارد ممکن است معنای دیگری داشته باشد.

اگر این خطوط قرمز روی انگشتان دیگر هم مشاهده گردد، ممکن است ناشی از التهاب ریشه ناخن بر اثر بیماری های مختلفی مثل پسوریازیس یا لیکن پلان باشد. اگر فقط یک ناخن تحت تأثیر قرار بگیرد، این خط قرمز شاید به علت رشد خوش خیم بعضی مواردی از جمله لیپوما (تومور چربی)، فیبروم یا زگیل در ناخن ایجاد گردد. اگر تغییری در خط مثل پهن شدن به وجود آمد، آن را به پزشک نشان دهید.

لب های خشکیده و ترک خورده

ترک خوردگیِ لب ها تقریبا با سردی هوا بیشتر می گردد؛ اما می تواند نشانه ای از شیلیت اکتینیک یا همان بیماری پوستی پیش سرطانی که در آن لب ها خشک و ترک خورده به نظر می رسند، هم باشد.

وقتی چنین آسیب هایی که ناشی از نور خورشید هستند به موقع شناسایی گردد، روند تغییر لب ها را می توان با استفاده منظم از کرم های ضد آفتاب و محافظت در برابر آفتاب معکوس کرد. مهمتر از همه، شیلیت اکتینیک درمان نشده ممکن است به کارسینوم سلول سنگ فرشی لب تبدیل گردد. افرادی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند و هر ضایعه یا خون ریزی روی لب ها دارند، لازم است که به وسیله پزشک معاینه شوند.

تغییر در شرایط کک و مک ها

لک و کک و مک با افزایش سن تغییر می نمایند، اما آنالیز اینکه آیا لک روی صورت شما به مرحله خطرناک تر رسیده یا خیر؛ مهم است. عدم تقارن، بی نظمی مرزی، تغییر رنگ (مثل قهوه ای، سیاه، سبز، آبی، قرمز)، تغییر قطر (بیشتر از 6 میلی متر شدن) و هر گونه تحول؛ به شما و پزشکتان در خصوص ضایعات پوستی نگران نماینده تر مثل سرطان پوست ملانوم هشدار می دهند.

نازک شدن ابرو ها

با افزایشِ سن، افراد ریزش موی طبیعی را تجربه می نمایند، اما مراقب نازک شدن ابرو ها باشید. این می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد و برای انجام آزمایش های آزمایشگاهی لازم است که به پزشک مراجعه کنید. اگر ریزش مو ناشی از بیماری تیروئید باشد، درمان آن بیماری زمینه ای لازم است و از دارو و جراحی گرفته تا تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل های گیاهی را شامل می گردد.

ضخیم و تیره شدن پوست در چین و چروک های بدن

اختلالی به نام آکانتوز نیگریکانس با تیره شدن چین های پوست زیر بغل، کشاله ران یا گردن معین می گردد. این تغییر ظریف ممکن است نشانه ای از مقاومت بدن به انسولین باشد که باید در اسرع وقت به وسیله پزشک آنالیز گردد. بچه هایی که این مشکل را تجربه می نمایند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

لکه های سفید روی ناخن

معمولا این مورد جای نگرانی ندارد و ناشی از ضربه به کوتیکول است، اما در بعضی موارد ممکن است احتیاج باشد که آنالیز بیشتری انجام گردد. بعضی از بیماران ممکن است شاهد تغییرات گسترده تری در ناخن که به رنگ پریدگی شناخته می گردد، باشند. در چنین مواردی بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد یا کمبود پروتئین و ویتامین باید به وسیله پزشک مورد آنالیز و ارزیابی قرار گیرد.

منبع: همشهری

منبع: فرارو
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: dragfile.ir شناسه مطلب: 1611

به "این علائم و هشدار های بدن را حتما جدی بگیرید" امتیاز دهید